توسعه شایستگی‌های رهبری سازمانی در کلاس جهانی: سازمان‌ها طیف گسترده‌ای از روش‌‌ها را برای توسعه شایستگی‌های رهبران تراز جهانی به کار گرفته‌اند. در این مقاله چارچوب‌های توسعه رهبری سازمانی در سطح جهانی را، در چهار روش ترسیم کرده‌ایم: خودآگاهی، توسعه آموزش‌های تعلیمی، فرصت‌های تجربی و غرق‌شدن در کار. خودآگاهی: بالابردن خودآگاهی اغلب پایه و اساس توسعه رهبران سازمانی در سطح جهانی در نظر گرفته می‌شود که با داشتن شناخت و تامل در ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارها به‌عنوان وسیله‌ای برای کشف موانع فرهنگی به‌کار گرفته می‌شود. آموزش‌های خودآگاهی بیشتر بر مولفه‌های دانشی و تمایلات شایستگی رهبران سطح جهانی تمرکز دارد. نظارت و پیگیری و همچنین بازخورد ۳۶۰‌درجه راه‌هایی هستند برای کمک به افراد تا نسبت به تعصبات فرهنگی‌شان خودآگاه‌تر شوند.

آموزش‌های تعلیمی: آموزش تعلیمی شامل انواع مختلفی از روش‌ها مانند تنوع آموزش و آموزش زبان از طریق برنامه‌های رسمی آموزش و پرورش، برنامه‌های خودآموز و حتی روش‌های آموزش نمایشی است. روش‌های توسعه رهبران سازمانی مبتنی بر بداهه و اجرای نمایشی، روش‌هایی مناسب برای کسانی است که در سیستم‌های پیچیده اجتماعی عمل می‌کنند که نیاز به انعطاف‌پذیری، هوش هیجانی و سازگاری دارد. به‌طور کلی روش‌های آموزشی تعلیمی، تمایل به تکیه بر فعالیت‎های اطلاعات محور با تمرکز اصلی بر مولفه‌های دانشی شایستگی دارند که فرد را قادر به درک مباحث و دیدگاه‌های فرهنگی یا به‌دست آوردن مهارت‌های خاص از طریق تمرین می‌کند.

فرصت‌های تجربی: فرصت تجربی شامل فعالیت‌هایی مانند کار خارج از کشور، سفر کاری بین‌المللی، عمل به‌عنوان عضوی از تیم جهانی یا خدمت به‌عنوان فرد داوطلب در فرهنگ‌های دیگر است. به‌عنوان مثال، «پرایس واترهاوس کوپرز» از تکالیف پروژه‌ای خدمات در کشورهای درحال توسعه برای کمک به رهبران سازمان‌های آنها استفاده می‌کند. به‌طور مشابه، برنامه بخش‌های خدماتی شرکت IBM یک تلاش ۶ ماهه است که به موجب آن افراد با کارکردن در تیم‌هایی در کشورهای درحال توسعه، تجربه‌ای جهانی به‌دست آوردند تا به کسب‌وکارهای کوچک درسودآوری بیشتر کمک کنند. سازمان‌هایی مانند جنرال الکتریک هم از تیم‌های یادگیری عملیاتی-متشکل از کارکنان با پتانسیل بالا از کشورهای گوناگون- استفاده می‌کنند تا در بازارهای درحال ظهور و طرح‌های پیشنهادی توسعه یافته‌ای که بعدا به مدیران ارشد ارائه می‌شود همکاری داشته باشند.

غرق در کار شدن: مانند فرصت‌های تجربی، مداخلات توسعه‌ای معمولا با غوطه‌وری همراه است که به توسعه همه مولفه‌های شایستگی کمک می‌کند و شامل تکالیف بین‌المللی طولانی مدت، تکالیف خارج از کشور و آموزش زبان‌های خارجی همه‌جانبه‌ فرهنگی می‌شود. تکالیف بین‌المللی به‌عنوان مناسب‌ترین رویکرد توسعه‌ای برای افزایش همه معیارهای ضروری برای رهبران سطح جهانی مورد تمجید قرار گرفته است. این رویکرد «یادگیری در بستر عمل» برای ایجاد تیزهوشی تجاری و پیچیدگی‌های شناختی (شناخت مرکب)، انعطاف‌پذیری و توانایی هدایت‌کردن تغییرات و افزایش مهارت‌های میان‌فرهنگی شناخته شده‌است.

یافته‌های تجربی در تلاش‌ها برای توسعه رهبران سطح جهانی: با وجود تحقیقات گسترده‌ای که از آموزش‌های رهبران جهانی دفاع می‌کنند، محققان از تعداد محدود مطالعات تجربی موجود در ارتباط با برنامه‌های توسعه رهبران جهانی برای افزایش شایستگی‌های رهبری جهانی ناراضی‌اند. آنها دریافته‌اند که تجارب فرهنگی قابل‌توجه چه در زندگی حرفه‌ای چه در زندگی شخصی هر فرد، به‌طور مثبت بر انعطاف‌پذیری و تحمل‌پذیری در مقابل ابهام، اثر می‌گذارد. این پژوهشگران ۴۲۰ رهبر سازمانی جهانی و ناظران مباشران‌شان را بررسی کردند تا هر دو فرصت تجربی آغاز شده توسط سازمان‌ها مانند کار خارج از کشور، عمل در یک تیم جهانی، توسط فردی از فرهنگی دیگر نظارت شدن و شرکت در جلسات در مناطق بین‌المللی و همچنین قرار گرفتن در معرض شرایط میان فرهنگی غیرمربوط به کار را آزمایش کنند. نتایج نشان می‌دهد که تجارب فرهنگی قابل توجه در هر دو سطح حرفه‌ای و شخصی به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌ها و رفتارهای مناسب را یاد بگیرند و به‌صورت موثر در طیف‌های فرهنگی مختلف به کار ببرند.

با افزایش جهانی شدن ضرورت بیشتری برای آماده‌سازی رهبران به کار در محیط‌های کسب‌وکار پیچیده ازجمله شرکت‌های سهامی مختلف وجود دارد. ما نشان دادیم که مدیران منابع انسانی حرفه‌ای نیاز دارند که به‌طور مداوم دانش خود را در زمینه شایستگی‌های رهبری در سطح جهانی افزایش دهند و بتوانند شناسایی کنند که کدام صلاحیت‌های جهانی برای نقش‌های مختلف در سازمان‌های‌شان مورد نیاز است. طیفی از مشاغل جهانی هر کدام با شایستگی‌های مورد نیاز منحصربه‌فرد وجود دارد. درک عمیق‌تری از اینکه در زمینه‌های مختلف چه شایستگی‌هایی برای رهبران سطح جهانی مورد نیاز است، باید وجود داشته باشد. در این صورت سازمان‌ها قادر خواهند بود کارکنانی را که با موفقیت می‌توانند همه شایستگی‌های مربوط به رهبری جهانی را کسب کنند، جذب کنند.

تهیه شده در موسسه معنا