شرکت‌های معدنی هوشمند در انقلاب صنعتی چهارم

عملیات ریو تینتو شامل ۱۶ معدن، ۱۵۰۰ کیلومتر خط ریلی و سه بندر و چند پروژه دیگر است و این شرکت در هر دقیقه از کلیه تجهیزات موبایلی و سنسورهایی که اطلاعات آنی را جمع‌آوری و منتقل می‌کنند، ۴/ ۲ ترابایت داده تولید می‌کند تا این تجهیزات را مورد نظارت قرار دهد. سام والش، مدیر عامل سابق ریو تینتو، هنگام سخنرانی در یک نشست توضیح داده بود که چگونه این شرکت چند معدن مختلف را به یک فرآیند یکپارچه و سیستم لجستیک تبدیل کرده است. این معادن توسط اپراتورهایی کنترل می‌شوند که در یک مکان فیزیکی قرار نگرفته‌اند.

  اکتشاف پیشرفته

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند در استخراج مواد معدنی به شرکت‌ها کمک کنند. با اینکه این یک کاربرد کاملا جدید از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است، اما بسیاری از شرکت‌های معدنی نسبت به چشم‌انداز آن هیجان‌زده‌اند. شرکت Goldspot قصد دارد با استفاده از یادگیری ماشینی روند اکتشاف طلا را علمی‌تر کند. به‌طور مشابه، شرکت‌های Goldcorp و IBM Watson در یک مشارکت می‌خواهند از هوش مصنوعی استفاده کنند تا کل اطلاعات زمین‌شناسی موجود برای پیدا کردن مکان‌های حفاری طلا در کانادا را مورد بازبینی قرار دهند. وقتی حوزه‌های اکتشاف معدن با استفاده از یادگیری ماشینی به سودآورتر شدن صنعت معدن کمک کند، این تلاش‌ها با دقت بیشتری صورت خواهند گرفت.

  هوشمندسازی و ابزارهای حفاری خودران

بیشتر ما این روزها بیشتر بر پیشرفت شرکت‌هایی مثل اوبر، گوگل و تسلا در تولید وسایل نقلیه خودران متمرکز شده‌ایم و این در حالی است که خیلی‌ها نمی‌دانند ریو تینتو از سال ۲۰۰۸ از هال تراک‌های خودرانی استفاده می‌کند که ۳۵۰ تن محموله را بدون نیاز به راننده جابه‌جا می‌کنند. این کامیون‌ها به دلیل کاهش مصرف سوخت تا ۱۳ درصد، بر سودآوری شرکت اثر گذاشته‌اند و کار کردن با آنها هم امن‌تر است. با اینکه چالش‌های وسایل نقلیه خودران در این صنعت هنوز پابرجاست – از جمله اینکه حرکت کامیون‌ها کند است – اما همچنان دستاورد برجسته‌ای محسوب می‌شود. سیستم ریلی خودران شرکت که مدت‌ها روی آن کار شده امسال قرار است به بهره‌برداری برسد. روی این قطار خودران که ۲۴۴ واگن دارد، پنج سال کار شده و بعد از برطرف شدن یک سری نقص‌های نرم‌افزاری و ارتباطی تا پایان امسال شروع به کار می‌کند.

به علاوه، ریو تینتو سال‌ها از لودرها و سیستم‌های حفاری خودران استفاده کرده است. این شرکت اذعان می‌کند که استفاده از این نوآوری باعث شده بهره‌وری آنها تا ۱۰ درصد افزایش یابد.

در بیشتر عملیات معدن‌کاوی، حجم زیادی از مواد و مصالح باید کنار زده شود تا مواد اصلی و ارزشمندی که معدن به خاطر آن حفاری شده، پیدا شود. جداسازی خاک و سنگ‌های بی‌استفاده برای رسیدن به ماده معدنی اصلی، ناگزیر یک تلاش اضافه و هزینه‌بر است. برخی شرکت‌ها به همین منظور، به دستگاه‌های جداسازی هوشمند روی آورده‌اند که می‌توانند مواد معدنی را بر اساس معیارهایی که شرکت می‌خواهد، جدا کند. این کار به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی در طول فرآیند معدن‌کاوی منجر می‌شود.

همچنین ریو تینتو نوعی معدن هوشمند ساخته که اولین سنگ معدنی آن تا سال ۲۰۲۱ به دست می‌آید. این شرکت در حال ارزیابی بیش از ۱۰۰ نوآوری است که یکی از آنها «دوگانه‌سازی دیجیتال» نام دارد و اولین بار در ناسا ایجاد شده و حالا کاربرد زیادی در بسیاری از بخش‌های صنعتی دارد. با ایجاد یک مدل مجازی که با داده‌های آنی تقویت می‌شود، سناریوهای مختلف به سرعت تست می‌شوند و عملیات و تولید بهینه‌سازی می‌شود. این توانایی برای تست کردن تصمیم‌ها قبل از اجرا کردن آنها در یک سیستم که یکی مشابه آن وجود داشته، به دستاوردها و صرفه‌جویی‌های بهتری منجر می‌شود.

  ایمنی و پشتیبانی

به کمک سنسورها و تکنولوژی اینترنت اشیا، تجهیزات کار معدن را می‌توان قبل از اینکه حادثه‌ای رخ دهد، مورد نظارت قرار داد. سنسورها دما، سرعت و لرزش‌ها را چک می‌کنند تا در مورد اقدامات پیشگیرانه لازم در صورت احتمال وقوع حادثه اطلاع‌رسانی کنند. ایمنی عملیات معدن‌کاوی با ارزیابی داده‌های آنی و تحلیل این داده‌ها می‌تواند افزایش قابل توجهی یابد.

استفاده از این تکنولوژی‌های جدید، نیازمند آموزش مهارت‌های تازه به کارگران است و ریو تینتو از طریق مشارکت با دولت استرالیا این اقدامات را در دستور کار قرار داده است. این شرکت در مجموع ۲ میلیون دلار برای ارتقای مهارت‌های کارکنان هزینه خواهد کرد تا امکان کار با تجزیه و تحلیل داده، IT و روباتیک فراهم شود.