چگونه تکنولوژی پیشرفته یک باشگاه ورزشی را متفاوت کرده است

یکی از روش‌هایی که برخی باشگاه‌های ورزشی در پیش گرفته‌اند، دادن خدمات نوآورانه و لوکس با قیمت بالا است؛ چیزی که باشگاه‌های معمولی توجهی به آن ندارند.

باشگاه Third Space City لندن از جمله این باشگاه‌ها است که با به‌کارگیری آخرین تکنولوژی‌ها به یکی از بزرگ‌ترین برندهای تجاری در عرصه ورزش در انگلستان تبدیل شده است.

فضای ۲۵۰۰ متری این باشگاه چند هفته است که افتتاح شده و احتمالا یکی از پیشرفته‌ترین امکانات و تاسیسات تناسب اندام در این کشور محسوب می‌شود. نوآوری‌هایی که این باشگاه به کار گرفته در ادامه عنوان می‌شوند:

  هوای بسیار تمیز و تازه

اولین چیزی که هنگام ورد به باشگاه Third Space توجه شما را جلب می‌کند، احساس لوکس بودن فضا است. همه چیز سر جای خودش قرار گرفته و دکور داخلی مشکی و طلایی مثل این است که داخل صفحات مجله طراحی «وال پیپر» قدم می‌زنید. اما همه چیز این باشگاه به ظاهر آن برنمی‌گردد. همان‌طور که گفته شد، نوآوری اصل مطلب است.

قبل از اینکه شانس این را داشته باشید که وسیله‌های تناسب فوق پیشرفته را امتحان کنید، متوجه می‌شوید حتی هوایی که تنفس می‌کنید هم هوشمند است! چگونه؟ هوای داخل باشگاه با لامپ‌های UV که رفلکتورهای آنودیزه دارند و ۹/ ۹۹ درصد آلودگی‌های زیستی را از بین می‌برند، تصفیه می‌شود. این تکنولوژی تمیزترین هوای ممکن را برای یک باشگاه فراهم می‌کند و به یک تجربه ورزشی بهتر کمک می‌کند. حتی در دستگاه‌های آبسردکن داخل باشگاه، از سیستم فیلتر پیشرفته‌ای استفاده شده تا اعضا بتوانند از آب خالص و پاکیزه استفاده کنند.

  اتاقی در ارتفاع

یکی از امکاناتی که باشگاه فراهم کرده «اتاق هایپوکسی» است که از تکنولوژی برای کاهش اکسیژن داخل سالن استفاده می‌کند و شرایط ورزش کردن در ارتفاع ۲۵۰۰ متری را شبیه‌سازی می‌کند. بر اساس منابع علمی، ورزش کردن در محیطی این‌چنینی که اکسیژن کمی داشته باشد، استقامت و بنیه فرد را تقویت می‌کند. به‌عنوان مثال، ۱۵ دقیقه ورزش سخت در این اتاق معادل یک ساعت فعالیت بدنی در ارتفاع سطح دریا است.

  کلاس‌های نوآورانه

در Third Space سه تا سالن اختصاصی وجود دارد: سالن ورزش‌های ذهنی، سالن اسپینینگ (دوچرخه) و سالن HIIT که همه آنها مجهز به نورپردازی اینتراکتیو (interactive، نوعی نورپردازی دینامیک است که با شناسایی عواملی از محیط اطراف تغییر حالت می‌دهد) و فعالیت‌های پزشکی ورزشی پیشرفته برای انگیزه‌بخشی به افراد هستند تا هم برای ورزش‌های معمولی و هم ورزش‌های سخت انفرادی نتایج بهتری حاصل شود.

کلاس اسپینینگ تکنولوژی پیشرفته، نمونه کامل نوآوری است که در این باشگاه تزریق شده تا مراجعه‌کنندگان تجربه منحصر به فردی داشته باشند. این کلاس از داده‌های تصویری زنده برای تمرین دادن به ورزشکار و ارزیابی برنامه ورزشی او استفاده می‌کند و کمک می‌کند فرد به نتایج بهتری برسد. هر کدام از دوچرخه‌ها با داده‌هایی کار می‌کنند که نتایج نهایی تلاش ورزشکار را روی یک لیدربورد (leaderboard) نمایش می‌دهند و شخص می‌تواند رتبه تلاش خودش را با دیگران مقایسه کند.  از دیگر تجهیزات پیشرفته باشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیگیری فعالیت ورزشی: صفحاتی در نقاط مختلف باشگاه نصب شده که اعضا می‌توانند اپلیکیشن‌های پیگیری خودشان را با آن سینک کنند و اطلاعات مختلف مثل کالری مصرفی یا ضربان قلب را به نمایش بگذارند و مربیان سطح عملکرد هر فرد را در کلاس‌ها مشاهده کنند.

استخر شنای مجهز به UV: یکی از امکاناتی که به ندرت می‌توانید در جای دیگر پیدا کنید، استخر شنای ۲۰ متری Third Space است که آب را با تکنولوژی نور UV تصفیه می‌کند و این باعث می‌شود بدون استفاده از مواد شیمیایی هر گونه باکتری و ویروسی که در آب است، از بین برود.

فیتنس زیست محیطی: به جز هوای فوق پاک داخل، Third Space از سیستم تهویه بازیاب حرارت استفاده می‌کند. این سیستم ۷۵ درصد گرمای تولید شده در داخل را که به‌طور معمول هدر می‌رود، بازیابی می‌کند. همچنین باشگاه دیگ‌های بخار چگالشی (که در آنها گازهای حاصل از احتراق با دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه وارد محیط می‌شوند و حداکثر استفاده از حرارت موجود امکان‌پذیر می‌شود) با بازدهی ۹۰ درصد را مورد استفاده قرار داده و این در حالی است که دیگ‌های بخار معمولی فقط ۷۵ درصد بازدهی دارند. بنابراین گرمایی که در باشگاه جریان پیدا می‌کند، به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود.

رختکن‌ با تکنولوژی پیشرفته: اتاق رختکن جایی است که معمولا به وجود تکنولوژی پیشرفته در آن فکر نمی‌کنید، اما این باشگاه دوش‌هایی دارد که مجهز به فن برای خشک کردن بدن است. خشک کردن با حوله دیگر به یک روش قدیمی تبدیل می‌شود!