چند توصیه‌ از شریل سندبرگ  به کارآفرینان

سندبرگ نخستین زنی بود که در سال ۲۰۱۲ به سمت مدیر ارشد عملیاتی فیس‌بوک دست یافت و نظام تجاری این شرکت را متحول کرد. او به‌عنوان یکی از ۱۸ میلیون زن خودساخته در آمریکا، تبدیل به نمادی برای کارآفرینان زن شده است. چندی پیش مدیر عملیاتی فیس‌بوک و نویسنده کتاب Lean In (این کتاب با عنوان «زنان به پیش» توسط انتشارات «دنیای اقتصاد» چاپ شده است) به کنفرانسی در دانشگاه MIT پیوست تا به سوالات موسسان زن شرکت‌های رو به رشد پاسخ دهد.

مارسلا ساپون، یکی از موسسان و مدیر ارشد اجرایی Hello Alfred: مطالعات نشان می‌دهد یکی از دلایلی که استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند این است که قدرت تمرکز خود را از دست می‌دهند. چگونه شرکت و تیم‌تان را متمرکز نگه داشتید؟

سندبرگ: گاهی پیش می‌آید که ما هر روز کار می‌کنیم؛ اما یکی از چیزهایی که در مورد آن فکر می‌کنیم شروع با رسالتی خاص و تکرار آن است. حتی اگر همه قلبا از پیش بدانند که ماموریت شما چیست، تکرار آن در شروع جلسات و یادآوری دلیل انجام وظایف به خودتان و دیگران بسیار مهم و ضروری است. اگر تیم شما به ماموریت و رسالت شرکت‌تان باور دارد، این موضوع به شما در هدایت همه تصمیمات دشواری که می‌خواهید بگیرید کمک می‌کند.

امیلی ویز، موسس و مدیر ارشد اجرایی گلاسیر (Glossier): از نظر شما مهم‌ترین مهارت ضروری مدیریتی برای هدایت طی دوره‌های رشد بالا چیست؟

سندبرگ: به نظر من مهم‌ترین نکته برای شناخت در مورد رشد سریع این است که «آنچه به دنبال رسیدنش هستید، سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد.» زمانی که در گوگل مشغول به‌کار بودم و وظیفه راه‌اندازی تیم‌های فروش آنلاین را به عهده داشتم، تیم من از ۴ نفر تشکیل شده بود و من به همه گفتم که ما به سرعت رشد می‌کنیم و به همه گفتم «خب نگران نباشید. همه شما در استخدام هر فردی که می‌خواهیم استخدام کنیم، شرکت خواهید کرد.» و دو هفته بعد ما ۱۲ نفر شده بودیم و واقعا منطقی نبود که همه افراد را وادار به انجام ۱۲ مصاحبه کنیم. بنابراین تنها چند هفته بعد اقرار کردم که« واقعا همه نمی‌توانند مصاحبه کنند. واقعا در این مورد متاسفم.»

اکنون این مساله منطقی به نظر می‌رسد؛ اما افرادی که دیگر در مصاحبه‌ها دخیل نبودند، واقعا ناراحت می‌شدند. بنابراین بهتر بود اگر من درمی‌یافتم که تیم ۴ نفره ما سریعا در حال گسترش است و همه افراد نمی‌توانستند مصاحبه کنند، هرگز چنین چیزی را مطرح نمی‌کردم؛ (حتی چیزهایی که در لحظه احساس خوشایندی می‌‌‌دهند.)

اگر شما در حال رشد سریع هستید، باید ببینید که آن رشد کجا در حال رخ دادن است و بتوانید آن را پیش‌بینی و تلاش کنید تا روند آن را سریع‌تر سازید.

آن ونگ، یکی از موسسان و مدیر ارشد اجرایی انرو (Enrou): چگونه به‌عنوان یک رهبر سازمانی بین قوی و توانمند بودن و قابل اعتماد بودن و نشان دادن انتقادپذیری توازن ایجاد می‌کنید؟

سندبرگ: بهترین توصیه‌ من این است که اصلا به این موضوع فکر نکنید. یکی از سوالات نه چندان محبوب من زمانی است که کسی از من می‌پرسد «در مورد برندتان چگونه فکر می‌کنید؟» یا «چگونه باید در مورد برندم فکر کنم؟»

پاسخ من همیشه این است: شما یک برند ندارید. Colgate یک برند دارد. Crest یک برند دارد. افراد هیچ برندی ندارند، آنها دارای صدا هستند و من فکر می‌کنم که برنامه‌ریزی خیلی کامل در مورد نحوه نمایش آن در محل کار، مسیر اشتباهی است که در مورد آن فکر کنید.

فقط خودتان باشید. منظور من این است که دفعاتی در زندگی من وجود دارد که من توانسته‌ام در محیط کار باشم و کارهای بسیار مفیدی انجام دهم و دفعاتی نیز در زندگی من - مثل زمانی که همسرم فوت کرد- وجود دارند که زندگی خصوصی‌ام بسیار سخت بوده است. به طوری که هیچ کاری نمی‌توانستم بکنم.

من فکر می‌کنم: خودتان باشید، آنچه هستید را به اشتراک بگذارید، به وضعیت زندگی افراد دیگر در زندگی‌شان اهمیت بدهید و اطمینان یابید که یک هم‌تیمی خوب هستید. نشان دهید که در حال کمک به سایر افراد هستید؛ نه فقط برای اینکه کل وجود آنها را به‌کار وارد کنید، بلکه برای اینکه به اهداف گروهی تیم برسید.