رئیس جدید بانک مرکزی چگونه دلار را کنترل خواهد کرد؟

درهم به کمک دلار نیامد /سکه زیر مرز حساس

کدخبر: ۴۲۳۵۲۲
قیمت دلار آمریکا قدری افت کرد و دامنه نوسان آن کوچک شد، هفته گذشته عرضه دلار متشکل بر خلاف انتظار افزایش نیافت. آیا ارتباطی بین محدود شدن دامنه نوسان دلار و اقدام خلاف معمول بانک مرکزی وجود داشت؟
درهم به کمک دلار نیامد /سکه زیر مرز حساس

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آمریکا در هفته گذشته وارد کانال 25 هزار تومان شد و حتی رقم‌هایی بالای مرز حساس 25 هزار و 200 تومان را نیز به ثبت رساند.

قیمت دلار عصر روز پنج‌شنبه روی 25 هزار و 190 تومان و زیر مرز حساس کار خود را به پایان رساند. در حالی که انتظار می‌رفت با افزایش قیمت دلار حجم عرضه در بازار متشکل رشد کند، عرضه دلار در روزهای پایانی هفته گذشته به طور متوسط آنقدر بالا نبود که سیگنال کاهشی خاصی به بازار دلار بدهد.

تصور کنید که بانک مرکزی هربار قیمت دلار افزایش می‌یابد حجم عرضه در بازار متشکل را به میزان مشخصی افزایش دهد و همه فعالان بازار این مسئله را بدانند و خرید و فروش‌های خود را بر همین اساس تنظیم کنند.

از طرفی بازار در این روزها دوباره خبری شده است. با انتشار یک خبر منفی از مذاکرات قیمت دلار افزایش می‌یابد. فرض کنید همه بدانند که بانک مرکزی اجازه نخواهد داد که قیمت دلار از سقف مشخصی فراتر رود و عرضه را در آن قیمت زیاد می‌کند، همه فعالان بازار نیز از این مسئله باخبرند. در نتیجه وقتی قیمت به سقف مورد نظر رسید همه اقدام به فروش می‌کنند و می‌دانند که چند روز بعد در سطح پایین‌تر قادر به خرید خواهند بود. در نتیجه منابع ارزی بانک مرکزی صرف می‌شود و نوسان‌گیران در این میان سود می‌کنند. همه این حرف‌ها به صورت کاملا فرضی است و منظور از بیان آن این بود که زمانی که یک سیاست کاملا قابل پیش‌بینی باشد، احتمالا توانایی خود را از دست می‌دهد، در این مورد خاص بانک مرکزی که می‌خواهد از طریق کنترل نوسان قیمت‌ها فعالیت نوسان‌گیران را محدود کند، چون اقداماتش قابل پیش‌بینی است، هدف مورد نظر را برآورده نمی‌کند.

برنامه‌های احیای برجام با بالا و پایین‌هایش در حال جلو رفتن است و ممکن است قیمت دلار در هفته‌ها و ماه‌های آتی تغییرات قابل توجهی داشته باشد، رئیس کل بانک مرکزی عوض شده است و دولت جدید به زودی روی کار خواهد آمد. در این شرایط دنبال کردن روند سیاست‌های بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار ارز قابل توجه است. باید دید که آیا بانک مرکزی می‌تواند انتظارات را در جهت مناسب هدایت کند و ابزارهای خود را تقویت کند یا خیر. حجم عرضه دلار در هفته جاری می‌تواند نشانه‌ای از جهت سیاست‌های بانک مرکزی به دست دهد و حائز اهمیت است.

بازار ارز

درهم امارات به کمک دلار نیامد

دلار آمریکا معاملات امروز را با قیمت 25 هزار و 120 تومان آغاز کرد. دامنه نوسان قیمت دلار در طول معاملات صبح محدود بود. قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول روز 25 هزار و 180 تومان و نزدیک به نرخ عصر روز پنج‌شنبه بود.

درهم امارات در شروع معاملات امروز روی 6880 قرار داشت. تحلیل‌گران بازگشت درهم به بالای 6 هزار و 900 تومان را برای رشد دلار و قرار گرفتن آن بالای مرز 25 هزار و 200 تومان مهم می‌دانستند. درهم تا پایان معاملات نیمه اول امروز نتواست به بالای 6 هزار و 900 تومان بازگردد و دلار را به بالای مرز حساس هدایت کند. 

سکه امامی زیر مرز حساس باقی ماند

قیمت سکه امامی در هفته گذشته تحت تاثیر افزایش قیمت دلار رشد کرد و به مرز 10 میلیون و 800 هزار تومان نزدیک شد و حتی رقم‌هایی بالای آن را به ثبت رساند، اما عملکرد ضعیف طلای جهانی مانع شد که سکه جایگاه خود را در بالای این مرز تثبیت کند. سکه چند بار از این سطح بالا و پایین رفت و در آخرین ساعات معاملات روز پنج‌شنبه روی 10 میلیون و 790 هزار تومان قرار گرفت. قیمت سکه در شروع معاملات امروز نیز 10 میلیون و 790 هزار تومان بود.

طلای جهانی هفته گذشته را با قیمت 1787 دلار به پایان رساند و قیمت دلار حوالی ظهر امروز روی 25 هزار و 110 تومان قرار داشت. با این حساب اندازه حباب سکه 2.13 درصد محاسبه می‌شد که چندان بزرگ نبود. با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی روند قیمتی سکه امروز عمدتا تحت تاثیر قیمت دلار قرار داشت. قیمت دلار از انتهای هفته گذشته قدری پایین‌تر بود. در نتیجه سکه تا پایان معاملات نیمه اول امروز نتوانست مرز حساس را پس بگیرد و نیمه اول روز را با قیمت 10 میلیون و 760 هزار تومان به پایان رساند.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت دامنه پایین نوسان دلار در طول معاملات نیمه اول روز جالب توجه بود. حجم عرضه دلار متشکل در طول این هفته حائز اهمیت است و می‌تواند معرفی از سیاست بانک مرکزی در مقابل بازار ارز باشد. درهم امارات زیر 6 هزار و 900 تومان باقی ماند و به کمک دلار نیامد. سکه امامی معاملات نیمه اول روز را زیر مرز حساس به پایان رساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید