موفقیت در قالب یک کارآفرین نیاز به چه ویژگی‌هایی دارد؟

اما ویژگی‌های دیگری نیز هستند که ممکن است شما را شگفت‌زده کنند. در اینجا چهار ویژگی برای کارآفرینان موفق را ذکر کرده‌ایم و اگر شما فاقد آنها هستید، نحوه توسعه و رشد آنها در خودتان را نیز شرح خواهیم داد:

۱. توانایی در عملکرد چندوظیفه‌ای

ما کارآفرینان را اغلب افرادی به شدت متمرکز بر کسب‌و‌کار تصور می‌کنیم. گرچه تمرکز بر هدف اصلی شما بسیار مهم است، اما توانایی در تعیین اولویت‌های متعدد بسیار مهم و ضروری است.چگونه آن را رشد دهیم: ضرب‌المثل کار نیکو کردن از پر کردن است در این مورد کاملا صدق می‌کند. بسیاری از کارآفرینان برای خود لیستی تهیه می‌کنند که در زمان داشتن اولویت‌های گوناگون، به آنها کمک می‌کند تا به راهشان ادامه دهند. لیستی تهیه کنید که برایتان مهم است اما مطمئن شوید که توانایی برای سنجش هر کدام از این وظیفه‌ها برحسب اهمیت‌شان را دارید. برخی از افراد درمی‌یابند که باید دو یا سه مورد که قطعا باید در آن روز انجام دهند را فهرست‌بندی کنند؛ سپس هشت تا ۱۰ مورد از مواردی را که می‌خواهند انجام دهند و سپس هر چیز دیگر. ممکن است لازم باشد پیش از اینکه لیستی را بیابید که برای شما مفید باشد، چندین فهرست متفاوت را امتحان کنید.

۲. سرسختی

کارآفرینان موفق افرادی سرسخت هستند اما با روشی انعطاف‌پذیر. شاید به نظر کمی متناقض به نظر بیاید اما بسیار مهم است که بین سرسختی انعطاف‌پذیر و کله‌شقی تمایز قائل شویم. اینکه سرسختانه هدفتان در ایجاد یک کسب‌و‌کار موفق را پیگیری کنیم بسیار خوب است اما باید نسبت به چالش‌هایی که پیش‌بینی نمی‌کردید، انعطاف‌پذیر باشید.چگونه این ویژگی را رشد دهیم: در مسیر موفقیت استارت‌آپ‌ها، موانع بسیار زیادی وجود خواهد داشت. وقتی یکی از این موانع را شناختید، در مورد روش‌های متفاوتی که می‌توانید گام بعدی را بردارید، فکر کنید. وقتی تصمیم گرفتید که مرحله بعدی شما چه باید باشد، از خودتان بپرسید «چه باید بکنم اگر این استراتژی کارگر نیفتد؟»به این ترتیب اگر برنامه A کارگر نیفتد، همیشه برای برنامه B آماده خواهید بود و برای یادگیری از اشتباهات مجهز هستید.

۳. شخصیت اجتماعی

زمانی که کاری را شروع می‌کنید، باید سخنگوی شرکت‌تان باشید. باید بتوانید با مشتریان، سرمایه‌گذاران، عرضه‌کنندگان و کارمندان آینده از مزایای محصولات یا خدمات خود صحبت کرده و آنها را متقاعد کنید. اجتماعی بودن می‌تواند در موفق شدن بسیار موثر باشد.چگونه آن را گسترش دهیم: تمرین، تمرین، تمرین. هر چه بیشتر با افراد در مورد کسب‌و‌کار، محصول یا ایده‌تان صحبت کنید، بهتر خواهید توانست به آن دست یابید.مهم‌ترین چیزی که باید به‌خاطر داشته باشید این است که وقتی مکالمه‌ای با فردی دارید که می‌تواند تفاوتی در کسب‌و‌کار شما ایجاد کند این است که به‌جای تنها تمرکز بر داستان‌تان، به آنچه باید بگویید علاقه نشان دهید. زمانی که آنها در حال صحبت هستند به حرفشان گوش کنید و سوالاتی بپرسید که علاقه شما به پیش‌زمینه حرفه‌ای آنها را نشان می‌دهد.

۴. ریسک‌پذیری

شروع کسب‌و‌کارتان همیشه به عنصر ریسک نیاز دارد. در یک زمان خاص، شما باید «شغل معمول‌تان» را رها کنید و برای حمایت از خود و خانواده‌تان بر کسب‌و‌کارتان تکیه کنید که کاری ریسک‌آمیز است. ریسک‌های دیگری وجود دارند که شما در مسیرتان برای موفقیت با آنها مواجه خواهید بود. بسیاری از کارآفرینان در همه حوزه‌های زندگی‌شان ریسک می‌کنند اما سایرین به‌طور طبیعی محتاط‌تر هستند.چگونه آن را رشد دهیم: اگر شما به‌طور طبیعی فرد ریسک‌پذیری نیستید، باید خارج از دایره آسایش‌تان (comfort zone) قرار بگیرید. زمانی که برای ریسک کردن مورد چالش قرار گرفتید، دو سوال وجود دارد که باید از خودتان بپرسید. سوال نخست این است که «بدترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد، چیست؟» این سوال به شما کمک خواهد کرد تا پیامدهای واقعی ریسکی که می‌خواهید اخذ کنید را درک کنید.

 به عنوان مثال، اگر ریسک مورد نظر ترک شغل روزانه تان برای وقف خودتان به کسب‌و‌کار جدید است، پاسخ این پرسش می‌تواند این باشد که «بدترین چیزی که می‌تواند رخ دهد این است که کسب‌و‌کار من شکست خواهد خورد و من باید برای فرد دیگری کار کنم.» پرسش دوم این است که «آیا راهی برای رفع این ریسک وجود دارد؟» پاسخ این سوال می‌تواند همکاری با یک شریک باشد یا اینکه می‌توانید منتظر بمانید تا پول بیشتری ذخیره کنید و برای مدتی از بابت مسائل مالی خیالتان راحت باشد. تقریبا هر ریسکی می‌تواند به نحوی کاهش پیدا کند؛ مثلا تبدیل کسب‌و‌کارتان به شرکت با مسوولیت محدود (LLC) برای محافظت از دارایی‌های شخصی یا خرید بیمه کسب‌و‌کار برای محافظت علیه دعاوی. اگر یک ایده فوق‌العاده برای کسب‌و‌کار و میلی برای موفقیت دارید، مسیرتان برای موفقیت به‌عنوان یک کارآفرین را به خوبی شروع کرده‌اید. اگر ویژگی‌های کلیدی وجود دارند که تصور می‌کنید باید داشته باشید، گام‌های ضروری برای توسعه آنها در طول زمان اخذ کنید.