10 توصیه طلایی برای مدیر اولی‌ها

۱-بدانید که مدیر بودن یک شغل کاملا متفاوت است

مدیریت برای هر کارمندی هر چقدر هم در دوران کارمندی‌اش برای مدتی طولانی در یک شرکت فعالیت کرده باشد، شغلی جدید و متفاوت است. شما باید بپذیرید که حتی اگر در شرکت‌تان بهترین مهندس بوده‌اید پس از رسیدن به مقام مدیریت، فردی تازه‌وارد و بی‌تجربه در پست جدیدتان هستید و سوابق مهندسی‌تان دیگر چندان به کارتان نخواهد آمد.

۲-رهبری موقعیتی را بیاموزید

این یک مهارت رهبری کلیدی برای هر مدیر تازه‌کاری به حساب می‌آید. شما باید به خوبی یاد بگیرید که رهبری موقعیتی به شما کمک خواهد کرد تا با هر کارمند و کارگری که زیردست‌تان کار می‌کند، چگونه باید رفتار کنید و چگونه می‌توان هر فرد را با کمترین چالش مدیریت کرد.

۳-همه کارکنان‌تان را به‌طور عمیق و واقعی بشناسید

یکی از اولین اولویت‌های هر مدیر تازه‌کاری در اولین روزهای مدیر شدنش این است که برای شناسایی دقیق و همه‌جانبه تک‌تک افراد تحت رهبری‌اش وقت بگذارد و در مورد اهداف کاری، نقاط قوت و ضعف، علایق و ایده‌آل‌هایشان تحقیق کند. این اطلاعات می‌تواند شامل جزئیاتی در مورد زندگی خصوصی کارکنان از جمله اسم فرزندان و سرگرمی‌های افراد نیز باشد.

۴-گوش کردن فعال را بیاموزید و تمرین کنید

اگر قرار باشد شما به یک مهارت کلیدی برای موفقیت‌های تمام عیار در حرفه مدیریتی‌تان مجهز شوید، آن مهارت به‌طور حتم مهارت گوش کردن فعال و نحوه به کار بستن آن خواهد بود. پس سعی کنید خیلی زود یاد بگیرید چگونه می‌توان به شکلی فعال به کارکنان گوش کرد و برای آنها ارزش قائل شد.

۵-یاد بگیرید فقط خود را درگیر جزئیات نکنید

هنر یک مدیر موفق این است که به خوبی از جزئیات کارها عبور کرده و به تصویری جامع و بزرگ از امور دست یابد و در مرحله بعد این تصویر بزرگ و باشکوه را برای کارکنانش نیز ترسیم کند. بنابراین اگر می‌خواهید کارکنان‌تان دیدی وسیع‌تر نسبت به کارشان پیدا کنند، خودتان در این زمینه پیشگام باشید و این تصویر بزرگ را برای دیگران به نمایش درآورید.

۶-شما یک رئیس هستید و نه یک رفیق قدیمی

یکی از اشتباهات مرسوم بین مدیران تازه‌کار و کم تجربه این است که آنها سعی می‌کنند با همه کارکنان رفیق باشند و با آنها احساس خودمانی بودن و رفاقت عمیق داشته باشند. استدلال این مدیران این است که با رفاقت کارها بهتر پیش می‌رود و کارکنان بهتر و بیشتر کار خواهند کرد در حالی که اتخاذ چنین رویکردی به ویژه اگر قرار باشد شما بر کسانی مدیریت کنید که تا دیروز همکار و هم‌رده شما بودند بسیار خطرناک است، چرا که بنیان موقعیت شما به‌عنوان مدیر مجموعه را متزلزل خواهد ساخت و باعث می‌شود کارکنان‌تان به شما به‌عنوان یک مدیر و مافوق نگاه نکنند و اقتدارتان به‌عنوان یک مدیر را به رسمیت نشناسند. برای حفظ دوستی‌تان با دوستان قدیمی‌تان می‌توانید آن را به خارج از محیط کار و در مجامع غیررسمی منتقل کنید و در محل کارتان رفاقتی با دوستان قدیمی‌تان نداشته باشید.

۷-سعی نکنید از مدیر قبلی تقلید کنید

یکی دیگر از اشتباهات متداول در بین مدیران کم تجربه این است که آنها دوست دارند از مدیر قبلی تقلید کنند به ویژه زمانی که آن مدیر قبلی فردی موفق بوده است. واقعیت این است که هر مدیری بر اساس وجود شرایطی خاص و با در اختیار داشتن مهارت‌هایی خاص به موفقیت می‌رسد و قرار نیست همه مدیران به شکلی مشابه به موفقیت و کامیابی در حرفه مدیریت‌شان دست یابند. پس دست از تقلید بردارید و سبک مدیریتی خاص خودتان را پیدا کنید.

۸-یاد بگیرید با عملکردهای ضعیف کارکنان چگونه برخورد کنید

هر مدیری به شکلی خاص با عملکرد ضعیف کارکنانش برخورد می‌کند. در اینجا هم نیازی نیست از مدیر قبلی یا سایر مدیران تقلید کنید، بلکه بهتر است الگویی مناسب و با در نظر گرفتن شرایطی که در آن قرار دارید برای برخورد با عملکرد ضعیف افرادتان در نظر بگیرید و از تبعیض قائل شدن در برخورد با افراد مختلف هم پرهیز کنید.

۹-از این عبارت چهار کلمه‌ای جادویی حتما استفاده کنید: «شما چه فکر می‌کنید؟»

هیچ چیز برای کارکنان ارزشمند‌تر و جذاب‌تر از شنیدن عبارت «شما چه فکر می‌کنید؟» از زبان مدیر مافوق‌شان نیست چرا که آنها احساس می‌کنند مورد توجه و اطمینان مدیرشان قرار دارند و او از آنها نظرخواهی می‌کند و برای آنها ارزش قائل است. پس در خرج کردن این جمله جادویی به هیچ عنوان کوتاهی نکنید.

۱۰-همیشه در دسترس و قابل رویت باشید و با احترام رفتار کنید

هر چه یک مدیر راحت‌تر و بیشتر در دسترس کارکنان باشد و افراد او را بیشتر در محل کارشان ببینند از او بیشتر کمک خواهند گرفت و موقعیت او به‌عنوان مدیر و رهبر مجموعه را به رسمیت خواهند شناخت. پس لطفا خود را از کارکنان‌تان پنهان نکنید و همیشه خود را در دسترس آنها قرار دهید. شما مانند ناخدای کشتی هستید که ملوانان با دیدن او که پشت سکان هدایت کشتی است قوت قلب می‌گیرند و بهتر کار می‌کنند. شما باید همیشه و در همه حال به یاد داشته باشید که فقط در مقام بالاتری نسبت به کارکنان‌تان قرار دارید و بالاتر و باشخصیت‌تر از آنها نیستید و رعایت احترام آنها بر شما واجب است.