تولید صد درصد برق پاک تا سال 2045

اولین اهدافی که ایالت‌های آمریکا برای تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین کردند، مربوط به یک دهه گذشته است که اهدافی خیلی کوچک برای تولید ۱۰ تا ۱۵ درصدی برق پاک بود. اما حتی همان زمان منتقدان امکان‌پذیری این موضوع را زیر سوال برده بودند و اعتقاد به استفاده از این حجم انرژی پاک را نداشتند. اخیرا ایالت هاوایی هدفی جاه‌طلبانه تعیین کرده تا ۱۰۰ درصد برق خود را تا سال ۲۰۴۵ از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند و تا این سال تولید کربن را به صفر برساند. اما هاوایی به‌عنوان یک جزیره، موقعیت منحصر به فردی دارد و میزان آلودگی در آن بسیار کمتر است. کالیفرنیا پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود. حتی برخی کشورهای دیگر که چنین اهدافی تعیین کرده‌اند، در مقیاس بسیار کوچک‌تری کار می‌کنند. به‌عنوان مثال، دانمارک که قصد دارد صد درصد برق خود را تا سال ۲۰۳۵ از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند، هشت برابر آلودگی کمتری نسبت به کالیفرنیا دارد.ایالت کالیفرنیا حالا قصد دارد کشف کند که یک اقتصاد بزرگ چگونه می‌تواند در نهایت به صد درصد برق پاک برسد.بروس نیلز، از کارکنان موسسه غیرانتفاعی راکی مانتین (Rocky Mountain) می‌گوید: «یکسری قطعات فنی مهم وجود دارند که طی ۲۵ سال آینده باید کنار هم قرار بگیرند. اما در حال حاضر ما این سابقه شگفت‌انگیز را داریم که نشان دهیم این کار را سریع‌تر و ارزان‌تر از آنچه هر کسی فکر می‌کند، انجام دهیم.»

کالیفرنیا هدف بزرگ خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را چهار سال زودتر از همه آغاز کرد و احتمالا هدف اولیه خودش برای تولید ۵۰ درصد برق پاک را نیز زود به سرانجام می‌رساند. قیمت انرژی‌های خورشیدی و بادی کاهش چشمگیری یافته و تا سال ۲۰۲۰ ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی در بیشتر نقاط دنیا خواهد بود. وقتی هوا ابری است و باد نمی‌وزد، از تکنولوژی باتری استفاده می‌شود تا برق را ذخیره کنند که قیمت این تکنولوژی هم در حال کاهش است. این تکنولوژی جدید به تامین برق خانگی و برق خودروهای برقی، هنگامی که امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر وجود ندارد، کمک می‌کند.نیلز می‌گوید: «چیزی که در حال حاضر بسیار مهم است این است که ما یک هدف تعیین کرده‌ایم و این هدف به خلاقیت همه کسانی که پایان استفاده از سوخت‌های فسیلی را طراحی می‌کنند، کمک می‌کند. تعیین هدف چندین بار تکرار شده و بنابراین خیلی مهم است. چون به بسیاری از سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و تاسیسات تحقیقاتی ما این پیام واضح را منتقل می‌کند که: خب، بیایید انجامش دهیم. بیایید این کار را به پاک‌ترین، ارزان‌ترین و عادلانه‌ترین شکل ممکن انجام دهیم.»

طرح قانونی جدید کالیفرنیا بر خلاف قوانین قبلی، تکنولوژی‌هایی را که می‌توانند صرفا برای انرژی‌های تجدیدپذیر سنتی استفاده شوند، محدود نمی‌کند. هدف ۲۰۳۰ که قرار است ۶۰ درصد برق ایالت را از منابع تجدیدپذیر تامین کند، از منابعی مثل انرژی خورشیدی، بادی، زمین گرمایی (یا ژئوترمال، همان انرژی موجود در عمق زمین است و بدون وقفه و محدودیت خاصی می‌توان از آن بهره‌برداری کرد)، امواج اقیانوس یا مولدهای برق کوچک محقق خواهد شد. اما ۴۰ درصد باقی مانده یا از این منابع یا از دیگر منابعی که اثر کربنی ندارند می‌آید.دان ژاکوبسان، مدیر موسسه غیرانتفاعی Environment California می‌گوید: «رشد سریعی را در تکنولوژی‌های بهره‌برداری از انرژی‌های خورشیدی، بادی و زمین گرمایی شاهد هستیم، اما طرح قانونی جدید کالیفرنیا به شیوه‌ای نوشته شده که برای کسب‌وکارهای جدید و کارآفرینان جدید هم فرصت ایجاد می‌کند تا وارد کار شده و به منبعی برای تولید برق بدون کربن تبدیل شوند.»گام برداشتن به سوی تولید برق پاک اثرات گسترده‌ای بر کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ نیز دارد، چون استفاده از خودروها و کامیون‌های برقی تا چند سال آینده رو به افزایش است. همان‌طور که می‌دانیم، حمل‌ونقل بزرگ‌ترین منبع آلودگی هوای شهرها است.کالیفرنیا اکنون این قدم را برداشته و دیگر ایالت‌های آمریکا نیز به احتمال زیاد این راه را دنبال خواهند کرد. از جمله، ایالت‌های ماساچوست، واشنگتن و پنسیلوانیا به هدف صد درصد تولید برق پاک فکر می‌کنند. نیلز می‌گوید: «من فکر می‌کنم اقدام کالیفرنیا ابهامات را برطرف می‌کند و به افراد دیگری که فکر می‌کنند باید کار مشابهی انجام دهند، اطمینان کافی می‌دهد، چون می‌دانند که آنها اولین نفری نیستند که دست به این کار زده‌اند.»