در راستای این تغییرات عظیم، موضوع توسعه جایگاه ویژه‌ای در صنعت و اقتصاد دارد. با توجه به تغییر سلایق بازار و مشتریان و همچنین تنوع محصولات وارداتی، توسعه محصولات رقابت‌پذیر با رویکرد صادرات و ارزش‌آفرینی از مهم‌ترین اقدامات در شرایط کنونی است. توسعه محصول و خدمات به‌عنوان راهکاری برای خلق محصولات جدید به‌منظور حفظ بازارهای فعلی، جذب بازارهای جدید و تولید ثروت صورت می‌گیرد. هر روزه پیشرفت‌های صنعتی سازمان‌های تولیدی بین‌المللی را شاهد هستیم و نفوذی که با استراتژی‌های مختلف در بازارهای کشورهای در حال توسعه اجرا می‌کنند. با مطالعه تاریخچه انقلاب‌های صنعتی گذشته به این نکته می‌رسیم که این انقلاب‌ها همیشه تحولات عظیمی را در صنعت، تولید و به‌طور کلی در زندگی روزمره مردم دنیا پدید آورده‌اند.

طبق نظر کارشناسان و محققان تغییرات پیش‌رو، بسیار عظیم‌ هستند و بیش از قبل دنیای کسب‌وکار را دچار تحول خواهند کرد. تکنولوژی هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر در کانون توجه مهندسان شرکت‌های بزرگ و کوچک دنیا قرار گرفته و بیشتر از گذشته دستگاه‌ها و ماشین‌آلات از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد. با ورود این تکنولوژی‌های پیشرفته سازوکارهای سنتی کسب‌وکار برهم خورده و تحولات عظیمی را شاهد خواهیم بود که در این خصوص مثال‌های زیر را مطالعه می‌کنیم: در صنایع غذایی، میوه‌ها و سبزیجات برای رشد و پرورش دیگر نیاز به زمین‌های کشاورزی ندارند و بدون زمین کشاورزی تولید می‌شوند. این محصولات در ساختمان‌ها و در هر طبقه که صفحه‌بندی شده است به‌طور مصنوعی تولید می‌شوند. شرایط این ساختمان‌ها از نظر دما، رطوبت، نور و عوامل تولید به گونه‌ای طراحی و مهندسی شده که مانند شرایط محیط طبیعی است. در بخش آموزش‌های سطوح مختلف تحصیلی و همچنین آموزش‌های سازمانی، کلاس‌های درسی به‌صورت مجازی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شوند و از حجم زیاد رفت و آمد‌های شهری جلوگیری به‌عمل می‌آید. مصرف محصولات مصرفی مانند کاغذ، مداد و... به حداقل می‌رسد و دیگر از تخریب درختان به‌منظور تهیه این محصولات خبری نخواهد بود.

در بخش خدمات ابزارهای جدیدی برای ارسال محموله‌ها و خرید‌های پستی به‌وجود می‌آید و روبات‌های کوچک پرنده جای پیک‌های شهری را خواهند گرفت و سرعت حمل و نقل‌ها و شیوه‌ آن به کلی تغییر می‌یابد و مشتریان در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند محصول مورد نظر خود را دریافت کنند. در صنعت خودرو، خودروهای هوشمند جایگزین خودروهای فعلی می‌شوند و به جای سوخت فسیلی از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده خواهد شد.در این خصوص موارد مختلفی از تغییرات را می‌توان بیان کرد که نشان‌دهنده تاثیرگذاری آنها در همه حوزه‌ها است و اهمیت و حساسیت موضوع را مشخص می‌کند. تمام این موارد بر زندگی روزمره جوامع بشری تاثیرگذار  است و خواه ‌ناخواه در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و همه کشورها را در بر خواهد گرفت. اما بزرگان تکنولوژی در این خصوص توافق نظر ندارند، زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک در مورد هوش مصنوعی خوش‌بین است و می‌گوید:«هوش مصنوعی می‌تواند «عصر طلایی تکنولوژی» را رقم بزند»، در مقابل بیل گیتس دیدگاه متفاوتی دارد و در مصاحبه اخیر خود با وال استریت ژورنال می‌گوید:«اگر قادر به مدیریت این تحولات عظیم باشیم، می‌تواند منجر به نکته مثبتی شود. اما چند دهه پس‌ازاین، هوش مصنوعی به‌اندازه کافی قدرتمند می‌شود که از انسان هم پیشی بگیرد، این موضوع می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد.»

در این بین و با وجود این تغییرات با چنین سرعت بسیار بالا، جوامعی موفق هستند که از امروز خود را آماده این تغییرات کرده و بسترهای مناسب را در راستای پذیرش تغییرات و همراستا شدن با آنها مهیا کنند، اما سوالی در اینجا پیش می‌آید که آیا برای چنین تغییرات عظیم صنعتی و علمی آماده هستیم؟ این آمادگی شامل چه عنوان‌هایی می‌تواند باشد؟ چه بسترهایی لازم دارد؟ چه شاخص‌هایی دارد؟ آیا تغییرات مثبت هستند یا منفی؟ آیا فرصت هستند یا تهدید؟ برای جواب فقط می‌توان این نکته را یادآوری کرد که تغییرات هم می‌تواند فرصت باشد و هم می‌تواند منفی باشد.

مثبت برای سازمان‌هایی که همسو با تغییرات از خود انعطاف نشان می‌دهند و از فضای پیش‌رو حداکثر بهره را می‌برند و تهدید برای سازمان‌هایی که هنوز بسترهای مناسب برای تغییرات را آماده نکرده‌اند و با توجه به سرعت تغییرات ممکن است از قطار تغییرات جا بمانند که عقب ماندن از این قطار به معنای فنا است.لذا سازمان‌ها باید با برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد، برنامه‌های اقتصادی خود را همگام با تغییرات تکنولوژی‌های روز دنیا تنظیم کرده و از این طریق بتوانند مسیر توسعه و رشد را برای جوامع خود هموار کنند و به رشد اقتصادی بیش از پیش کمک کنند. این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه افراد اطلاعات و همچنین دید علمی و صنعتی خود را در این زمینه گسترش داده و با شناخت آینده، رونق و شکوفایی را برای سازمان و جامعه خود به ارمغان آورند.