مورینگا، برگ درختی که پول‌ساز شد!

• چگونه مورینگا را پیدا کردید؟

به‌عنوان نیروی صلح در منطقه‌ای روستایی در نیجر که آب و برق و غذای سالم نداشت، مستقر بودم. در وعده‌های غذایی ما مواد مغذی به اندازه کافی نبود. مردم آنجا برگ مورینگا را از یک درخت می‌کندند و با آن اسنک بادام زمینی به نام کولی کولی درست می‌کردند. برای من خوردن برگ درخت در ابتدا خیلی عجیب بود، اما بعد از مدتی متوجه شدیم این گیاه خیلی مغذی است.

• کمی بیشتر در مورد این گیاه توضیح می‌دهید؟

مورینگا یک برگ درخت نازک و حدودا یک سوم برگ اسفناج است. این گیاه سبز منبع غنی پروتئین و چند آمینو اسید است که آهن و ویتامین‌های زیادی دارد. معمولا گفته می‌شود که کلم بروکلی ضد التهاب و ضد سرطان است. مورینگا همین خواص را دارد، به اضافه اینکه راحت‌تر هضم می‌شود. مورینگا یک طعم گیاهی تند دارد و پودر آن را اغلب در ترکیب با آناناس یا لیمو عرضه می‌کنیم. از این عصاره برای درست کردن دسر یا سوپ استفاده می‌شود.

• چطور به این نتیجه رسیدید که از این گیاه می‌توانید یک کسب‌وکار ایجاد کنید؟

بعد از اینکه شاخه غرب آفریقای القاعده به آن منطقه حمله کرد، ظرف ۴۸ ساعت مجبور شدیم آنجا را ترک کنیم و دیگر هم برنگشتیم. این اتفاق برای من ناراحت‌کننده بود. بعد از آن، وقتی با مادرم در سان فرانسیسکو به خرید می‌رفتم، متوجه ابرغذاهای شگفت‌انگیزی شدم و با خودم فکر کردم چرا ما نتوانیم مورینگا را که آن همه خاصیت دارد به آمریکا بیاوریم؟ یک طرح کسب‌وکار نوشتم و دوستان دوران کودکی‌ام را صدا کردم و بعد از مشورت‌های لازم، یک کمپین جذب سرمایه جمعی راه‌اندازی کردیم.

• کارتان چطور پیش رفت؟

واقعا فوق‌العاده بود. وقتی ایده را در سایت Indiegogo در سال ۲۰۱۳ مطرح کردیم، ۸۰۰ نفر از ۵۳ کشور مختلف از ما حمایت کردند و توانستیم ۵۳ هزار دلار جذب کنیم که نصف آن ظرف ۲۴ ساعت جور شد. مردم به ما اعتماد کرده بودند و حالا نوبت ما بود. از کار دائمی که داشتم استعفا دادم و خودم با خودروی شخصی به فروشگاه‌های مختلف می‌رفتم تا برای محصول‌مان بازاریابی کنم.

• اولین فروش‌تان چگونه اتفاق افتاد؟

به‌صورت آنلاین با مسوول خرید محلی فروشگاه زنجیره‌ای هول‌فودز در کالیفرنیای شمالی آشنا شدم و جلسه‌ای با او گذاشتم و محصول را معرفی کردم. او در نهایت گفت که به مورینگا علاقه‌مند شده و تا قبل از آن چنین چیزی را ندیده و در نهایت محصول ما را به کل فروشگاه‌های کالیفرنیای شمالی معرفی کرد.

• کار تولید محصول در آمریکا و کشت گیاه در نیجر به چه صورت پیش می‌رود؟

در آمریکا با تولیدکننده‌ای در واشنگتن کار می‌کنیم که برای چند شرکت مختلف عصاره تولید می‌کند. ابتدا می‌خواستیم با یک تولیدکننده محلی همکاری داشته باشیم، اما تولیدکننده‌های محلی یک سقف حداقلی دارند و باید برای هر طعم عصاره حداقل ۵۰ هزار واحد سفارش می‌دادیم، درحالی‌که سفارش ما حداکثر ۵ تا ۱۰ هزار واحد بود. بنابراین، جست‌وجوی اینترنتی زیادی انجام دادیم و از خیلی‌ها نه شنیدیم تا این مورد را پیدا کردیم.  در مورد کشت مورینگا در نیجر هم در ابتدا سعی کردم به‌طور مستقیم به کشاورزان آنجا سفارش بدهم. اما گروهی که آنجا کار می‌کرد، به خاطر خشکی بیش از حد منطقه تولید کافی نداشت و پولی که بابت حمل آن حجم از گیاه می‌پرداختیم، به‌صرفه نبود. خیلی زود متوجه شدم که این شرایط پایدار نیست و بنابراین به دنبال گروه‌های دیگر در غرب آفریقا گشتم که به بندر نزدیک‌تر بودند و با گروهی فعال در غنا آشنا شدم.

• بعد از توافق اولیه با هول فودز، چطور توانستید عرضه محصول را در ۶ هزار فروشگاه توسعه دهید؟

فروش تک به تک از این فروشگاه به آن فروشگاه در ابتدا خیلی کند پیش می‌رفت. روند متقاعد کردن فروشگاه‌ها طولانی بود. تعطیلات آخر هفته دائم در فروشگاه‌ها در حال مذاکره بودم. اعضای خانواده و شریکم هم به فروشگاه‌های دیگر می‌رفتند. می‌دانستیم که اگر در چند فروشگاه اول موفق شویم، بقیه فروشگاه‌ها خود به خود علاقه‌مند می‌شوند. این اتفاق در نهایت رخ داد و این جنبش شکل گرفت.

• آیا محصول جدید هم معرفی کرده‌اید؟

در سال ۲۰۱۵ پودر مورینگای خالص را معرفی کردیم. اول مطمئن نبودیم که این محصول از سوی مردم پذیرفته شود، چون مورینگا طعم گیاهی تندی دارد. اما چون به‌عنوان یک محصول ارگانیک و سالم خیلی مغذی‌تر از کلم یا اسفناج است، الان یکی از پرفروش‌ترین محصولات ما است.

• برنامه بلندمدت شما چیست و آیا رقیبی دارید؟

امیدواریم فراتر از مورینگا برویم، چون گیاهان زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که آمریکایی‌ها با آن آشنا نیستند. در حال حاضر هند محصولات مورینگا را با قیمت بسیار کمتری عرضه می‌کند که باعث شده ما هم به فکر تعدیل قیمت از طریق بهینه‌سازی روش‌های حمل‌ونقل باشیم؛ بدون اینکه به هسته کسب‌وکارمان آسیب وارد شود.