به جرات می‌توان گفت در این راستا یکی از مهم‌ترین گمشده‌های عصرما، وجود مدیران توانمندی است که با ذهن پویای خود خالق پیروزی‌ها و خوشحالی‌های جامعه خویش خواهند بود. مدیرانی که با توان فکری، علمی، قلبی، روحی و... خود، جامعه را به اوج موفقیت رهنمون و با خود بوی رشد، توسعه و بالندگی را به همراه می‌آورند. افتخارات و موفقیت‌هایشان باعث مباهات مردم خواهد شد. آنها که مرزهای بالندگی و غرور ملی را یکی پس از دیگری درمی‌نوردند و جهانی را به تحسین خود وامی دارند.ایجاد انگیزه، شغل، کارآفرینی، رفع تورم و رکود و... از معدود اثرات به جا مانده از حضور چنین ابر انسان‌هایی است که در جوامع صنعتی، تولیدی و اقتصادی ظهور می‌کنند. چرخ عظیم صنایع و مجموعه‌های بزرگ تولیدی و خدماتی را با سرعتی غیرقابل باور به حرکت درمی آورند و در نهایت با ایجاد مشاغل متعدد و تولید کالاهای ناب و شگفت‌انگیز و ارائه خدمات بدیع و حیرت‌آور؛ جهانی را به تعظیم وا می‌دارند.

در سایه وجود آنهاست که آرامش در بازارها و به تبع آن، آسایش در زندگی اجتماعی و اقتصادی جامعه حاصل می‌شود و این امر تنها با توانمندی‌های بی‌بدیل چنین مدیران بزرگی عملی خواهد شد. با مطالعه زندگی پر فراز و نشیب رهبران و کارآفرینان موفق دنیا این واقعیت به خوبی آشکار می‌شود که گویی همگی آنها در یک دوره می‌زیسته‌اند و محتوای زندگی شان به گونه‌ای رمزآلود به هم گره خورده است. دوران کودکی سخت و دشوار، فقر و تنگدستی و حتی در بعضی موارد طرد شدن از جامعه خود و... از وجوه مشترک زندگی قریب به اتفاق آنها است. در مقابل، آنها با داشتن آرزوهای بزرگ و حتی دست نیافتنی، اراده قوی و آهنین در یادگیری مهارت‌ها، شور و شوق وصف ناپذیر، پشتکار وصف ناشدنی، ذهنی کنجکاو و مبارز در مواجهه با انواع مشکلات کوچک و بزرگ و... هیچ‌گاه دست از پیگیری برنداشتند؛ چون اینها خصلت‌های بارزی هستند که در لحظه لحظه زندگی آنان جاری است.

تجمیع سه عنصر با ارزش لیاقت، توانایی و عشق به آرمان؛ مدیران و رهبران شایسته را تاکنون در دامن خود پرورانده است. انعکاس کیفیت شخصیت بی‌بدیل آنها، حتی در ارائه محصولات تولیدی و خدماتی شان به خوبی نمایان است و این نتیجه اراده قوی، تلاش صمیمانه، هدایت هوشمندانه و اجرای ماهرانه و حرفه‌ای آنها است که آنها را از سایرین متمایز می‌کند. برای آنان عمل کردن در سطح عالی، همیشه یک انتخاب است و به همین دلیل و با اقدام از روی میل و اراده قوی همواره یک قدم از سایر مدیران معمولی به هدف نهایی نزدیک‌تر هستند. از دیدگاه آنها برای نیل به تکامل واقعی «به اندازه کافی خوب بودن» هرگز خوب نیست بلکه باید «همیشه و در همه حال نسبت به سایرین عالی بود.» شجاعت و هوشمندی، یکی دیگر ازخصوصیات و عوامل تاثیرگذار کیفی زندگی انسان‌های برتر یا رهبران موفق است.آنها به خوبی واقفند که شجاعت واگیردار است. زمانی که یک رهبر شجاع در صف مقدم می‌ایستد، پیروان او هم شجاعت پیدا می‌کنند، الهام می‌گیرند و برای رسیدن به هدف سازمانی از هیچ کوششی در هیچ زمان و مکانی دریغ نمی‌ورزند. شجاعت در رهبری آنها به عاملی تبدیل می‌شود که پیروان را به انجام کارهای بی پروا و در عین حال درست و منطقی وا می‌دارد.

 مدیران معمولی، نیمی از آنچه را که در زندگی می‌شنوند، می‌پذیرند اما رهبران برجسته و خردمند، آگاهانه می‌دانندکه کدام نیمه را بپذیرند. آنها ۷۰ درصد اوقات زندگی کاری خود را به کشف، شناسایی وتقویت نقاط قوت خود و رسیدن به اهداف نهایی؛ ۲۵ درصد را در راه رشد وتعالی خود با استفاده از پدیده‌های نو و ۵ درصد نهایی را با نظارت وتفویض اختیار به افراد شایسته سازمان خود صرف می‌کنند. سخاوت یکی دیگر از دارایی‌های رهبران موفق در جهان است. شاید برای آنها چیزی مهم‌تر از سخاوت در دنیا وجود نداشته باشد. این حس زیبای آنها از اعماق وجودشان برمی‌خیزد و تمام ابعاد زندگی شان از آن لبریز می‌شود. آنها چون با سختی و مشقت روزگار خود را سپری کرده‌اند و از لایه‌های زیرین به لایه‌های فوقانی صعود کرده‌اند، تنها و تنها برای خود نمی‌اندوزند. آنها می‌اندوزند تا آن را با دیگران شریک شوند.

شاید عدم موفقیت و ناخشنودی انسان معاصر از وضعیت کنونی، ناشی از این حقیقت است که به جای اینکه بیشتر با خود حرف بزند به خود گوش می‌دهد و همین امر موجب می‌شود همواره خود را اسیر حرف‌های منفی کند. اما رهبران واقعی کسب‌وکار به صورت منظم، خود را با مواد انگیزه بخش تغذیه می‌کنند و برای رسیدن به نگرش مثبت از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند. آنها به خوبی به این واقعیت دست یافته‌اند که تفاوت میان مدیر خوب و رهبر عالی در نگرش ذهنی آنها نهفته است. اگر ذهن قدرتمندی داشته باشید می‌توانید به آنچه می‌خواهید برسید.  به خاطر داشته باشید اگر در مسابقه کسب‌وکار با تمام وجود و قدرت در بازی شرکت نکنید، کسانی هستندکه همچون شما توانمندند. به روزی فکر کنید که روبه‌روی هم قرار خواهید گرفت وآنها از شما بهتر ظاهر شده و نتیجه بازی را به نفع خود برمی‌گردانند، آن لحظه چه حسی خواهید داشت ؟

مطابق با این معیار، هم‌اکنون شما در کجای کار قرار گرفته‌اید؟