حتی بدتر، گسترش بسیار سریع می‌تواند پول نقدتان را تمام کند به طوری که نتوانید هزینه‌هایتان را تامین کنید و منجر به ورشکستگی زودهنگام شما شود. اینکه این اتفاق چگونه می‌تواند بیفتد، قابل‌درک است. برگرداندن مشتریان یا فرصت‌های جدید کسب‌و‌کار بسیار دشوار است. اگر به نظر می‌رسد همه چیز در حال دور شدن از شماست، بر محکم کردن روابط‌تان با مشتریان تکراری و بر کسب‌و‌کار سود-بالا تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که سود بالاتر موجب می‌شود تا مشتری ارزش بالاتری در ارائه شما ببیند. در سال ۱۹۸۵، شرکت خرده‌فروشی آمریکایی نسبتا کوچک Home Depot یک استراتژی رشد تهاجمی در پیش گرفت که شامل افتتاح ۱۹ فروشگاه جدید بود. اما این گسترش مصداقی برای ضرب‌المثل «خیلی زیاد، خیلی زود» بود و درآمد آنها پایین آمد. Home Depot دوباره احیا شد اما این اتفاق درسی به آنها آموخت که هرگز فراموش نکردند.

مزایای محتاط بودن: همیشه بهتر است که طی فاز رشد اولیه کسب‌و‌کارتان محتاط باشید. احتیاط به شما اجازه می‌دهد بیشتر مدل کسب‌و‌کارتان را آزمون کنید و ایده به مراتب واضح‌تری از آنچه موثر واقع می‌شود و آنچه نمی‌شود به‌دست آورید. با تدبیر بیشتر، استرس کمتری روی خود و تیم‌تان وارد می‌کنید- بنابراین همه می‌توانند موثرتر و کارآتر فعالیت کنند- و زمانی به خودتان می‌دهید تا نقش‌های کلیدی را با بهترین کاندیداهای ممکن پر کنید. به علاوه، محتاط بودن به این معناست که می‌توانید مدیریت، اطلاعات و سیستم‌های توزیع بسازید که می‌توانند از رشد سریع‌تر در آینده حمایت کنند.

شما و فعالیت اقتصادی‌تان با محتاط بودن منافع دیگری نیز کسب‌ می‌کنید که در ادامه می‌خوانیم:

حفظ بیشتر مشتری: پول و تلاش بسیار زیادی برای جذب و حفظ مشتریان لازم است اما تنها یک اشتباه کافی است تا آنها را از دست بدهید. وقتی شما مشتریان را از دست می‌دهید، تقریبا غیرممکن است آنها را برگردانید. گرچه هر مشتری که به‌دست می‌‌آورید شما را به سه دوست معرفی خواهد کرد اما هر مشتری که از دست می‌دهید به ده‌ها نفر از شما بد خواهد گفت. برای جبران لطماتی که یک مشتری ناراضی می‌تواند به شهرت شرکت شما وارد کند، باید اعتماد و وفاداری چهار فرد جدید را به‌دست آورید. بنابراین، از دست دادن حتی چند مشتری در مراحل اولیه، می‌تواند ضربه عمیقی به شانس شرکت شما برای موفقیت وارد کند. با محتاط بودن، می‌توانید به طور قابل‌توجهی اشتباهات‌تان را کاهش و تعداد مشتریانی را که به‌دست می‌آورید افزایش دهید.

وقتی لی استنبرگ، موسس Staples (فروشگاه زنجیره‌ای تجهیزات اداری) اولین فروشگاه شرکت خود را افتتاح کرد، همه شب را بیدار ماند تا کارش را تمام کند و سپس کل روز بعد را صرف خدمت به مشتریان کرد.  او می‌گوید:«من می‌خواستم این پیام را به شرکایمان بدهم که می‌خواهیم به هر کسی که وارد فروشگاه ما می‌شود ارزش اعطا کنیم.»

روحیه بالای کارمند: با هر فعالیت اقتصادی شما و سازمان‌تان سطوح بالایی از انتظار و امید را دارا هستید. اما وقتی رقبا، عرضه‌کنندگان، سرمایه‌گذاران، دوستان و خانواده- و گاهی حتی رسانه‌ها- با دقت شروع کسب‌و‌کار شما را نظاره‌گر هستند، سطوح بالایی از اضطراب و استرس نیز وجود دارد. اگر عرضه اولیه محصول یا خدمات شما با انتظارات منطبق نباشد، می‌تواند انعکاس جدی در سازمان شما داشته باشد؛ انعکاس‌هایی به شکل پشیمانی، اتهام، بدبینی و در نهایت از دست دادن شدید روحیه.

در روزهای اولیه شرکت والمارت، جک شومیکر و فرود ارند، خودشان را برای افتتاح یک فروشگاه در تنها دو هفته به چالش کشیدند؛ گرچه آنها تلاش بسیار زیادی کردند، اما این فروشگاه در روز افتتاح افتضاح بود. وقتی سام والتون (مدیرعامل) در فروشگاه ظاهر شد، به اندازه کافی باهوش بود تا خیلی ساده بگوید «فروشگاه واقعا خوب به نظر می‌رسد بچه‌ها.» بعدها مدیران تصدیق کردند که اگر او حقیقت را گفته بود، آنها و پرسنل‌شان آشفته می‌شدند و روحیه خود را از دست می‌دادند. استفان اسپینلی می‌گوید: «جیم هیندمن، موسس جیفی لوب (فروشگاه تعویض روغن ماشین)، استاد انگیزه دادن به کارمندان بود. او معتقد بود که انگیزه دادن مهم‌ترین عملکرد یک کارآفرین است. زمانی که این شرکت با هزاران کارمند، بسیار بزرگ شد، او ویدئو‌های ماهانه تولید کرد و برای همه دارندگان حق امتیاز این شرکت، سرمایه‌گذاران، عرضه‌کنندگان و کارمندان این حوزه ‌فرستاد.» روحیه بالا، با دادن نیروی موردنیاز برای برنامه‌ریزی و ایجاد تغییرات و بهبودها به پرسنل شرکت از جمله شما، اثری فوری روی قابلیت دوام کسب‌و‌کارتان و همچنین اثری مثبت روی کل شغل‌تان به‌عنوان یک کارآفرین دارد. اگر فعالیت اقتصادی شما طبق برنامه پیش نرود، روحیه بالا می‌تواند انرژی ضروری برای شروع دوباره را برای شما فراهم کند.

رقابت خنثی‌شده: تبلیغات زودهنگام با ارائه اطلاعات مفید به رقبا برای توسعه یک استراتژی و دادن زمان برای ضدحمله، به آنها کمک می‌کند. تا زمانی که مطمئن شوید محصول یا خدمات شما برای کاهش فرصت‌هایی که به رقبای خود می‌دهید و افزایش احتمال موفقیت کسب‌و‌کارتان آماده است، باید در مورد ساخت هرگونه آگهی مراقب و هوشیار باشید.ریسک مالی کاهش یافته: مهم‌ترین مزیت محتاط بودن، حداقل کردن ضررهای مالی است. مراقب بودن می‌تواند هزینه‌های اتلافی ناشی از خرید‌های غیرضروری و زودهنگام، پس فرستادن محصول یا بازاریابی برنامه‌ریزی‌شده ضعیف، فقدان درآمد ناشی از دست دادن مشتریان یا استفاده بیش از حد از تخفیف‌ها یا کوپن‌ها برای جذب مشتریان بی‌میل؛ یا هزینه‌های اضافی ناشی از بازطراحی محصول یا فرآیند تولید را کاهش دهد. از نظر مالی محتاط بودن یعنی توسعه طبیعی منابع شما. وقتی شما خردمندانه منابع را برای کسب‌و‌کارتان توزیع می‌کنید، الگوی رفتاری را ایجاد می‌کنید که به شکل غیرارادی بیان می‌کند: «اگر این خرید ارزشی برای مشتری ایجاد نمی‌کند، پس می‌تواند منتظر بماند.» از همه مهم‌تر: محتاط بودن می‌تواند از ضررهایی که می‌توانند منجر به یک ورشکستگی شوند جلوگیری کند.