با حذف شدن هریک از این تیم‌های محبوب از جام، قابلیت‌های یک تیم جدید که کسی انتظارش را نداشت، برجسته می‌شد.به‌طور کلی، این روزها اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی زیادی رخ می‌دهد. بن‌بست جنگ تجاری بین آمریکا و چین، صنایع را در سراسر دنیا دچار چالش کرده و تکنولوژی به شکلی که هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند، در حال تغییر اساسی چشم‌انداز شرکت‌ها است.  با در نظر گرفتن این بی‌نظمی‌ها، غیرقابل پیش‌بینی بودن فوتبال می‌تواند دید ارزشمندی برای بقا در کسب‌وکار به ما بدهد؛ به‌ویژه با بررسی آنچه برخی تیم‌ها را به موفقیت عمیق رساند و برعکس، باعث شکست و حذف برخی تیم‌های مطرح شد.

  سازگاری یا مردن

سال‌ها بود که اسپانیا با یک سبک بازی منحصر‌به‌فرد حول مالکیت و انتقال سریع توپ – موسوم به تیکی‌تاکا – توانسته بود تیم‌های مقابلش را مهار کند و موفقیت‌های مهمی به‌دست آورد.اما اتفاق بد برای اسپانیا این بود که این جام‌جهانی نشان داد تیم‌های دیگر روش‌های جدیدی برای کنترل بازی بدون توپ ایجاد کرده‌اند. قوی‌ کردن خطوط دفاعی چند‌گانه در زمانی که تیم حریف توپ را در دست دارد و سپس گرفتن فشار حریف و ضدحمله با سرعت، رقابت‌ را به‌طور فزاینده‌ای راحت‌تر کرده است. اسپانیا با وجود رد و بدل کردن ۱۰۰۰ پاس در برابر روسیه که تیمی چندان مدعی نبود، ۷۵ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، اما نتوانست راه نفوذ به خط دفاعی این تیم پیدا کند و در نهایت در پنالتی به روسیه باخت.

پیام این اتفاق برای کسب‌وکارها کاملا واضح است: توانایی تطبیق‌پذیری و به‌روز شدن برای پیش‌رفتن بسیار مهم است. در دنیایی که تکنولوژی دائم اختلال در یک روند ایجاد می‌کند، کلید موفقیت تغییر سبک است.  طبق اعلام شرکت خدمات مالی کردیت سوئیس، میانگین سنی شرکت‌های S&۰P ۵۰۰ در حال‌حاضر به زیر ۲۰ سال رسیده و این در حالی است که در دهه ۵۰ این رقم ۶۰ سال بود. این روند در حال سرعت گرفتن است.

  اهمیت هدایت کردن

شنیدن این خبر که تماشاگران ژاپنی بعد از هر بازی جایگاه خود را تمیز می‌کردند خیلی جالب بود؛ حتی بعد از بازی نفسگیر با بلژیک که ابتدا ۲ گل جلو بودند و در لحظات آخر، با خوردن گل سوم، بازی را واگذار کردند. تیم ژاپن حتی رختکن خود را بعد از این بازی کاملا تمیز و مرتب کرده بود و یادداشتی گذاشته بود که به زبان روسی نوشته بود «متشکریم.»شاید آنقدر که به نظر می‌رسد عجیب نباشد، موفقیت تیم راگبی آل‌بلکز نیوزیلند به عنوان بهترین تیم راگبی دنیا که به‌خاطر سنتی که می‌گوید «هیچ‌ فردی بزرگ‌تر از تیم نیست». چنین رویکردهایی در دنیای کسب‌وکار الگو شده است؛ همان چیزی که با پروتکل‌ها و رفتار ژاپنی‌ها متناسب است. به همین دلیل است که ژاپن بهترین عملکرد خود از سال ۲۰۰۲ را به‌عنوان یک تیم آسیایی به نمایش گذاشت.

در جام‌ملت‌های اروپا ۱۹۹۶، گرت ساوت‌گیت، سرمربی فعلی انگلیس، آخرین پنالتی تیمش در برابر آلمان را در نیمه‌نهایی از دست داد و انگلیس از راهیابی به فینال بازماند. از آن سال به بعد، انگلیس نتوانسته بود در هیچ تورنمنتی در ضربات پنالتی به موفقیت برسد. ساوت‌گیت، هیچ‌وقت از نقشی که در آن شکست داشت طفره نرفت. به همین دلیل، در مسابقات امسال، هیچ‌کس نمی‌خواست کار انگلیس با کلمبیا به پنالتی بکشد.اما رویکرد همدلانه و ارتباط مثبت ساوت‌گیت که همواره مورد ستایش است، به بازیکنان یادآوری کرد که حداقل تا حدی نسبت به واکنش‌شان به یک موقعیت، کنترل دارند و انگلیس بعد از ۲۲ سال بالاخره توانست در ضربات پنالتی کلمبیا را شکست دهد.

  کار تیمی، کار تیمی، کار تیمی

هر صحبتی که قبل از شروع جام‌جهانی صورت می‌گرفت، حول ستاره‌های بزرگ می‌چرخید: کریستیانو رونالدو، لیونل مسی و نیمار. هیچ‌کدام از این ستاره‌ها به نیمه‌نهایی نرسیدند.یک تیم نمی‌تواند برای موفقیت فقط به یک بازیکن متکی باشد. نگاهی به چهار تیمی که به نیمه‌نهایی رسیدند – یعنی فرانسه، کرواسی، بلژیک و انگلیس – نشان می‌دهد همه آنها کار تیمی قوی داشتند.  در مورد بلژیک، نظم قوی و تسلط به طرح بازی، یک موضوع مهم بود. این تیم با ضد‌حمله‌هایی که خوب طراحی شده بود، توانست به جایگاه سوم برسد. فرانسه هم ستاره‌های خوبی داشت و هم هماهنگی بین آنها خوب بود و مجموع این شرایط باعث قهرمانی آنها شد. کرواسی هم اگرچه بهترین بازی‌ساز دنیا، لوکا مودریچ را داشت، اما تیمی که اطراف او بود، بزرگ‌ترین درس این مسابقات را به بقیه داد و آنها را تا فینال پیش برد.  در کسب‌وکار هم تشکیل یک تیم قوی و عرضه کامل ظرفیت اعضای آن، حیاتی است. بهترین‌ تیم‌ها درست مثل فوتبال، نقاط قوت اعضای خود را بیرون می‌کشند.

  فرهنگ همه چیز است

بلژیک بهترین عملکرد خود در تاریخ جام‌جهانی را به نمایش گذاشت و تا نزدیک فینال پیش آمد. بازیکنان بلژیک به سه زبان مختلف صحبت می‌کردند و اختلاف بین گویش‌ها در این کشور، از نظر سیاسی مشکلاتی را به‌وجود آورده است، اما در زمین چنین چیزی اصلا مطرح نبود. بیشتر بازیکنان فرانسه هم آفریقایی‌تبار و مهاجرانی از کشورهای مختلف بودند اما اتحاد آنها نشان داد این تفاوت‌ها اهمیتی ندارد.تنوع‌پذیری در کسب‌وکار می‌تواند عامل خیلی از اتفاق‌های مثبت مثل نوآوری بیشتر، درک بهتر مشتریان متفاوت و تصمیم‌گیری مناسب‌تر شود.