گزارش سازمان ملل حاکی از کاهش میزان مرگ و میر در جهان بر اثر ابتلاء به ویروس ایدز می‌باشد. این در حالیست که این بیماری در برخی کشورها همچنان به عنوان چالش بزرگ باقی مانده است.

بر اساس گزارش امروز سازمان ملل متحد که هر ساله منتشر می‌شود، شمار مرگ و میر ناشی از ابتلاء به ویروس فراگیر ایدز نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی یک سوم کاهش یافته است. تعداد افرادی که در سال ۲۰۱۰ بر اثر ابتلاء به ایدز فوت کردند یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به هفتصد و ۷۰ هزار نفر تقلیل یافته است.

بر اساس آمار سالیانه سازمان ملل متحد، بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلاء به ویروس ایدز در سال ۲۰۰۴ میلادی ثبت شد که بر اساس آن، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

گزارش سازمان ملل متحد همچنین از افزایش شمار افراد مبتلا به «اچ آی وی» که از داروهای ضدویروسی استفاده می‌کنند حکایت دارد. طبق آمار منتشر شده از ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار فرد مبتلا به «اچ آی وی» ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم اکنون از داروهای ضدویروسی استفاده می‌کنند.

این داروها در صورتی که به درستی مصرف شوند روند پیشرفت ویروس در بدن را کُند می‌کنند. داروهای ضدویروسی همچنین از انتقال «اچ آی وی» به دیگران جلوگیری می‌کنند

طبق این گزارش، در پایان سال ۲۰۱۷ برای مقابله با ایدز در کشورهای با سطح درآمد کم و متوسط حدود ۲۱ میلیارد دلار بودجه موجود است. تأمین کننده بیش از نیمی از این مبلغ منابع داخلی این کشورها بوده‌اند و نه اهدا کنندگان بین المللی. برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مبارزه با ویروس "اچ آی وی" تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۰ به رقمی حدود ۲۶ میلیارد دلار نیاز خواهد بود.