۱- یک شبکه خوب باید چه کاری برای شما انجام دهد؟

۲- شما برای شبکه خود چه کاری باید انجام دهید؟

۳-  چگونه شبکه خود را ارزیابی می‌کنید؟

۴- چگونه شبکه خود را می‌سازید؟

۵- چگونه خود را از شبکه خودتان محافظت کنید؟

یک شبکه خوب باید چه کاری برای شما انجام دهد؟

حداقل در تئوری، تعداد نامحدودی روش وجود دارد که در آن یک شبکه خوب می‌تواند به حرفه شما در کارآفرینی کمک کند؛ البته میان این تعداد بی‌شمار برخی از آنها قابل‌توجه هستند. یک شبکه خوب می‌تواند:

 به کشف فرصت‌های بالقوه کسب‌و‌کار کمک ‌کند: یک شبکه خوب می‌تواند به شما کمک کند تا با مشاوره مستقیم یا با ارائه توصیه به شما، فرصت‌های کسب‌و‌کار را پیدا کنید. خانم تاکدا سال‌ها وقت صرف یافتن یک ایده کسب‌و‌کار جذاب کرد تا اینکه یک دوست یک شرکت صنایع‌دستی اروپایی را به او معرفی کرد که در فکر ورود به بازار ژاپن بود. پس از بازدید از شرکت و انجام چندین تحقیق، او برای حقوق انحصاری برای محصولات‌شان مذاکره کرد و اکنون در حال راه‌اندازی سه فروشگاه سودآور در توکیو است.

به‌عنوان یک مبلغ برای ایده‌های شما استفاده شود:‌یکی از مهم‌ترین نقش‌های شبکه شما مانند یک میزگرد غیررسمی است که در آن ایده‌ها می‌توانند موردبحث قرار بگیرند و راه‌حل‌ها ارائه شوند. یکی از دوستان آلفرد باتس، مخترع بازی Scrabble بود که او را متقاعد کرد تا پتانسیل تجاری بازی‌اش را ببیند و او را به حفظ حق کپی‌رایت توصیه کرد. اکثر ما تصویر برادران رایت را در ذهن داریم که مخفیانه ایده‌های خود را در منطقه Kitty Hawk آزمایش می‌کردند اما واقعیت این است که آنها شبکه‌‌ای قوی از مشاوران داشتند که به پالایش ایده‌هایشان کمک می‌کردند.

 منابع بالقوه مالی، انسانی و ذهنی، برای شما فراهم آورد: یک شبکه خوب باید بتواند طیفی از منابع را برای شما فراهم آورد که آنها را دارا نیستید و به تنهایی نمی‌توانید آن را برای خودتان تامین کنید. این منبع می‌تواند دانش فنی، مهارت‌های فروش یا آشنایی با یک منطقه خاص باشد. اگر افراد در شبکه شما از نظر شرایط مالی، تجربه و دانش از شما بهتر نیستند پس شبکه شما مفید نیست. آنتونی یاکینکو نویسنده کتاب می‌گوید: «وقتی به مدرسه می‌رفتم و درگیر راه‌اندازی کسب‌و‌کارم نبودم، اغلب در رستوران‌هایی با مدیریت اعضای خانواده یا دوستان خانواده‌ام، کار می‌کردم. گرچه یک سال یا بیشتر را در آشپزخانه سپری کرده بودم، اما نسبت به آشپزی در رستوران‌هایی که در ژاپن افتتاح کرده بودم، احساس صلاحیت نمی‌کردم. شخصا هیچ آشپز حرفه‌ای را نمی‌شناختم، در ابتدا به آگهی‌های کوتاه در روزنامه‌ها تکیه کردم، اما نتایج آن رضایت‌بخش نبود. بنابراین شروع به ایجاد شبکه‌ای از افراد کردم که تصور می‌کردم برخی آشپزها را می‌شناسند. این شبکه شامل مالکان رستوران و یک منتقد رستوران در یک روزنامه محلی می‌شد. در نهایت، چندین آشپز فوق‌العاده پیدا کردم و دو تن از آنها در هر دو رستوران با من ماندند.»

  شما را به شرکا، عرضه‌کنندگان و مشتریان بالقوه معرفی کند:‌یک شبکه خوب رضایت و توانایی برای معرفی شما به شرکا، عرضه‌کنندگان و مشتریان بالقوه را نشان خواهد داد. یک مثال: وقتی منابع مالی برای اولین رستورانم را کنار یکدیگر قرار دادم، به شدت روی دوستی که پنج شریک خاموش۱ را استخدام کرده بود تکیه کردم. در عوض، یکی از شرکای خاموش من را به یکی از عمده‌فروشان بزرگ نوشابه معرفی کرد، دیگری به یک قصاب زحمتکش و شریک خاموش دیگر به یک عرضه‌کننده تجهیزات آشپزخانه. در مثالی دیگر شری گاتلیب مالک کتابفروشی A Change of Hobbit یک شبکه موثر از نویسندگان، ویراستاران و منتشران علمی-تخیلی و فانتزی ایجاد کرد؛ کسانی که مقالات جذابی در مورد کتابفروشی او در روزنامه‌ها و مجلات نوشته بودند، اسم او را در انجمن‌های دوره‌ای بر سر زبان‌ها انداخت و مراسم‌های امضای موفقی در فروشگاهش برپا شد.

یک منبع مفید از تخصص حرفه‌ای باشد: یک شبکه خوب باید منبعی برای فاکتورهای تخصص حرفه‌ای باشد: قانونی، مالیات، حسابداری، امنیت، بیمه و مانند اینها. به‌طور خاص، شبکه شما باید برای شروع فعالیت اقتصادی به شما کمک کند. آنتونی یاکینتو می‌گوید «در چند سال گذشته، توصیه‌هایی برای افرادی که علاقه‌مند به شروع یک کسب‌و‌کار در ژاپن هستند، به‌خصوص برای غیرژاپنی‌ها ارائه کردم. اکثر مواقع، این افراد از طریق یک دوست مشترک به من نزدیک شدند و برخی توصیه‌هایی خاص مانند نحوه مواجهه با بوروکراسی ژاپنی را می‌خواستند.»

  با تضمین فضا و تجهیزات به شما کمک کند:  داشتن شبکه‌ای از افراد بین مشاوران املاک، مغازه‌داران، شرکت‌های مدیریتی، انجمن‌های صنعتی و موسسات دولتی می‌تواند مزیتی در یافتن لوکیشن‌های ایده‌آل با قیمت‌های فوق‌العاده برای شما نسبت به سایرین ایجاد کند. شرکت سونی درحالی که هنوز یک کسب‌و‌کار نوپا بود از مکان اصلی خود- یک فروشگاه بزرگ تخریب شده در بمباران- بیرون انداخته شده بود. آکیو موریتا به عنوان یکی از موسسان سونی، ناامید از یافتن یک مکان جدید که ارزان باشد نزد ایواما کازو رفت؛ کازو مرد جوانی از یک خانواده ثروتمند بود که با خواهر موریتا نامزد کرده بود. یکی از عموهای آقای کازو مالک ساختمانی در توکیو بود که خالی مانده بود؛ و پس از شنیدن ماجرای آنها، این ساختمان را به سونی اجاره داد.

پی‌نوشت:

۱. شریک خاموش فردی است که مداخله او در یک مشارکت محدود به ارائه سرمایه برای کسب‌وکار است.