جدال اپل با موج بعدی رشد

به‌عنوان مثال، به این موضوع فکر کنید که اپل در سال پیش‌رو، چه کاری باید انجام دهد تا درآمدهای خود را ۱۰ درصد افزایش دهد. (هر چند این رقم که بالاتر از میانگین بازار است، تنها یک‌سوم میانگین سالانه رشد اپل در ۵ سال گذشته است.) رشد درآمد به این اندازه، به معنای آن است که باید ۲۰ میلیارد دلار به درآمدهای این شرکت افزوده شود؛ رقمی که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی هم نمی‌توانند رویای آن را در سر بپرورانند.

راه دیگری برای درک مسیر دشوار پیش روی اپل، اندیشیدن به میزان درآمدهایی است که معرفی محصول جدید باید نصیب آنها کند. تحلیلگران بازار در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرده بودند که حتی معرفی ساعت‌های هوشمند اپل هم نمی‌تواند درآمد مورد‌نیاز را برای آنها به ارمغان بیاورد چرا که این فناوری پوشیدنی، پیش از آن هم در بازار وجود داشته و اپل نمی‌توانست خود را به‌عنوان رهبر بازار مطرح کند.

هر چند اپل، آمار رسمی از درآمدهای خود منتشر نمی‌کند اما برآوردهایی در این زمینه وجود دارد. این شرکت در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۵، حدود ۷ میلیون دستگاه ساعت هوشمند روانه بازار کرد (بیش از مجموع ساعت‌هایی که سایر عرضه‌کنندگان بازار، تا آن زمان به بازار فرستاده بودند). با تقویت فروش در فصل‌های حراج آخر سال، برآورد می‌شود که تعداد ساعت‌های فروخته شده در سال ۲۰۱۵ به ۱۲ میلیون دستگاه رسیده باشد. با فرض اینکه میانگین قیمت هر ساعت، ۵۳۰ دلار است، درآمد اپل در سال ۲۰۱۵ از محل فروش ساعت‌های هوشمند، حدود ۴/ ۶ میلیارد دلار بوده است. با فرض آنکه هر خریدار، ۵۰ دلار هم صرف خرید اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف برای ساعت هوشمند خود کرده باشد، ۱۸۰ میلیون دلار به این درآمد شرکت افزوده شده است (درآمدی که البته حاشیه سود بالاتری دارد). نکته آن است که شرکت اپل حتی با معرفی ساعت‌های هوشمند هم به راحتی نتوانسته به افزایش درآمدهای ۲۰ میلیارد دلاری (و رقم‌های بالاتر در سال‌های بعد) برسد. در حقیقت، این شرکت برای رسیدن به اهداف تعیین شده، درآمدهایی بسیار بیشتر از درآمدهای جدید ناشی از معرفی ساعت‌های هوشمند نیاز دارد.

بدون شک، اپل برای آنکه در بلندمدت نرخ رشد بالاتری نسبت به بازار داشته باشد، کار بسیار دشواری پیش رو دارد. اما آیا رسیدن به چنین هدفی، غیرممکن است؟ واقعیت آن است که در یکی از پژوهش‌های انجام شده روی شرکت‌های بزرگ بازار، ۱۳ درصد از آنها اعلام کردند که به مدت ۵۰ سال یا بیشتر، در پشت سر گذاشتن رشد متوسط بازار موفق بوده‌اند. از بین این شرکت‌ها می‌توان به شرکت جانسون‌اند جانسون (شرکت ۱۳۰ ساله فعال در حوزه محصولات بهداشتی و سلامتی) و بال کورپریشن (شرکت ۱۳۶ ساله فعال در حوزه‌های بسته‌بندی غذا و محصولات هوافضایی) اشاره کرد. این شرکت‌ها به‌طور قابل تحسینی موفق شده‌اند طی دو دهه گذشته، عملکرد بهتری نسبت به میانگین بازار داشته باشند. هر چند، رسیدن به این دستاورد در بلندمدت به شدت نادر است، از نظر آماری غیرممکن نیست.

با این تفاسیر، اگر شرکت اپل نمی‌تواند درآمدهای کافی از فروش ساعت‌های هوشمند به دست بیاورد، موج بعدی رشد خود را در چه حوزه‌هایی باید جست‌وجو کند؟ فرصت‌های مختلفی وجود دارد که شرکت اپل می‌تواند برای شروع یک روند چشمگیر رشد به آنها متوسل شود.

•‌ صنعت بازی. یکی از این موارد که اپل می‌تواند با اتکا به آنها موج جدیدی از رشد درآمدی برای خود ایجاد کند، صنعت بازی است. گفته می‌شود که نسل بعدی آی‌پدها می‌توانند سرعت پردازش و انطباق تصویر برابر یا بهتر از کنسول‌های بازی داشته باشند. با این قابلیت، شرکت اپل می‌تواند با حمله به بازار تلویزیون، تبدیل به یک تازه‌وارد قدرتمند در صنعت بازی شود؛ صنعتی که درآمدهای سالانه آن از ۹۰ میلیارد دلار گذشته است.

•‌ سرگرمی‌های خانگی. والتر ایساکسون در زندگینامه سال ۲۰۱۱ خود از قول استیو جابز بیان کرده است که «بالاخره موفق به رمزگشایی آن شده است.» آنچه جابز به آن اشاره دارد، یک تلویزیون منحصربه‌فرد است که استفاده‌اش ساده باشد. از آن زمان تاکنون، فعالان بازار منتظر یک فناوری تحول‌آفرین هستند که اپل را تبدیل به پیشگام صنعت بیش از ۱۲۰ میلیارد دلاری سرگرمی‌های خانگی جهان کند.

•‌ صنعت پرداخت. با توجه به آنکه هم‌اکنون تعداد مشتریان اپل در آی‌تیونز به بیش از ۸۰۰ میلیون نفر رسیده و اطلاعات کارت‌های اعتباری آنها نیز برای خرید آنلاین از طریق دستگاه‌های اپل وجود دارد، این شرکت می‌تواند وارد صنعت پردازش پرداخت نیز شود. با توجه به آنکه میزان تراکنش‌های سالانه کارت‌های اعتباری به تنهایی در آمریکا بیش از ۴ تریلیون دلار است، گوشی‌های جدید این شرکت می‌توانند راه را برای رسیدن به چنین هدفی هموار سازند. واکنش‌های اولیه بازار از سمت مشتریان و خرده‌فروشان نیز نسبت به این موضوع، مثبت بوده است.

•‌ خدمات خرده‌فروشی. به همین شکل، شرکت اپل، اپلیکیشن‌های مختلفی را برای خرده‌فروشان مورد آزمایش قرار داده است تا فروشندگان بتوانند با استفاده از آنها خدمات فروش اختصاصی خوبی برای مشتریان فراهم سازند. یکی از فناوری‌های جدید در این زمینه، آی‌بیکن (Beacon) است که فروشندگان می‌توانند با استفاده از آنها، پیشنهادهایی شخصی‌سازی شده به مشتریان بدهند، برنامه‌های ارتقای فروش بگذارند، تخفیف‌های وفاداری ارائه دهند و فرآیند تسویه حساب را خودکار کنند. رواج این فعالیت‌ها می‌تواند کارمزدهای قابل‌توجهی برای اپل داشته باشد.

اما در کنار این موارد، نظارت بر وضعیت سلامتی کاربران و ارائه برنامه‌های سلامت، ارائه مشاوره فناوری اطلاعات به شرکت‌های بزرگ و ترویج اتوماسیون از دیگر حوزه‌هایی هستند که اپل با توجه به فناوری‌ها و قابلیت‌های کنونی خود، به سادگی می‌تواند اقدام به انجام آنها کند.

nikoueimahdi@gmail.com