مهاجران بسترساز رشد کسب‌و‌کارها

البته این مساله در بسیاری از کشورهای دیگر نیز مشاهده می‌شود. در موضوع کارآفرینی به‌طور میانگین، مهاجران دو برابر شهروندان آمریکایی‌ نقش ایفا می‌کنند. مهاجران نه تنها موجب خلق کسب و کارهای جدید شده‌‌اند، بلکه کسب و کارهای آنان به مراتب موفق‌‌تر نیز بوده است. در همین راستا «مرکز داد و ستد هاوارد» شرکت‌‌های تاسیس شده توسط مهاجران را با شرکت‌‌های شهروندان آمریکایی الاصل مقایسه کرده است. طبق این تحقیقات، شرکت‌‌هایی که توسط مهاجران تاسیس شده‌‌اند در یک افق دید ۳ تا ۶ ساله عملکرد بهتر و روبه رشدی را در زمینه‌ ایجاد شغل داشته‌اند. نویسندگان تحقیق مذکور «ویلیام‌آر.کر» و «ساری پکالاکر» به این نتیجه رسیده‌‌اند که شرکت‌های تحت مدیریت مهاجران به نسبت کمپانی‌‌های تحت مدیریت شهروندان آمریکایی الاصل، نرخ رشد بالاتری دارند و به نظر می‌‌رسد در بلندمدت و در شرایط اقتصادی سخت‌تر، بیشتر دوام می‌آورند.

واضح است که همه‌ مهاجران و غیرمهاجران مانند هم نیستند و تفاوت‌های شگرف و زیادی بین افراد وجود دارد. به نظر می‌رسد بسیاری از فاکتورهایی که باعث موفقیت مهاجران در رشد کسب و کارها شده‌ است، می‌‌تواند معیارهایی برای استخدام افراد در دیگر شرکت‌ها باشد تا به کسب و کارهای آنان کمک کنند.موفق شدن در محیط کاری امروز نیازمند داشتن یک ذهنیت خواهان رشد است. شخصی که دارای یک ذهنیت خواهان رشد است باور دارد که توانایی‌‌های وی راکد نیستند. این افراد به این باور رسیده‌اند که با سخت‌کوشی، ارائه استراتژی‌های مناسب و کمک گرفتن از دیگران، می‌‌توانند پیشرفت بیشتری داشته باشند. این‌گونه افراد بیشتر از افرادی که دارای ذهنیتی راکد هستند، موفق‌اند.

مفهومی که می‌‌تواند ارتباط نزدیکی با عبارت «ذهنیت خواهان رشد» داشته باشد، «ذهنیت مهاجر» است. کسانی که در راه جست و جوی زندگی بهتر هستند و مایلند که در زندگی خود تغییراتی بنیادی داده و دوباره شروع کنند، افرادی مصمم‌ هستند که تغییرات را خود ایجاد می‌کنند. مهاجرت کردن به یک کشور دیگر نیازمند اعتماد به نفس بالا در توانایی‌ شخص برای تغییر کردن و همچنین نیازمند داشتن تحمل زیاد در مواقع بلاتکلیفی است. از همه مهم‌تر اینکه این افراد به توانایی خود در درک و تشخیص چگونگی انجام کارها باور دارند و همچنین زمانی که به آنجا رسیدند خود را با شرایط وفق می‌‌دهند. نترسیدن از چالش‌‌های پیش‌رو، چالش‌های جدید و حتی به‌صورت داوطلبانه به سمت آنها رفتن در دوام آوردن کسب و کار در بلندمدت بسیار مهم است. شرکت‌‌هایی که به‌صورت مداوم نوآوری و خلاقیت به خرج ندهند و خود را با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات جامعه وفق ندهند، نهایتا محصولات یا خدمات آنها بی‌اعتبار شده و تقاضا برای آن کم می‌شود و به همین صورت رقبا جای آنها را می‌گیرند. برای رشد کردن نیاز است که رویکردهای کاری به‌صورت الزامی (نه سلیقه‌ای) تغییر یابند. مهاجران که در زمینه‌ تغییر کارآزموده و پیشرو هستند، به نظر می‌‌رسد که به رقابتی بودن و رونق داشتن کسب و کار کمک شایانی کرده باشند.

 وفق پذیری

دوام آوردن و موفق شدن در یک مکان جدید نیازمند مهارت‌‌های وفق‌پذیری است. هنگامی که شخص در یک فرهنگ جدید قرار می‌گیرد، به خصوص اگر در حال یادگیری یک زبان جدید نیز باشد، نیاز به تغییر برای او امری یکباره نیست بلکه موضوعی است که روزانه در جریان است. به این دلیل است که حتی مهاجرانی که ممکن است سابقا در کشور خود ثروتمند بوده یا دارای امتیازات ویژه‌ای بوده‌اند، گرایش به هر چه سریع‌تر از دست دادن حس حقانیت خود دارند. وفق دادن خود می‌‌تواند یک فرآیند سخت و مشکل باشد، فرآیندی که مدام در جریان است. این شرایط شخص را به بررسی مجدد و ایجاد تغییر در چگونگی تفکر و اعمالش مجبور می‌کند. «دهارمش شاه» موسس و مدیر‌عامل «هاب اسپات» که یک مهاجر به ایالات متحده است، در مورد تغییرات زیادی که در یک فرآیند در حال جریان برای این‌که بتواند همرنگ جامعه شود، انجام داده است، می‌نویسد: «این تغییرات، کنار گذاشتن لهجه‌ خود، تغییر در ظاهر و در حتی تغییر اسم به دیوید را به‌صورت موقتی شامل می‌شود.»

مهاجران برای کارفرمایان خود در کشورهای مقصد دارای منفعت هستند. با توجه به محیط رقابتی امروز، نیاز به وفق دادن سریع در کسب و کارها ضروری به نظر می‌‌رسد و اهمیت این موضوع به سرعت رو به افزایش است. استخدام مهاجران می‌تواند به ساختن بدنه نیرومند سازمان‌‌دهی‌ شده‌ وفق‌پذیر در جهت هرچه بیشتر توسعه یافتن شرکت کمک کند و همچنین با توجه به تغییر مستمر که کسب و کارهای امروزی نیازمند آن هستند، به‌طور مناسب عمل کند.

 گوناگونی

مهاجران انبوهی از تجارب استثنایی، سوابق و دانش را به همراه خود به محیط کار می‌آورند. شرکت‌هایی که پرسنل آنها از افراد متنوعی تشکیل شده‌اند، فعالیت اقتصادی سالم‌تری دارند. این مساله بیشتر به این دلیل است که گروه‌های غیرهمگن گرایش به این دارند که از لحاظ کارآیی بهتر از تیم‌هایی باشند که از انسان‌هایی شبیه به هم تشکیل شده است. اما استخدام نیروی کاری که هر چه بیشتر متنوع باشند، تنها نصف معادله است. بدون دادن شانس برابر به کارکنان برای ایفای نقش و همچنین یکپارچه کردن آنها برای شرکت در همه‌ جوانب کسب و کار، گروه‌های کارکنان به سرعت به سطح کارآیی بالا نمی‌رسند و جنبه‌های منحصر به فرد افراد در بالاترین سطح ظاهر نمی‌شوند. در اینجاست که روش‌های گنجاندن افراد طبق معیارهای مختلف به میان می‌آیند.

مهاجران به‌خوبی حس غریبه بودن را می‌دانند. تجربه نشان داده است پرسنلی که به‌صورت گروهی کار می‌کنند و به یک کشور دیگر مهاجرت کرده یا زمان زیادی را در خارج از کشور خودشان گذرانده‌اند، نسبت به این واقعیت که دیگران ممکن است خود را بیگانه احساس کنند، حس همدردی بیشتری دارند. آنها نسبت به کارکنانی که فاقد چنین تجربه‌هایی هستند تمایل بیشتری برای انتقال و ایجاد روش‌‌های کاری همه‌گیر خواهند داشت. همچنین آنها آگاهی بیشتری نسبت به این موضوع دارند که دیگران ممکن است تجارب مختلفی از خود به نمایش بگذارند. بنابراین گرایش زیادی به شنیدن سخنان افراد دیگر دارند که اگر چنین نباشند بی‌شک در یک محیط کاری صدای آنها شنیده نخواهد شد. آنها متفاوت بودن را تجربه کرده‌‌اند و به‌نظر می‌‌رسد که بهتر در جریان واقعیت‌های مربوط به مسائل تبعیض‌نژادی باشند. انعطاف‌پذیر هستند و زیرکانه و نامحسوس بر همه موارد اشراف دارند.

 آمادگی جهانی

یکی از موضوعات مهم پیرامون مهاجران که نادیده گرفته می‌شود، داشتن تجربه‌ بین‌‌المللی آنها است. ممکن است اطلاع داشتن در مورد زبان‌‌ها و فرهنگ‌‌های جوامع دیگر، برای کسب و کاری که بازار هدف آن محدود به کشور خود است حیاتی نباشد اما برای رشد و توسعه کسب و کارها، تقریبا هر کسب و کاری این نیاز را حس می‌کند که باید بازار هدف را گسترش داده و به خارج از مرزهای کشور خود توسعه دهد. امروزه به دلیل اینکه بیشتر کسب و کارها در دنیای مجازی حضوری فعال دارند، بنابراین از همان روز اول جهانی می‌‌شوند. اما از سوی دیگر بیشتر شرکت‌‌ها این آمادگی را ندارند که از همان روز اول در سطح جهانی فعالیت کنند. آنها سمت و سوی فعالیت خود را تنها به سمت نیازهایی که در بازار کشور خود وجود دارد، هدایت می‌‌کنند و مشکل از زمانی آغاز می‌شود که می‌خواهند فعالیت خود را جهانی کنند. برای این شرکت‌ها فرآیند جهانی شدن معمولا روندی سخت است که نیازمند یادگیری بسیاری از موارد مربوط به سازماندهی است.

افرادی که تجاربی را از کشورها و فرهنگ‌های مختلف به همراه می‌‌آورند، به‌نظر می‌ رسد که کمک شایانی به شرکت‌‌ها در زمینه‌ جلوگیری از تجربه‌ این ناملایمات می‌‌کنند و در همین حال به فراگیری مفهوم سازماندهی در جهت تبدیل شدن به یک شرکت بین‌‌المللی، سرعت می‌‌بخشند. نقش من در «هاب‌اسپات» به‌عنوان مدیرگسترش بین‌المللی و استراتژی برای شرکت، باعث شد این نکته را درک کنم که بسیاری از کارکنانی که تجربه‌ مهاجرت را دارند بسیار سریع‌تر به فکر چالش‌های بین‌المللی بالقوه می‌‌افتند. آنها تنها به بازاری که در داخل آن هستند و تنها به مشتریانی که در آن روز داشته‌‌اند، فکر نمی‌‌کنند، بلکه نگاه کلی‌‌تر و جهانی‌‌تری به مساله‌ زندگی دارند و این چشم‌‌انداز را به فعالیت‌های روزمره‌ خود منتقل می‌‌کنند. آنها فرآیندها را به‌گونه‌‌ای طراحی می‌کنند که در آینده بتوانند به بازارهای دیگری توسعه دهند.

 تجربه‌ فرامرزی را با کسب و کار خود ادغام کنید

در اینجا روش‌هایی برای اطمینان از اینکه آیا افرادی که استخدام کرده‌اید وفق‌پذیر، دارای ذهنیت خواهان رشد و تجارب زیاد از فرهنگ‌‌‌های مختلف هستند، ارائه می‌شود:

سرمایه‌گذاری خود را متوجه تخصص‌‌های پویا کنید. غالبا افرادی که مهاجرت کرده‌‌اند، نیازمند حمایت هرچه بیشتر برای مطمئن شدن از تایید شدن آنها از لحاظ قوانین و قواعد، به‌خصوص در جاهایی که ویزا و الزام‌‌های کاری موردنیاز است، هستند. مطمئن شوید که تیم حقوقی شما در ریزه‌‌کاری‌‌های مربوط به این مسائل، توانایی‌‌های لازم را داشته باشند.

به اولویت‌‌های استخدامی خود تجارب بین‌‌المللی یا چند فرهنگی (آشنا به فرهنگ‌‌های مختلف) را اضافه کنید. اولویت‌های خود را به‌طور واضح به تیم استخدام خود توضیح دهید. آنها می‌‌توانند تجربه‌ بین‌المللی را به‌عنوان کیفیتی مطلوب به توصیفات شغلی، ابزار غربال‌گری و... اضافه کنند. همچنین می‌‌توانید به آنها بگویید که با افرادی مصاحبه کنند که در کشور خود متولد شده‌‌اند اما بخش قابل‌‌توجهی از سال‌های زندگی را در خارج از کشور گذرانده‌‌اند یا تجارب دیگری از نوع تجارب چندفرهنگی دارند.

افرادی را که به چندین زبان مختلف آشنایی دارند، مدنظر قرار دهید. تشخیص اینکه فردی از کشوری دیگر به کشور شما آمده، تنها با دیدن رزومه‌ آنها به آسانی ممکن نیست، مخصوصا اگر آنها تحصیلات عالیه را بعد از زمانی که به کشور شما آمده‌اند، به‌دست آورده باشند. نمایه‌های حرفه‌ای مانند LinkedIn به شما این توانایی را می‌دهند که کاندیداها را از لحاظ زبانی از فیلترهای لازم بگذرانید و سریعا کسانی را که دارای تجارب بین‌‌المللی هستند، شناسایی کنید. همچنین اضافه کردن تخصص‌‌های زبانی را به سیستم موجود در نظر داشته باشید، به این دلیل که بتوانید کارکنانی را که هم‌‌اکنون به زبان‌‌های دیگری آشنایی دارند اما مدیران از این توانایی ‌آنها آگاه نیستند، شناسایی کنید.

نیم نگاهی هم به کاندیداهایی که دارای ذهنیت وفق‌پذیری هستند، داشته باشید. برای اینکه بسیاری از خصوصیاتی که مهاجران را در شغل خود موفق می‌کند داشته باشید، لازم نیست که حتما خود مهاجر باشید. بر افرادی تمرکز کنید که از تغییر رویگردان نیستند، بنابراین به دنبال افرادی باشید که در سابقه‌ کاری‌ آنها تغییر مسیرهای عمده دیده می‌شود، کسانی که بر چالش‌‌های عظیم و غیرمعمول غلبه کرده‌اند یا نشانه‌‌هایی از میل به کشف قلمروهای ناشناخته را از خود نشان می‌‌دهند و تمام این موارد در حالی است که آنها سعی دارند خود را با شرایط وفق دهند و در حال موفقیت در فرآیند موردنظر هستند. کارکنان را به کسب تجارب بین ‌المللی تشویق کنید. اگر دفاتری در خارج از کشور دارید، در نظر داشته باشید که برای کارکنان ایجاد انگیزه کنید که زمان بیشتری را در آن دفاتر سپری کنند. ممکن است هزینه‌‌ها افزایش یابد اما هیچ‌چیز نمی‌‌تواند جایگزین ارزش فعالیت کردن در بازار کشور دیگری شود، بنابراین مدت زمان برای کمک به آنها که بتوانند نقش پررنگ‌تری را در کسب و کار شما ایفا کنند اهمیتی ندارد، به‌خصوص اگر کسب و کار بین‌المللی بخشی کلیدی از سیستم بازار شرکت باشد.

Untitled-1