موفقیت در مدیریت با ترکیب تئاتر و دنیای دیجیتال

• چه چیزی شما را به سمت ارتباطات دیجیتال کشاند؟ از کدام جنبه از مسیر شغلی‌تان بیشتر لذت می‌برید؟

من مسیر شغلی‌ام را از فراز و نشیب‌های مختلفی پیدا کردم که بیشتر آنها از قبل برنامه‌ریزی نشده بودند. وقتی کودک بودم، به کلاس‌های هنری و تئاتر می‌رفتم. من عاشق همکاری خلاقانه هستم و به عنوان یک فرد برون‌گرا همیشه به دنبال فعالیت‌هایی بوده‌ام که به همکاری با دیگران تشویقم می‌کنند. همچنین اشتهای سیری‌ناپذیری برای کنجکاوی کردن و کشف چیزهای تازه دارم. وقتی پای کار در میان باشد، خودم را یک استراتژیست و داستان‌سرا توصیف می‌کنم. کمی عجیب است که کانال‌های دیجیتال در تمام مسیر شغلی‌ام همراهم بوده‌اند؛ از وب‌سایت‌ها گرفته تا کانال‌های اجتماعی و موبایل و.... توانسته‌ام از این موضوع به نفع خودم استفاده کنم و در میانه انقلاب دیجیتال یک مسیر بازاریابی ایجاد کنم. این سفر را همراه با نوآوری‌های زیاد، خیلی سریع پیمودم. در نهایت، از تجربه مشارکتی کار کردن با یک تیم دیجیتال برای تولید ایده‌هایی که مهم هستند و تفاوت ایجاد می‌کنند، لذت می‌برم.  

• علاوه بر اینکه مدیر عامل شرکت تبلیغاتی Ogilvy هستید، اشتیاق‌تان را به کار تئاتر حفظ کرده‌اید. کمی در این زمینه ما را راهنمایی می‌کنید؟

صادقانه بگویم، هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم این‌گونه وارد دنیای کسب‌وکار شوم. ۲۵ سال پیش، فکر می‌کردم بازیگر می‌شوم، اما مسوولیت‌های زندگی ایده‌های دیگری برای من داشت. هیچ‌وقت نتوانستم علاقه‌ام را به تئاتر کنار بگذارم و تا جایی که ممکن بود به شکل تفریحی نقش‌هایی را بازی می‌کردم. بعد از مدتی به همراه همسرم کلاس‌های تئاتر بداهه کمدی راه‌اندازی کردیم.

• رسانه‌های دیجیتال را چگونه تعریف می‌کنید؟ چه چیزی یک استراتژی دیجیتال را در بازاری که بیش از حد اشباع شده موفق و موثر می‌کند؟

رسانه‌های دیجیتال یعنی هر نقطه تماسی که با مشتری داریم و انواع مختلف وب، رسانه‌های اجتماعی، موبایل و همه تکنولوژی‌های نوظهوری که امروز داریم را شامل می‌شود. خیلی به‌ندرت پیش می‌آید که کار من محیط دیجیتال امروز را مورد توجه قرار ندهد. از آنجا که مخاطب‌های ما در رسانه‌های دیجیتال هستند، در ابتدای هر کار تبلیغاتی و برندسازی به‌شدت به آن حساس هستیم. به نظر من، دو موضوع بسیار مهمی که کمپین‌های دیجیتال موثر امروز را شکل می‌دهند، استفاده از داده و محتوای خلاقانه است که بر هم اثر می‌گذارند. ما از داده استفاده می‌کنیم تا به شناخت بهتری از مخاطبمان برسیم. این دیدگاه‌ها باعث می‌شوند ایده خلاقانه منحصر به فردی ایجاد شود. در نهایت، داده‌ها به ما کمک می‌کنند تبلیغ درستی برای مخاطب درست و در اندازه درست بسازیم.

• آیا کار تئاتر بداهه کمدی شما خروجی خلاقانه‌ای برای حرفه شما هست؟ یعنی آیا مهارت‌های شما را در محیط کار تقویت می‌کند؟

نمی‌توانم بگویم این نوع تئاتر چه تاثیری بر من و مسیر شغلی‌ام داشته است. وقتی در آموزش، بازی کردن و تولید تئاتر خوب کار می‌کنم، ناخودآگاه در کسب‌وکارم هم عملکرد خوبی دارم. یعنی از ایده‌های جدید بیشتر استقبال می‌کنم، مشارکتی‌تر، پرهیجان‌تر و پراشتیاق‌تر هستم و بیشتر تمایل دارم ریسک کنم. سریع‌تر عمل می‌کنم و به طور کلی شادتر هستم. بازی کردن در تئاتر بداهه و عرضه کردن توانایی‌هایم یکی از بهترین لذت‌هایی است که تجربه می‌کنم و سعی دارم این رویکرد و روحیه را تا جایی که می‌توانم وارد کارم کنم.

• وضعیت فعلی صنعت دیجیتال را چطور ارزیابی می‌کنید و پیش‌بینی شما برای پیشرفت آن در ۵ سال آینده چیست؟

من فکر می‌کنم ابتکارات زیادی را شاهد خواهیم بود. پلت‌فرم‌های اجتماعی جدید ظهور می‌کنند و از بین می‌روند و آنهایی که از همه بزرگ‌تر هستند سهم بازار را در اختیار خواهند داشت. تکنولوژی‌های نوظهور فراتر از تجربه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده‌اند، رشد خواهند کرد. و به طور حتم، تکنولوژی صوتی بر همه چیز اثر خواهد گذاشت. پنج سال دیگر به Google Home  و الکسای آمازون می‌خندیم، چون این ابزارهای کوچک برای ما مثل آی‌پادهای قدیمی خواهند شد که دیگر نمی‌دانیم با آنها چه کنیم. علاقه من به این صنعت به همین دلیل است.

• چه توصیه‌ای به زنان نسل جوان برای پیشرفت در مشاغل ارتباطی و دیجیتالی دارید؟

این سوال بسیار خوبی است. به‌عنوان یک زن، فکر می‌کنم این مسوولیت را دارم که به زنان دیگری که می‌خواهند وارد این عرصه شوند آموزش بدهم. وقتی اولین بار کار کردن در عرصه دیجیتال را در اواسط دهه ۹۰ شروع کردم، این صنعت تقریبا تحت تسلط مردان بود. ما تعداد اندکی زن بودیم که به هم کمک کردیم و می‌توانم بگویم حالا که ۲۰ سال گذشته همان روحیه و پشتکار را حفظ کرده‌ام.من طرفدار کار زنان در این صنعت هستم و از تنوع و جامعیت گروه‌ها دفاع می‌کنم. به زنان دیگر آموزش می‌دهم و کارگاه‌هایی برای آنها می‌گذارم تا کمک کنم عزت نفس و توانمندی خود را در محیط کار حفظ کنند.