آمار منتشر شده جدید از این پروژه، نشان‌دهنده آثار مثبتی است. احساس توازن ایجاد شدن بین کار و زندگی در میان کارکنان از ۵۴ درصد به ۷۸ درصد افزایش یافت. استرس آنها کم شد و اینها در حالی بود که ساعات کاری کم‌شده، هیچ تاثیری بر عملکرد کارکنان نداشت و حتی بهره‌وری را افزایش داده بود.

آندرو بارنس، مدیر عامل شرکت Perpetual Guardian که برنامه‌ریزی امور ملکی انجام می‌دهد، بعد از مطالعه نتایج یک تحقیق که نشان می‌داد کارکنان بریتانیایی به‌طور میانگین تنها ۵/ ۲ ساعت در روز بهره‌وری دارند، تصمیم گرفت تغییراتی در این زمینه در شرکت خودش اعمال کند. او می‌گوید: «خوب فکر کردم و به نظرم جالب آمد. اگر یک روز در هفته را تعطیل می‌کردم، تا به امور کوچک غیرکاری خود برسند، ممکن بود در چهار روز باقی‌مانده کل تمرکزشان را بر کار قرار دهند و بهره‌وری بیشتری داشته باشند؟»

وقتی برنامه را به کارکنان معرفی کرد، از آنها خواست در مورد چگونگی بالا نگه داشتن بهره‌وری خود مثل گذشته، همفکری کنند. آنها هم با انگیزه یک روز تعطیلی بیشتر، فکرهای خلاقانه‌ای از خود بروز دادند. بارنس می‌گوید: «معمولا ناکارآمدی‌های زیاد و کوچکی وجود دارد که در یک شرکت زیاد به آن توجه نمی‌شود، چون آنقدر کوچک هستند که کسی وقت خودش را بر آن متمرکز نمی‌کند. حالا چون یک روز تعطیلی بیشتر به‌عنوان یک امتیاز در نظر گرفته شده، همه این مسائل کوچک مورد توجه قرار گرفته و شناسایی شده است.»

بعد از اجرای این برنامه، کارکنان دیگر وقت زیادی را در جلسات یا رسانه‌های اجتماعی صرف نمی‌کنند. همچنین وقتی سرشان شلوغ است، علامت‌هایی را روی میزهای خود گذاشته‌اند تا به همکاران‌شان نشان دهند که در آن لحظه کسی نباید مزاحم کارشان شود (تحقیقات نشان داده بعد از هر وقفه در کار، بیش از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا فرد دوباره روی کارش متمرکز شود). در نهایت، سروصدا و اختلال‌های کاری کاهش یافت و با وجود اینکه زمان کار کردن کارکنان ۲۰ درصد کاهش یافته بود، بهره‌وری کاهش پیدا نکرد.

نتایج شگفت‌انگیز

جارود هار، استاد مدیریت منابع انسانی در دانشگاه تکنولوژی آکلند که قبل و بعد از انجام این آزمایش از کارکنان نظرسنجی کرده بود، می‌گوید: «ناظران این آزمایش تا حدی شگفت‌زده شدند وقتی دیدند کارکنان همه امور خود را به خوبی مدیریت کرده‌اند.» محقق دیگری به نام هلن دلانی، سخنران ارشد مدرسه کسب‌وکار آکلند، یکسری تحقیقات کیفی در این شرکت انجام داد.رضایت شغلی که البته قبل از انجام این آزمایش هم وضعیت خوبی در شرکت Perpetual داشت، افزایش قابل توجه یافت و به‌طور کلی حس رضایت از زندگی شخصی هم در میان کارکنان بالا رفت. استرس کاری از ۴۵ درصد به ۳۸ درصد کاهش یافت. حس تعهد به کار کارکنان هم بیشتر شد و تعهد به کارفرما از ۶۸ درصد به ۸۸ درصد رسید. کارکنان شرکت کارشان را مهیج‌تر یافتند، اعتماد بیشتری به تیم مدیریت پیدا کردند و احساس قدرت بیشتری در نقش‌های خود داشتند.

حالا شرکت قصد دارد این تغییر را به‌صورت دائم اعمال کند؛ اگرچه باید یکسری امور اداری و قانونی مطابق قانون کار نیوزیلند را طی کند. بارنس می‌گوید: قوانین کار باید در این مورد کمی انعطاف‌پذیرتر شوند، چون روش‌های مختلف کاری را دربرنمی‌گیرند.همچنین او معتقد است شرکت‌ها باید این روش را در سطح گسترده به کار بگیرند. استرس و مسائل مربوط به سلامت ذهنی و روانی این روزها بسیار شایع شده و طبق این آزمایش، استرس کارکنان کاهش یافته است.بارنس می‌گوید: «همه جا اگر با درخواست مادری که تازه بچه‌دار شده و می‌خواهد روزهای کاری کمتری کار کند موافقت شود، حقوق او نسبت به سایر افراد ۲۰ درصد کمتر خواهد بود. چرا؟ چون این موضوع را به بهره‌وری ربط می‌دهند. وقتی در مورد بهره‌وری صحبت می‌کنیم، چانه زدن در مورد ساعات کاری بی‌معنی است.»

اگر شرکت‌های بیشتری این برنامه را پیاده کنند، اثرات آن گسترده‌تر خواهد بود. به گفته بارنس، «اگر در هر روز ۲۰ درصد خودروهایی که در خیابان‌ها تردد می‌کنند کمتر شوند، اثرات مشهودی بر کاهش آلودگی هوا می‌گذارد.  چنین برنامه‌هایی اثرات مسری دارد.» یک روز تعطیلی بیشتر برای کارکنان می‌تواند صرف آموزش بیشتر شود. به عقیده بارنس، «باید نیروی کار خود را بازآموزی کنید، چون هوش مصنوعی در آینده نزدیک همه جا را فرامی‌گیرد و برخی مشاغل ظرف چند سال از برخی دیگر پیشی می‌گیرند. یک روز تعطیلی بیشتر می‌تواند فرصتی برای تحقیق و بازآموزی در مورد این پیشرفت‌ها باشد.»

 آیا این طرح برای همه مفید است؟

شرکت‌هایی که می‌خواهند چنین نمونه‌ای را دنبال کنند، به یک برنامه نیاز دارند. کارکنان باید توانمند باشند تا روش‌های جدیدی برای انجام کار در تعداد روزهای کمتر پیدا کنند و شرکت‌ها هم باید تردید را کنار بگذارند. بارنس می‌گوید: «من خودم مالک یک کسب‌وکار هستم و می‌توانم تصمیم قطعی در این زمینه بگیرم اما در شرکت‌هایی که هیات مدیره و تیم مدیریتی تصمیم‌گیر هستند، باید کاملا آنها را متقاعد کنید که قرار است چه کاری انجام بدهید. اگر حمایت کافی تیم مدیریت را در این فرآیند نداشته باشید، شکست می‌خورید.»

هار، استاد منابع انسانی، می‌گوید در شرکت‌هایی که بار کاری کارکنان زیاد است، چهار روز کار کردن کمی سخت می‌شود. به گفته او «اگر در شرکتی هستید که هر نفر کار دو نفر را انجام می‌دهد، تلاش برای محدود کردن روزهای کاری به چهار روز در هفته تقریبا غیرممکن است.» اما از نظر هار، آزمایش کردن این برنامه در این شرکت‌ها هم ضرری ندارد و می‌تواند در خیلی از دفاتر کاری موثر باشد.