تاثیر سبک «زندگی وَنی»  بر طراحی جدید خودروها

• آیا فردی خانه‌نشین هستید؟ درست است که ون‌های مخصوص مثل یک خانه راحت طراحی شده‌اند، اما این خانه دائم در حال حرکت است. خیلی وقت‌ها حتی نمی‌دانید شب را قرار است کجا سپری کنید. پس اگر فردی هستید که به راحتی خودتان را با شرایط وفق می‌دهید، زندگی ونی را انتخاب کنید.

• چقدر می‌توانید کثیفی و نامرتبی را تحمل کنید؟ منظور بهداشت فردی نیست. اما ممکن است هر روز نتوانید دوش بگیرید یا خاک و شن داخل ماشین‌تان بیاید.

• با اینکه یک لباس را دائم بپوشید، مشکلی ندارید؟ اگر مشکل دارید، زندگی سختی خواهید داشت، چون نمی‌توانید همواره لباس بشویید یا لباس زیادی با خود حمل کنید.

فرصتی برای خودروسازها

برنت رز، بازیگر و خبرنگار آزاد که به چهره برجسته‌ای در جنبش «زندگی ونی» تبدیل شده، در مورد خودروهای جدیدی که برای زندگی کردن کنار جاده توسط شرکت‌هایی مثل نیسان و فولکس واگن طراحی شده‌اند، می‌گوید: «زندگی ونی یک واقعیت است، نه صرفا یک تگ اینستاگرامی برای معروف شدن. من شاهد افزایش قابل‌توجه تعداد این افراد در چند سال گذشته بوده‌ام و فکر می‌کنم فاکتورهای زیادی در این موضوع نقش دارند.» رز که به تازگی سومین سال شروع زندگی ونی خود را جشن گرفته، معتقد است افزایش این نوع سبک زندگی، هم به ایده‌آل‌سازی آن در اینستاگرام و هم به افزایش نرخ کرایه جا و نیز دستر‌س‌پذیر شدن اینترنت ۴G در بیشتر مناطق ربط پیدا می‌کند. او می‌گوید: «خیلی‌ها کارشان با کامپیوتر است و تا وقتی به برق و اینترنت دسترسی داشته باشید، دیگر مهم نیست کجا زندگی می‌کنید.»

رز می‌گوید از وقتی زندگی در جاده را شروع کرده، افزایش تعداد کسانی که به زندگی ونی روی آورده‌اند، چه زن و چه مرد، قابل‌توجه بوده است. بنابراین، تعداد مدل‌های ونی که برای این نوع سبک زندگی طراحی می‌شود هم رو به افزایش است. او در این زمینه می‌گوید: «خیلی خوب است که می‌بینیم جنبش زندگی ونی آنقدر بزرگ شده که شرکت‌های خودروسازی مطرح دنیا به آن توجه کرده‌اند و ون‌هایی با کیفیت بهتر برای آن می‌سازند.»

در نمایشگاه اتومبیل امسال مادرید، شرکت نیسان از دو ون مدل جدید خود رونمایی کرد که به‌طور خاص برای زندگی ونی طراحی شده بود. طراحی خارجی این ون‌ها زیبا و شاد بود و طراحی داخل آن هم به راحتی قابل تغییر بود، به‌طوری که سقف متحرک آن امکان می‌داد چهار نفر بتوانند کاملا بایستند یا دور میزی بنشینند و گفت‌وگو کنند. در هر دو مدل، یک آشپزخانه با یخچال، سینک و اتصالات آب و گاز تعبیه شده است. شب‌ها ون به یک اتاق خواب راحت با سایبان‌های بسته و تنظیم‌ دمای ثابت تبدیل می‌شود. مدل NV۳۰۰ حتی می‌تواند یک تخت اضافه زیر سقف متحرک اضافه کند که فاصله آنها قابل تنظیم باشد.

ون‌های تمام برقی مدل e-NV۲۰۰ با اینکه جالب به نظر می‌رسند، اما از آنجایی که زندگی ونی رز به‌صورت فصلی است و این ون‌ها با هر بار شارژ حداکثر ۲۷۰ کیلومتر راه می‌روند، او را متقاعد نمی‌کنند. او می‌گوید: «نیسان تمام برقی از منظر ایده‌آل‌گرایانه خیلی اغواکننده است، اما مسافت کوتاهی که طی می‌کند، برای من راضی‌کننده نیست.»

مدل جدید ون‌های کالیفرنیای شرکت فولکس، برای کسی که زندگی ونی دارد، می‌تواند گزینه بهتری باشد. این مدل ویژگی‌ها و گزینه‌های زیادی دارد، از جمله یک آشپزخانه با امکانات فشرده کامل، اجاق گاز، سینک، انباری، یخچال کشویی قابل دسترسی از داخل و خارج ماشین، حمام، دستشویی و سقف شیشه‌ای متحرک. حتی می‌توان یک تخت کودک هم به آن اضافه کرد.

در حالی‌که شرکت‌های خودروسازی به سرعت به این روند واکنش نشان می‌دهند، کار شرکت‌هایی که خودروهای سفارشی می‌سازند هم رونق یافته است و ون‌هایی مطابق سلیقه خاص هر مشتری تولید می‌کنند. این کارخانه‌ها در همکاری با شرکت‌هایی که طراحی داخلی خانه‌های بسیار کوچک را انجام می‌دهند، داخل یک ون را با لوازم جدیدی مثل چوب و آلومینیوم به‌صورت سفارشی می‌سازند، تجهیزات آشپزخانه جدید اضافه می‌کنند، پنل‌های خورشیدی روی آن نصب می‌کنند و حتی ساخت بدنه‌های سفارشی را قبول می‌کنند تا فضای موجود را وسعت بدهند. شرکت‌های خودروسازی لوکس مثل مرسدس بنز هم گزینه‌های مخصوص خودشان را روانه بازار کرده‌اند.

این بخش از صنعت خودرو، تقریبا بین همه نسل‌ها در حال شکوفایی است. رز می‌خواهد تا وقتی که از این سبک زندگی لذت می‌برد، به آن ادامه دهد. خودش می‌گوید: «وقتی این سفر را شروع کردم، قرار بود پروژه‌ای یکساله باشد. اما تصور نمی‌کردم این نوع زندگی کردن را تا این حد دوست داشته باشم. حالا پایانی برای آن نمی‌بینم و نیازی نیست برنامه‌ریزی چندانی داشته باشم.»

علاقه‌مندان به زندگی ونی همچون رز، معتقدند سبک زندگی آنها مسری است و نمی‌توان از ایده امتحان کردن آن جلوگیری کرد.