۱-اگر زیاد کار می‌کنید حتما برای کار کردن تان حد و مرز قائل شوید

یکی از سوالاتی که هر فرد شاغلی باید به‌طور پیوسته از خود بپرسد این است که «آیا من دارم بیش از اندازه کار می‌کنم یا خیر؟» و اگر پاسخ این سوال مثبت است حتما باید در راستای کاهش ساعات و فشارهای کاری خود گام بردارد. اما اگر این زیاد کار کردن حالتی اجباری داشته و فرد مجبور است ساعات زیادی را در محل کارش حضور داشته باشد باید اقدامات عملی را برای افزایش بهره‌وری خود و در نتیجه برخوردار شدن از اوقات فراغت بیشتر انجام دهد.

۲-اگر برای کسب درآمد بیشتر کار می‌کنید بر بهره‌وری‌تان بیفزایید

خیلی‌ها فقط و فقط برای پول درآوردن و کسب ثروت کار می‌کنند که این مساله در دنیای امروز ما محل اشکال نیست اما اگر این تمایل به پول درآوردن بیشتر موجب از بین رفتن شادی در کار افراد شود باید فکری به حال آن کرد چراکه انسان‌ها پول درمی‌آورند تا بهتر و شادتر زندگی کنند نه اینکه شادی و سلامت شان را فدای کسب درآمد بیشتر کنند.

۳-اگر جاه‌طلب هستید مطمئن شوید به دنبال چیز ارزشمندی هستید

جاه‌طلبی و تمایل داشتن برای رسیدن به مدارج عالی و پست‌های مدیریتی ارشد از خصوصیات هر کارمند و کارگری می‌تواند به حساب‌ آید که نکته منفی و نامطلوبی در مورد آن وجود ندارد. اما آنچه که در اینجا نباید از آن غفلت کرد این است که آیا آنچه ما به دنبال رسیدن به آن هستیم چیز ارزشمندی هست که به خاطر آن آسایش و شادی از ما سلب شود و چنانچه پاسخ این سوال منفی باشد حتما باید این جاه‌طلبی و زیاده خواهی را متوقف ساخت.

۴-اگر می‌خواهید شادتر شوید گاهی اوقات کارهایی را انجام دهید که دوستشان دارید نه اینکه مجبور به انجامشان هستید

یکی از مهم‌ترین عوامل از بین برنده شادی در کار این است که افراد مجبور به انجام کارهایی هستند که به هیچ عنوان دوستشان ندارند و فقط از سر اجبار و تحکیم مقام‌های بالادستی آن کارها را انجام می‌دهند. به همین دلیل هم هست که باید به افراد این فرصت داده شود تا در بخشی از ساعات کاری‌شان روی پروژه‌هایی کار کنند که دوست دارند بر آنها متمرکز شوند و از انجام دادن آنها لذت می‌برند و اجباری به انجام آنها ندارند.

۵-اگر در محل کارتان احساس تنهایی می‌کنید حتما برای خود یک دوست و همدم پیدا کنید

گاهی اوقات در محل کار شرایط به گونه‌ای برای افراد رقم می‌خورد که آنها خود را تنها و درمانده احساس می‌کنند که بهترین اقدام برای رفع این حالت، پیدا کردن دوستی است که بتواند مثل یک مربی و مرشد عمل کند و این احساسات منفی را در افراد از میان ببرد.

alavitarjomeh@gmail.com