اهمیت ثانیه‌های اول در بازدید از  وب‌سایت شرکت

پیش از این درباره اهمیت وب‌سایت اختصاصی برای سرمایه‌گذاران و ارتباط با این موسسات یا افراد توضیحاتی دادیم. مساله این است که وقتی به بحث سرمایه‌گذاری می‌رسیم، در دنیای شدیدا رقابتی امروز، بسیاری از سرمایه‌گذاران وقت اندکی برای مرور یک وب‌سایت دارند. همان چند ثانیه اول در بازدید از یک سایت می‌تواند تعیین‌کننده این باشد که آیا شما شرکت جذابی هستید یا خیر. به همین دلیل نزدیک شدن به انتظارات سهامداران برای پیروزی در این رقابت باید یکی از اولویت‌های تیم ارتباط با سرمایه‌گذاران باشد.

یک وب‌سایت ایده‌آل مربوط به ارتباط با سرمایه‌گذاران، تنها به انتقال اطلاعات حقوقی و قوانین حاکم بر شرکت متکی نیست. هدف اصلی این وب‌سایت شرح قصه شرکت است؛ اطلاعات و محتوایی که در این وب‌سایت به سهامدار ارائه می‌شوند، تصویری شفاف در ذهن او شکل خواهند داد. این اطلاعات به درک نقاط قوت فعالیت‌های شرکت کمک بسیاری خواهند کرد.درحالی که ارائه گزارش‌های مالی و دوره‌ای از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما بهترین وب‌سایت‌های مربوط به سرمایه‌گذاران فراتر از تنها ارائه این گزارش‌ها می‌روند.اخیرا یکی از بزرگ‌ترین موسسات مالی مدیریت دارایی اروپا، بخشی از سهام یک شرکت مدیریت دارایی داخلی را  خریداری کرده است. این مساله نشان می‌دهد، سهامداران خارجی با توجه به تحولات اقتصادی ایران به هیچ‌عنوان نسبت به بازار سرمایه کشور بی‌تفاوت نیستند. اما از سوی دیگر از آنجا که ارتباط شرکت‌های ایرانی با کشورهای دیگر برای سال‌ها تقریبا قطع بوده است، طبیعی است که هر سرمایه‌گذاری تا قبل از تصمیم‌گیری، نیاز به دریافت اطلاعات درست داشته باشد.

شرکت‌ها باید این اطلاعات را در درجه اول از طریق وب‌سایت خود در اختیار آنها قرار دهند. تصور اینکه یک سرمایه‌گذار برای یافتن اطلاعات موردنیازش ممکن است ساعت‌ها وقت برای بازدید و زیر و رو کردن وب‌سایت شما بگذارد، غلط‌ترین تصوری است که می‌توانید داشته باشید. برعکس، آنها با نیافتن اطلاعات به سادگی ممکن است حتی درباره شفافیت در شرکت شما دچار تردید شوند.از سوی دیگر، می‌توانید تصور کنید ساخت یک وب‌سایت ایده‌آل تا چه اندازه می‌تواند در این بازی، شرکت شما را جلو بیندازد و شما را در معرض دید قرار دهد. البته مساله وب‌سایت ایده‌آل تنها به ظاهر آن بازنمی‌گردد. با توسعه و در دسترس بودن ابزارهای گرافیکی متفاوت، بسیاری تصور می‌کنند تنها ظاهر مناسب می‌تواند سهامداران را به خود جلب کند. این تصور نیز می‌تواند شما را در مسیری غلط قرار دهد.در اصل ایجاد توازن میان محتوا و کیفیت ارائه آنهاست که می‌تواند مخاطبان را جذب کند. برای ساخت یک وب‌سایت ایده‌آل برای ارتباط با سرمایه‌گذاران، رعایت چند نکته می‌تواند شرکت شما را از سایرین متمایز کند. در این مطلب و مطلب آتی به معرفی برخی از این نکات می‌پردازیم.

  هدایت مخاطب در مسیر درست

وب‌سایت شما مانند یک کتاب است. فرض کنید کتابی خریده‌اید که از صفحه اول آن با خواندن هر صفحه به جای اینکه بیشتر با داستان آشنا شوید، بیشتر سردرگم می‌شوید. قصه هر چند سطر یک‌بار قطع می‌شود و از جایی دیگر شروع می‌شود. بعید است بتوانید کتاب را برای مدت زیادی دنبال کنید و پس از چند صفحه آن را به گوشه‌ای می‌اندازید یا اصلا آن را نمی‌خرید.

وب‌سایت سهامداران نیز مانند همین کتاب است. وب‌سایتی موفق است که بتواند مخاطب یا همان سرمایه‌گذار را در مسیر درست دریافت اطلاعات قرار دهد. می‌توانید این تصویر را داشته باشید که سرمایه‌گذار را به یک قیف وارد می‌کنید که هرچه بیشتر جلو می‌رود، محتوا باریک‌تر و تخصصی‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاری که در قیف وب‌سایت شماست، نمی‌تواند در مسیر غلط قرار بگیرد و به این ترتیب به سادگی در انتها احساس می‌کند همه اطلاعاتی را که لازم داشته به‌دست آورده است. برای اینکه وب‌سایت شما بتواند سهامدار یا سرمایه‌گذار را به درستی هدایت کند، دو مولفه اصلی نیاز است؛ یکی سهولت در وبگردی در سایت است. اگر سایت شما به درستی طراحی شده باشد، همه المان‌های آن به‌درستی کار کنند، بازدیدکننده خود به خود در وب‌سایت به گشت و گذار می‌پردازد و بعد از یک صفحه به صفحه بعدی هدایت می‌شود. این سهولت میزان «برگشت خوردن» را در وب‌سایت شما کاهش می‌دهد. میزان برگشت خوردگی اصطلاحی است که به مواردی اطلاق می‌شود که در آن فردی به سایت شما مراجعه می‌کند، اما به هر دلیلی بدون باز کردن هیچ صفحه دیگری، سایت را ترک می‌کند. آمار اینکه پس از بازدید از صفحه اصلی چند درصد از مخاطبان از صفحات دیگر نیز بازدید کرده‌اند یکی از بهترین فاکتورها برای سنجش موفقیت سایت شماست. نکاتی که می‌توانند برای هدایت مخاطب به صفحات بعدی کمک کنند، استفاده کمتر از منوهای صفحه متعدد است. در بعضی وب‌سایت‌ها، در بالا، سمت راست و چپ هر کدام یک منو وجود دارد که می‌تواند مخاطب را از همان ابتدا گیج کند. درحالی‌که بسیاری از این موارد تکراری هستند. برخی طراحان سایت تصور می‌کنند، بازدیدکننده باید در هر لحظه تمامی کلیدهای متصل کننده به صفحات دیگر را در دسترس خود داشته باشد، درحالی‌که این تصور اصلا درست نیست. اینکه موضوعی را در چهارگوشه وب‌سایت تکرار کنید هیچ دستاورد مثبتی عایدتان نمی‌شود. به جای تکرار منوها، می‌توانید از روش‌هایی استفاده کنید که یک منو را با حرکت در صفحه حرکت می‌دهد و به این ترتیب کار را برای بازدیدکننده آسان می‌سازد.

  تکرار کردن منوها تاثیر معکوس دارد

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند برای بازدیدکننده بیفتد این است که یک منو یا کلید در صفحه وجود داشته باشد که کار نکند. اگر صفحه مربوط به این اطلاعات هنوز ساخته نشده است، اصلا نباید آن را در وب‌سایت قرار دهید. یکی از مثال‌های متعدد در مورد وب‌سایت شرکت‌های ایرانی، بخش انگلیسی وب‌سایت است که در بسیاری موارد یا اصلا کار نمی‌کند، یا با مراجعه به صفحه انگلیسی تنها عنوان بالای صفحه انگلیسی شده و اصلا سایت انگلیسی در کار نیست. متاسفانه این مساله در مورد شرکت‌های مهم و بزرگ نیز رخ می‌دهد. بدتر از آن، این است برخی از این شرکت‌ها مدعی همکاری با شرکت‌های خارجی نیز هستند.

این مساله باعث می‌شود یک شریک یا سرمایه‌گذار خارجی به حقیقت این ادعاها شک کند. برای اطمینان از اینکه تمامی منوها و گزینه‌های آنها به درستی کار می‌کنند، می‌توانید از همه کارمندان شرکت بخواهید که پس از آماده شدن آن، مدت زمان مشخصی مانند، ۳۰ دقیقه را برای گشت و گذار در وب‌سایت اختصاص دهند و در صورت مواجهه با مواردی که کار نمی‌کنند، آنها را یادداشت کرده و به واحد انفورماتیک شرکت اطلاع دهند. این روش هم کار را برای واحد انفورماتیک ساده می‌کند و هم اطمینان خوبی از کارکرد صحیح وب‌سایت به دست خواهد داد.

یکی دیگر از نکات مهم، استفاده کمتر از متن به جای بهره‌گیری از روش‌های بصری برای انتقال مطالب است. این ترکیب باید به گونه‌ای باشد که هم محتوا و مطلبی که قصد انتقال آن را دارید به درستی و کاملا شفاف بیان شود و هم بیننده را سرگرم کند. طبیعی است که برای دستیابی به این هدف باید از ابزارهای لازم برای تهیه حرفه‌ای محتوا بهره بگیرید و این مساله هزینه‌بر خواهد بود، اما سرمایه‌گذاران نیز از شما توقع دارند در قبال بودجه‌ای که می‌خواهید از آنها دریافت کنید، این هزینه را کرده باشید.

اگرچه از شرکت‌های بزرگ انتظار می‌رود طراحی، به‌روزرسانی و نگهداری از وب‌سایت خود را برون‌سپاری کنند، اما داشتن وب‌سایت مناسب و جذاب همیشه هم هزینه‌بر نخواهد بود. برای مثال شرکت‌های کوچک‌تر یا استارت‌آپ‌ها، می‌توانند با سپردن این وظیفه به یکی از اعضای تیم که در به‌کار بردن ابزارهای طراحی سایت موجود آمادگی بیشتری دارد، هزینه‌های خود را به شدت کاهش دهند. امروز با توجه به نیاز همه افراد به داشتن وب‌سایت، بازارهای رایگان یا کم‌هزینه بسیار زیادی در اینترنت موجود هستند که این امکان را فراهم می‌آورند تا هر کس بتواند با مدتی کار کردن با آنها وب‌سایت قابل قبولی طراحی کند.در مورد شرکت‌های بزرگ، به‌خصوص بورسی، شاید صرفه‌جویی در هزینه تنها نکته کوچکی باشد و لذا اهمیت زیادی دارد که آنچه به سرمایه‌گذار ارائه می‌شود از بالاترین استاندارد برخوردار باشد. سرمایه‌گذارانی که به سراغ استارت‌آپ‌ها می‌روند نگاهی متفاوت از سرمایه‌گذاران سنتی دارند و بنابراین از خطاهای احتمالی نیز چشم می‌پوشند.

  دسته‌بندی، یافتن اطلاعات را ساده می‌کند

یکی دیگر از بخش‌هایی که باید به آسانی در دسترس سرمایه‌گذاران قرار داشته باشند، فایل‌های ارائه و احتمالا ویدئوهای مجامع قبلی است. بسیاری از شرکت‌ها از این مراسم یا حداقل بخش مهمی از آنها، فیلم تهیه کرده و در وب‌سایت خود قرار می‌دهند تا سهامدارانی که نتوانسته‌اند در جلسات شرکت کنند، بتوانند بعدا آن را ببینند. این فیلم‌ها یا فایل‌های انیمیشن یا پاورپوینت، می‌توانند برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در شرکت شما دارند نیز بسیار سودمند باشند.

آنها می‌توانند ببینند که در جلسات قبلی مجامع چه گذشته است. نحوه حضور مدیرعامل یا مدیرمالی شرکت چگونه بوده است. آیا در این مجامع جلسات پرسش و پاسخ برگزار شده و نحوه پاسخگویی به سوالات از سوی هیات‌مدیره چگونه بوده است. توجه داشته باشید نحوه قرار دادن مطالب در وب‌سایت خیلی مهم است. اینکه همه فایل‌هایی که فرمت و جنس مشابهی دارند در دسته‌بندی مشابه قرار داده شوند. مشخص کردن دقیق تاریخ تهیه کردن فایل یکی از مهم‌ترین نکات است. نباید انتظار داشته باشید مخاطب شما برای دریافت این اطلاعات کوچک‌ترین زحمتی بکشد. همچنین وقتی سایت از دسته‌بندی مناسبی برخوردار باشد، فرد می‌تواند برای مراجعه دوباره، بدون مشکل آن را بیابد. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاران را به خود جذب کنید، باید لقمه را بجوید و در دهان آنها قرار دهید. در مطلب آتی به معرفی چند نکته دیگر خواهیم پرداخت که می‌توانند وب‌سایت شما را در خاطر سهامداران نگه دارند.