تقریبا گفتن اینکه شانس خوب نقش مهمی در موفقیت یک فرد بازی می‌کند یک تابو به شمار می‌رود و هر کسی که معتقد است شانس بد نقشی در مرگ یک سرمایه‌گذاری داشته است فورا به عنوان یک بازنده برچسب زده می‌شود. این جمله «برندگان شانس خودرا ایجاد می‌کنند» ترجیع بند محبوب سخنرانان انگیزشی است.بدشانسی همیشه بخشی از این معادله بوده است و همیشه هم خواهد بود. ورزش، هنر و ادبیات مثال‌های بی شماری دارند که حداقل بخشی از موفقیت با قرار گرفتن در مکان درست و در زمان درست تعیین می‌شود.

داتسی هورویت در واشنگتن پست می‌نویسد: «موفقیت به شکل میراث، ارتباطات خانوادگی، استعدادهای خدادادی، زمان‌بندی، سرمایه‌گذاری‌های دولتی، مزیت یا عیب تولد در یک خانواده خاص، به علاوه همه پیچ و خم‌های دیگری که تجربه می‌کنیم نقش فوق‌العاده‌ای در تعیین موفقیت تلاش‌های بشر ایفا می‌کند.» مایکل جردن به سختی تلاش کرد اما بخش زیادی از ثروت او به واسطه استعدادهای خدادادی او به‌دست آمده بود، یعنی قد ۹۸/ ۱ سانتی متری و چهره مناسب تبلیغات او.

بیشتر موفقیت وارن بافت، که شاید بتوان او را موفق‌ترین، شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین سرمایه‌گذار آمریکا دانست، به توانایی طبیعی او در سرمایه‌گذاری‌ها ی بی‌نقص و شانس‌اش برای متولد شدن در آمریکا نسبت داده می‌شود. اگر او در کشوری مانند بنگلادش به دنیا می‌آمد، شاید استعدادهایش ارزش به مراتب کمتری داشت.

زناس بلاک و یان مک میلان، نویسندگان «سرمایه‌گذاری شرکتی» تاکید می‌کنند که شانس جزئی از موفقیت یا شکست هر پروژه توسعه کسب‌وکاری جدید به حساب می‌آید. آنها مثالی از مدیر ارشد یک شرکت تولیدکننده تجهیزات بیان می‌کنند:

برخی مدیران نزد من می‌آیند و به من می‌گویند که سرمایه‌گذاری آنها شکست خورده است و چندین میلیون دلار از دست داده‌اند. زمانی که من تصمیماتی که آنها گرفته‌اند را مرور می‌کردم، دریافتم که در شرایط آنها من نیز تصمیمات مشابه می‌گرفتم. آنها تقریبا همه چیز را درست انجام داده بودند اما شانس با آنها یار نبود و با یک تکنولوژی غیرمنتظره غافلگیر شده بودند. خوش‌شانسی برای کارآفرینان می‌تواند به شکل زمان بندی خوب، بخت و اقبال و یک تغییر ناگهانی و مطلوب در ذائقه مصرف‌کننده یا تکنولوژی نمود یابد. بدشانسی می‌تواند طی یک رکود اقتصادی، مرگ یا بیماری یک مشتری یا شریک کلیدی، یک بلای طبیعی یا تغییرات نامطلوب در تکنولوژی یا ذائقه مشتری رخ دهد (به عنوان مثال، نانوایی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش دونات، طی روندی به سوی رژیم‌های کربوهیدرات به شدت آسیب دیدند). در روزهای اولیه کار شرکت Virgin Records، موسس آن ریچارد برنسون، وقتی کارمندان اداره پست ناگهان دست به اعتصاب زدند، تقریبا کسب و کار خود را که بر مبنای سفارش کالا از طریق پست بود از دست داد. ممکن است برخی مخالفت کنند که اگر افراد توانایی کافی داشته باشند، چنین بدشانسی‌هایی را پیش‌بینی خواهند کرد. اما چنین استدلال‌هایی بی‌رحمانه و سطحی هستند. حتی شرکت‌های بزرگ، با صدها برنامه‌ریز به شدت آموزش دیده، اغلب شاهد رخدادهایی هستند که ناگهانی رخ می‌دهند. هیچ کارآفرینی نمی‌تواند همه سناریوهای بد و ممکن را پیش‌بینی کند، برنامه‌های مقتضی را توسعه دهد و هنوز زمان برای مدیریت کسب و کار داشته باشد.

آنچه برندگان را از بازندگان تفکیک می‌کند، توانایی در شناخت رخدادها به‌عنوان بدشانسی یا خوش شانسی و دارا بودن اراده و توانایی برای برخورد با آنها است. چارلز پاناتی در کتابش اشاره می‌کند که ادوین کاکس به سختی از فروشندگی وسایل آشپزخانه خانه به خانه کسب درآمد می‌کرد، بنابراین او به یک تدبیر نیاز داشت. کاکس دریافت که یکی از بزرگ‌ترین شکایت زنان خانه دار، چسبیدن غذا به ماهی تابه‌ها است. بنابراین، کاکس در آشپزخانه خود یک سیم ظرفشویی مملو از صابون خشک تولید کرد. او خیلی زود دریافت که سیم‌های ظرفشویی نسبت به وسایل آشپزخانه‌ای که می‌فروخت محبوب‌تر بوده است.

با اندکی خوش شانسی، کاکس از کسب و کار لوازم آشپزخانه دست کشید و وارد کسب و کار تولید مایع ظرفشویی شد. او محصول خود را S.O.S نامید.

البته شما باید تفاوت بین تصمیمات بد و بدشانسی را بیاموزید آنگاه می‌توانید تعیین کنید که پیشرفت‌ها در کجا می‌تواند رخ دهد اما اگر این بدشانسی باشد که در سرنوشت کسب‌وکار شما رخ داده است، درک کنید که دفعه بعد همه چیز می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

تصدیق این پتانسیل می‌تواند در صورت لزوم بسیار روحیه‌بخش باشد. به علاوه، توانایی و خرد خود را تایید خواهید کرد و پتانسیل موفقیت در معامله بعدی را افزایش خواهید داد.

اما یک نکته مهم در مبحث شانس وجود دارد. گرچه شناسایی شانس به عنوان بخش مهمی از معادله کارآفرینی مهم است اما باید بدانید که تنها نباید به آن تکیه کنید. آرزوی خوش شانسی، آن را به همراه نمی‌آورد و غرق شدن در بدشانسی منجر به یک شکست سریع نخواهد شد.

• شانس در موفقیت شما نقش دارد.

• آنچه مهم است توانایی شما در تشخیص رخدادها به عنوان شانس خوب یا بد و سپس داشتن توانایی و ارائه برای عمل است. این واقعیت احتمال موفقیت را افزایش می‌دهد.

• اگر بدشانسی در مرگ کسب و کارتان نقشی ایفا کرده است، پس بدانید که احتمالا اجتناب‌ناپذیر بوده است و به این ترتیب روحیه خود را بازیابید.

• کسب‌وکار و مخاطرات بعدی می‌توانند متفاوت باشند.