محصولات ورزشی که برق تولید می‌کنند!

متیوس به خاطر عقایدش در جایگاهی قرار گرفته که می‌تواند الهام‌بخش زنان جوان و اقلیتی باشد که بزرگ فکر می‌کنند و پا در عرصه‌های جدید می‌گذارند. شرکت او به جای اینکه شکل دیگری از یک تولیدکننده اسباب‌بازی یا وسایل ورزشی باشد، بر ایجاد راه‌حل‌های زیرساختی بزرگ‌تر برای تولید انرژی بهینه برای کشورهای در حال توسعه تاکید دارد؛ از منطقه جنوب صحرای آفریقا گرفته تا حوزه کارائیب. در سال ۲۰۱۶ او نام استارت‌آپش را به Uncharted Power تغییر داد و توانست ۷ میلیون دلار سرمایه تامین کند.

او اخیرا اعلام کرده سرمایه جدیدی از طرف شرکت دیزنی دریافت کرده است. این سرمایه جدید به استارت‌آپ او امکان می‌دهد علاوه بر تولید محصولات جدید، راهکارهایی سیستماتیک طراحی کند که تولید، تبدیل و ذخیره‌سازی برق را برای جوامعی که به آن نیاز دارند، امکان‌پذیر کند. بازطراحی بیانیه ماموریت شرکت در ابتدا ساده به نظر می‌رسید، اما تشکیل تیمی که بتواند از پس این ماموریت برآید، کار ساده‌ای نبود. متیوس در مصاحبه با مجله فوربس، درس‌هایی را که برای راه‌اندازی این استارت‌آپ فراگرفته توضیح می‌دهد.

• بزرگ‌ترین چالشی که به‌عنوان یک مدیرعامل و موسس زن با آن مواجه شدید چه بود؟

در سال اول فعالیت، فقط خودتان هستید و خودتان. جلسات تیمی یعنی جلوی آینه بنشینید و با خودتان صحبت کنید. بنابراین، به‌عنوان مدیر عامل، وظیفه من این است که استراتژی شرکت و استراتژی محصول تعیین کنم و نیرو استخدام کنم. این کار سختی بود، چون من دوست دارم خودم وارد گود شوم و با دست‌های خودم محصولات را بسازم. وقتی Uncharted Power شروع به رشد کرد، فهمیدم دیگر به تنهایی از پس آن برنمی‌آیم.

وقتی شروع به استخدام نیرو می‌کنید، سعی می‌کنید افرادی را پیدا کنید که کارشان را بهتر از شما انجام دهند و این خودش یک کار تمام وقت است. کل ۲۴ ساعت روز صرف همین کار می‌شود.

وقتی زن بودن یا تفاوت نژادی هم اضافه می‌شود، مسائل دیگری پیش می‌آید. گاهی مجبورید دو برابر تلاش کنید تا نتیجه نصف بگیرید.

 لحظه‌ای را توصیف کنید که متوجه شدید شرکت شما پتانسیل لازم برای تولید محصولاتی متنوع‌تر را دارد.

کسب‌وکار Soccket هدفش تولید توپ فوتبال نبود، بلکه قرار بود مشکلی را حل کند که من هر بار به خانواده‌ام در نیجریه سر می‌زدم، از وجود آن آگاه بودم. مشکل ما زیرساختی بود. کابل‌کشی‌های برق آن‌قدر کافی و قوی نبود که بتواند همیشه برق در اختیار ما بگذارد. اما مقابله با مشکلات مربوط به انرژی و زیرساخت خیلی سخت و ترسناک است. بنابراین، درست است که توپ فوتبال، بازی و انرژی را ترکیب کردیم و به یک راه‌حل واحد رسیدیم، اما چون یک راه‌حل سیستمی ارائه نمی‌شد، برای ما کافی نبود. از خودم می‌پرسیدم «چه کار کنیم که حرکت عمیق‌تری داشته باشیم؟» همین فکر بود که مسیر شرکت را تغییر داد: اینکه ما تولیدکننده توپ فوتبال نیستیم، بلکه یک شرکت تکنولوژیک هستیم. ما دارایی فکری لازم برای ساخت سیستم‌های تولید انرژی تجدیدپذیر را داریم. بعد از آن به این فکر کردم که چطور می‌توانیم با تولیدکنندگان، دولت‌ها، NGOها و شرکت‌های مختلف برای تحقق این ماموریت همکاری کنیم.

 توسعه ماموریت استارت‌آپ شما نیازمند توسعه تیم‌تان بود. مهم‌ترین درسی که موقع استخدام افراد آموختید چه بود؟

وقتی فهمیدیم باید فعالیت‌مان را از Uncharted Play فراتر ببریم، از اینکه تجربه‌ام محدود است، احساس خوبی نداشتم. به کارشناسان در حوزه‌های مختلف مراجعه کردم و فهمیدم راه سختی پیش‌رو دارم. اینکه بنیان‌گذاران یک شرکت، به‌خصوص اگر زن باشند، با تردید به کارشناسان بیرون از کار مراجعه کنند و به آنها بگویند «اطلاعات زیادی در مورد این حوزه ندارم» کار خطرناکی است. موضوع این است که مردها معمولا هیچ‌وقت به اینکه دانش‌ یا تخصص کمی در یک حوزه دارند، اعتراف نمی‌کنند.

 چگونه بدون به خطر انداختن نقش‌تان به‌عنوان مدیر عامل و مالک Uncharted Power، تخصص مناسب را به دست آوردید؟

توصیه من این است که همان ابتدا افراد زیادی را استخدام نکنید. این روند باید به کندی پیش برود. وقتی از افراد کمتر با تخصص و مهارت بیشتر کمک بگیرید، بهره‌وری بالا می‌رود. ما به جای استخدام نیروی بیش از حد، یک هیات مشاور فوق‌العاده تشکیل دادیم که در حوزه‌های مربوط به انرژی سال‌ها تجربه داشتند. این هیات مشاور از طریق سهام گرفتن در شرکت، پاداش دریافت می‌کنند. آنها در مورد استراتژی و تصویر کلی شرکت گفت‌وگو می‌کنند. این کار برای ما از استخدام یک مدیر ارشد تمام وقت موثرتر بوده است. وقتی در فاز استارت‌آپ هستید و هنوز می‌خواهید بدانید آیا محصول شما مناسب بازار است یا نه، کلید کار این است که یک هیات مشاور خوب داشته باشید و همزمان، از تیم داخلی چابک خود برای کارهای روزمره بهره ببرید.