افزایش دید رانندگان به کمک تکنولوژی لیزر

بروک می‌دانست که راننده ممکن است او را نبیند و با خودش فکر کرد کاش راهی بود که تصویری مجازی از خودش و دوچرخه‌اش را روی جاده نشان می‌داد تا راننده متوجه او شود.  این تجربه باعث شد فکر تولید نوع جدیدی از چراغ دوچرخه به ذهن او برسد. این چراغ مسیر دوچرخه‌سوار را در شب روشن می‌کند و همزمان تصویر یک دوچرخه را به‌صورت شبرنگ سبز در حدود ۶ متر جلوتر نشان می‌دهد.

بروک که حالا مدیر عامل استارت‌آپ Beryl است و این چراغ‌ها را تولید می‌کند، گفته با استفاده از این محصول روی دوچرخه‌ها و موتورها، رانندگان و به‌خصوص رانندگان کامیون، اتوبوس و ون که در برخی جاها اصلا دید ندارند، متوجه می‌شوند که موتور یا دوچرخه‌ای در آن نزدیکی است. نمای لیزری این چراغ‌ها نیز باعث می‌شود دوچرخه‌سواران برای عابران پیاده هم قابل رویت باشند، چون عابر معمولا به صدای خودرو گوش می‌دهد و به دوچرخه‌ها که صدا ندارند، توجه نمی‌کند.  بروک چراغ بلیز را به‌عنوان اولین محصول خود در سال ۲۰۱۲ در سایت Kickstarter (پلت‌فرم جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌های خلاقانه) عرضه کرد.او توانست یک کمپین موفق راه‌اندازی کند و بیش از ۸۰۰ هزار دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران جمع کرد تا برند خودش را بسازد. قیمت این چراغ که امکان خرید آنلاین دارد، ۲۰۰ دلار است.

 بلیز دوکاره است و هم یک چراغ سفید معمولی و استاندارد دارد و هم امکان نمایش لیزری. این چراغ آنقدر موفق بود که شرکت حالا می‌خواهد یک مدل به‌روزرسانی شده به نام LaserLight را تولید کند که نور بیشتری دارد و نصب و جابه‌جایی آن روی فرمان دوچرخه یا موتور ساده‌تر انجام می‌شود و تصویر واضح‌تری را نشان می‌دهد.

 این محصول از تکنولوژی انحصاری لیزر استفاده می‌کند و امکان دیده شدن دوچرخه‌سوار یا موتورسوار را تا ۳۲ درصد افزایش می‌دهد. همچنین Laserlight در هر نوع آب و هوایی کار می‌کند؛ یعنی برای روزهای بارانی و برفی زمستان هم مناسب است.

این محصول در هر جایی با استفاده از یک USB کوچک شارژ می‌شود و نیازی ندارد به برق وصل شود.

بروک می‌گوید: «می‌خواستیم پیشرفت‌هایی در تکنولوژی لیزر به دست آوریم و محصولی با کیفیت بهتر عرضه کنیم. ما خودمان را هدف ساخت محصولی که تا حد ممکن مزیت ایمنی را به دنبال داشته باشد، قرار دادیم.»

اقدامات اصولی در پیشبرد کار این استارت‌آپ موثر بوده است. بعد از اینکه لندن یک طرح آزمایشی برای برخی دوچرخه‌های کرایه‌ای این شهر راه‌اندازی کرد، آژانس حمل‌ونقل این شهر یک تحقیق مستقل در مورد اثربخشی آنها انجام داد. آنها دریافتند که این نوع چراغ نسبت به چراغ‌های معمولی دید بهتری برای رانندگان ایجاد می‌کند و احتمال تصادف را کاهش می‌دهد.

 طبق این تحقیق، دوچرخه‌سواری که یک چراغ استاندارد LED دارد، در شب حدود ۶۵ درصد برای راننده یک ون قابل رویت است، اما کسی که از این چراغ‌های جدید استفاده می‌کند، تا ۹۷ درصد قابلیت دید برای راننده‌ها ایجاد می‌کند. رانندگان اتوبوس می‌گویند این نوع چراغ باعث می‌شود راحت‌تر موتور و دوچرخه را تشخیص دهند و ۷۵ درصد موتورسواران و دوچرخه‌سواران هم می‌گویند وقتی این چراغ‌ها را نصب می‌کنند با اطمینان بیشتری می‌رانند.

شرکت Beryl یک طرح آزمایشی هم با سرویس کرایه دوچرخه CitiBike در نیویورک راه‌اندازی کرد که به گفته بروک به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای هنوز توسعه نیافته است. این شرکت قصد دارد در شهرهای دیگر هم این طرح را اجرا کند.البته این مدل‌ چراغ دوچرخه یا موتور ناقض این واقعیت نیست که زیرساخت بهتر مثل احداث مسیرهای اختصاصی دوچرخه، عبور و مرور با این وسیله را در شهرها سریع‌تر می‌کند و مردم را به استفاده از آن تشویق می‌کند.

 اما بروک معتقد است چراغ‌هایی با کیفیت بهتر می‌توانند فاکتوری برای روی آوردن هر چه بیشتر مردم به استفاده از دوچرخه باشند، چراکه ایمنی افراد را افزایش می‌دهند. او می‌گوید: «ما اعتقاد داریم چند اهرم وجود دارد که می‌توانیم از آنها برای تشویق بیشتر مردم به انتخاب دوچرخه‌سواری استفاده کنیم. ایمنی شخصی یکی از این اهرم‌ها است و ما تمرکز خاصی بر این مساله داریم و می‌خواهیم محصولات بیشتری تولید کنیم تا دید خودروها به دوچرخه‌سوارها بیشتر شود و تا جایی که امکان دارد، امنیت بیشتری برای عبور و مرور آنها در شهر فراهم شود. به هر حال، فراهم کردن زیرساخت عبور و مرور دوچرخه و دسترس‌پذیری به امکانات ویژه دو عامل مهم برای رواج استفاده از دوچرخه در خیابان‌ها است که به‌صورت موازی در جهت توسعه آن هم تلاش می‌کنیم.»