همیشه یادگیرنده و مطالعه‌گر باشید: یکی از راز‌های مهم موفقیت و کامیابی در هر کاری این است که افراد به‌طور پیوسته و خودجوش اقدام به یادگیری و فراگرفتن چیزهای جدید مرتبط با کارشان کنند و بهترین روش برای یادگیری مطالعه است؛ چه به صورت خواندن کتاب و مجله باشد چه به صورت گوش کردن به فایل‌های کتاب‌های صوتی و چه به صورت شرکت در سمینارها و کلاس‌های عمومی و تخصصی. خود مدیران موفق کسانی هستند که به‌طور مرتب مطالعه می‌کنند و همیشه از خود و دیگران می‌پرسند که در حال مطالعه چه کتابی هستند یا در حال آموختن چه چیز جدیدی هستند. به عبارت دیگر خود مدیران موفق کسانی هستند که مطالعه و یادگیری را به مثابه دوچرخه‌سواری می‌دانند که هر‌گونه توقفی در آن باعث افتادن و سقوط کردن از جایگاه موجود می‌شود.

صحبت کردن در مقابل دیگران را به‌طور مرتب تمرین کنید: تنها راه داشتن عملکرد خوب در زمینه صحبت کردن برای عموم این است که برای دیگران سخنرانی کنید. با تمرین مستمر سخنرانی در برابر دیگران است که تبدیل به سخنران قابل و مسلطی می‌شوید که دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سخنرانان بزرگ استادان برقراری ارتباط با دیگران و تحت‌تاثیر قرار دادن آنها هستند و می‌توانند خود و دیگران را به سمت موفقیت هدایت کنند. پس حتما سخن گفتن برای کارکنان و همکاران‌تان را به یکی از اولویت‌های‌تان در محل کار تبدیل کنید چرا که با این کار هم اعتماد به نفس‌تان افزایش پیدا می‌کند و هم دامنه نفوذتان بر دیگران بیشتر و گسترده‌تر می‌شود.

نوشتن هدفمند را تمرین کنید: شاید شما هم جزو آن دسته از مدیران یا کارمندانی باشید که به صحبت کردن و بیان شفاهی همه چیز علاقه دارند و از نوشتن بیزار هستند، اما باید بدانید که نوشتن جزو اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین ملزومات رهبری و مدیریت موفق محسوب می‌شود. بسیاری از مدیران و رهبران بزرگ دنیا دارای فعالیت‌های گسترده‌ای در عرصه وبلاگ‌نویسی، نگارش کتاب و مقاله یا حتی سرودن شعر هستند. تحقیقات نشان داده که نوشتن مداوم و هدفمند افراد تاثیر بسزایی در تمرکز افکار و معطوف شدن آنها روی دستیابی به هدف و اولویت‌های کاری‌شان دارد. پس برای اینکه در امر خودمدیریتی موفق باشید حتما دست به قلم ببرید و در مورد موضوعات مختلف بنویسید. اغلب رهبران و مدیران بزرگ تاریخ، نویسندگان زبردستی نیز بوده‌اند که از طریق نوشته‌های خود بر افرادشان و دیگران تاثیر شگرفی گذاشته‌اند.

alavitarjomeh@gmail.com