طراحی مبتنی بر احساسات و تاثیرات مثبت آن

جلب توجه مخاطبان در چند سال اخیر بسیار سخت شده است و به انرژی و صرف زمان بیشتری نیازمند است. یکی از راه‌های مناسب برای جلب توجه کاربر استفاده از مفهومی روانشناسی به نام «طراحی مبتنی بر احساسات» است. همان‌طور که می‌دانید امروزه جلب توجه خریداران یک محصول به یک فاکتور مهم در فروش بیشتر تبدیل شده است و هر چه قدر جلوتر می‌رویم بر ارزش این فاکتور افزوده می‌شود. فرض کنید که می‌خواهیم یک نوشابه را تبلیغ کنیم، برای این کار دو راه پیش روی ما قرار دارد. اولین راه این است که به‌طور مستقیم نوشابه را تبلیغ کنیم که امروزه دیگر نمی‌تواند توجه خریدار را به خود جلب کند ولی راه دوم این است که تبلیغ نوشابه را به صورت ضمنی انجام دهیم. به‌عنوان مثال می‌توانیم برای تبلیغ نوشابه عده‌ای را نشان دهیم که در حال فوتبال بازی کردن هستند سپس یکی از این بازیکنان برای رفع خستگی نوشابه خنکی را می‌نوشد این موضوع باعث می‌شود تا شما نیز احساس تشنگی کرده و دوست داشته باشید تا یک نوشابه خنک بنوشید. به عبارت دیگر در این روش احساسات خریداران با شادی و هیجان ورزش درگیر می‌شود و به‌طور ناخودآگاه نیز با نوشابه‌ای که شما قصد تبلیغ آن را داشته‌اید پیوند می‌خورد (تبلیغات غیر مستقیم).

طراحی مبتنی بر احساسات در محصول

از همان روز‌های ابتدایی طراحی محصول، طراحان به دنبال بررسی تاثیرات احساسی محصول روی خریداران بوده‌اند. آرون والتر در سال ۲۰۰۵ کتابی در این رابطه به نام «طراحی برای احساس» منتشر کرد که توانست خیلی زود به یک منبع برای طراحان سراسر دنیا تبدیل شود. وی در این کتاب درگیری احساسی کاربر با محصول را به سه بخش تحت تاثیر قرار گرفتن، کنجکاو شدن و درگیر شدن تقسیم کرد که در ادامه قصد داریم تا هر کدام را جداگانه بررسی کنیم.

• تحت‌تاثیر قرار گرفتن مخاطب: تاثیر اولیه همیشه به صورت ناخودآگاه منتقل می‌شود و توسط ذهن ما تفسیر می‌شود. معمولا وقتی یک محصول را در نگاه اول می‌بینیم یا جذب آن می‌شویم یا اینکه نظرمان جلب نمی‌شود. بعد از آن بر اساس همان حس اولیه شروع به مشاهده و دریافت اطلاعات از آن محصول می‌کنیم. بنابراین تاثیر نگاه اول به محصول بسیار مهم است به عبارت دیگر این تاثیر مبنای قضاوت بر محتوای محصول شما خواهد شد.

• کنجکاو شدن کاربر: اگر کاربر در نگاه اول به محصول شما جذب شود باعث می‌شود تا در مورد نوع محصول شما کنجکاو شده و از نظر احساسی یک هیجان در ذهن آن ایجاد شود. پس به عبارتی قدم دوم در طراحی محصول بر اساس احساسات تحریک کنجکاوی کاربر و تشویق آن به جست و جو بیشتر در محصول است. وقتی بازدیدکنندگان به هیجان بیایند به راحتی سایر مشخصات محصول شما را نیز بررسی می‌کنند و لینک‌های معرفی شده را نیز پیگیری می‌کنند.

• درگیر شدن کاربر: در این مرحله مخاطب دست به قضاوت‌های منطقی درباره چیزهایی که مشاهده کرده است می‌زند. در واقع کاربر پس از دو سطح قبلی به این مرحله می‌رسد و باید در این مرحله همه کارت‌ها روی میز قرار گیرد تا برای وی مشخص شود که چرا محصول شما برای او مفید است. همان‌طور که مشاهده کردید طراحی مبتنی بر احساسات باعث به وجود آمدن زنجیره‌ای از واکنش‌های روانی می‌شود که در آن اول کاربر جذب جذابیت محصول می‌شود و با کنجکاوی در مرحله دوم و جست‌وجوی بیشتر در نهایت به هدفش در محصول در مرحله سوم می‌رسد.

Powerfullady۱۳۹۷@gmail.com