10 ایده بسیار موثر برای بهبود بهره وری نومدیران

فرصت‌های بیشتری را برای بحث و تبادل نظرهای فرد به فرد پدید آورید: مشغله‌های روزمره مدیران و کارکنان معمولا باعث می‌شود تا آنها از وقت گذاشتن برای همدیگر و با همدیگر غفلت کنند حال آنکه گفت‌وگوهای دو طرفه و چند طرفه بین کارکنان با همدیگر و همچنین تبادل نظر بین کارکنان و مدیران از جمله مهم‌ترین عوامل پیش برنده موفقیت‌های سازمانی بوده و می‌تواند به فرصتی برای ایده پردازی‌های کاری از یکسو و مجالی برای تقدیر مدیران از کارکنان و تشویق آنها تبدیل شود.

مدیریت خرد را متوقف کنید: رئیسی که اهل مدیریت خرد است مطلوب هیچ کارمندی نیست، چرا که این نوع روسا دوست دارند در تمام کارها و تصمیم‌گیری‌های کارکنان سرک بکشند و در همه امور دخالت کنند و این در حالی است که افراد زمانی با تمام وجود کار می‌کنند که کسی در کارشان دخالت نکند و خودشان بتوانند بر اساس صلاحدیدشان کارها را به پیش ببرند. پس بهتر است به جای پرداختن به مدیریت خرد و دخالت کردن در تمام تصمیم‌گیری‌های کارکنان به آنها اختیار کامل برای تصمیم‌گیری‌های‌شان بدهید.

رویکرد کلی شخصیت مدیریتی‌تان را به اعتماد و صداقت تغییر دهید: بسیاری از مدیران دچار نوعی بدبینی و سوء ظن در مورد کارکنانشان هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود در حالی که اگر می‌خواهید بر عملکرد کارکنان‌تان بیفزایید باید از خودتان شروع کنید و به جای اینکه توقع داشته باشید و منتظر بمانید تا آنها صداقت و درستی‌شان را به شما ثابت کنند خودتان با رویکردی مبتنی بر صداقت و اعتماد دو‌طرفه با آنها برخورد کنید و تجربه ثابت کرده کارکنانی که با مدیران اهل صداقت و اعتماد کار می‌کنند نه تنها نسبت به این رویکرد مدیران‌شان واکنش مثبت نشان می‌دهند و با آنها صادقانه رفتار می‌کنند بلکه با سختکوشی و تعهد بیشتری کار می‌کنند و عملکرد درخشان‌تری از خود بروز می‌دهند.

از پشت میز نشینی و نظاره گر بودن صرف خودداری کنید: بدترین نوع مدیران و روسا کسانی هستند که فقط پشت میز می‌نشینند و به دیگران دستور می‌دهند و خودشان هیچ مشارکتی در کارها ندارند و ناگفته پیداست افرادی که برای چنین مدیر و رئیسی کار می‌کنند دل خوشی از او ندارند و او را فردی مزاحم و بی‌خاصیت در نظر می‌گیرند. بنابراین لازم است از پشت میزتان بلند شوید و آستین‌ها را بالا بزنید و از نزدیک دستی بر آتش داشته باشید و مطمئن باشید که کارکنانی که زیردستتان کار می‌کنند از این اقدام شما احساس مثبتی پیدا کرده و بهتر و بیشتر کار می‌کنند.

 از اینکه خود را باهوش‌ترین فرد تیم کاری‌تان نشان دهید خودداری کنید: یکی از واقعیت‌های اجتناب ناپذیر دنیای کسب‌و‌کار امروز این است که مدیران و روسا و رهبران تیم‌های کاری لزوما باهوش‌ترین و بهترین اعضای تیم‌های کاری و سازمان‌ها نیستند چرا که اصلا نیازی نیست که چنین باشد. امروزه هنر مدیران بزرگ این است که افرادی باهوش تر و توانمندتر از خود را مدیریت و رهبری کنند و نه افرادی که از نظر عملکردی و هوشی ضعیف‌تر و پایین‌تر از او باشند.

جریان اطلاعات به تیم‌تان را افزایش دهید: همه کارکنان و اعضای تیم‌های کاری تمایل دارند تا از تمام آنچه در درون تیم می‌گذرد شامل نتایج فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های آتی مطلع شوند و به همین دلیل هم هست که باید به آنها اجازه سوال پرسیدن در مورد این موضوعات داده شود. بهترین تکنیک برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل عبارت است از: ترتیب دادن جلسات تبادل‌نظر و پرسش و پاسخ بین مدیران و کارکنان که در آنها هم مدیران از نیازها و خواسته‌های کارکنان آگاه می‌شوند و هم کارکنان در می‌یابند که جدیدترین برنامه‌ها و استراتژی‌های مدنظر مدیران کدامند.

نسبت ۳ به ۱ را در برخوردتان با کارکنان رعایت کنید: رفتارتان و بازخورد نشان دادن‌تان نسبت به کارکنان را به گونه‌ای تنظیم کنید که سه بار از خوبی‌ها و نقاط مثبت هر کدام از افرادتان سخن بگویید و در صورت نیاز یک بار نسبت به او بازخورد منفی نشان داده و انتقاد کنید و به یاد داشته باشید که همیشه تشویق و انرژی مثبت، بیشتر و بهتر از انرژی منفی و خرده‌گیری جواب می‌دهد.

هم خودتان بیشتر مطالعه کنید و هم از افرادتان بخواهید چنین کنند: اگر شما اهل مطالعه و یادگیری نیستید بدانید که در حال درجا زدن و حتی عقب رفتن هستید. بنابراین هم بر مدیران و هم بر کارکنان واجب است که مجلات وکتاب‌های پرفروش مرتبط با کار و حرفه‌شان را مطالعه کنند.ناگفته پیداست مدیرانی که خود اهل مطالعه هستند خیلی راحت تر و صریح تر می‌توانند کارکنان‌شان را تشویق به مطالعه کنند و به این ترتیب بر کیفیت کاری آنها بیفزایند.

با اعضای تیم‌تان به گردش و تفریح بروید: خیلی خوب است که مدیران و روسا چند بار در سال به همراه کارکنان و اعضای تیم تحت رهبری‌شان به گردش و دورهمی‌های دوستانه بروند و زمانی را فارغ از مسائل و چالش‌های کاری در کنار هم بگذرانند و بدانند که با این کار خدمت بزرگی به روحیه افرادشان وبهبود عملکرد تیم‌های کاری‌شان خواهند کرد.

 همیشه به یاد داشته باشید که مقصر اصلی وجود نواقص در کار، خود شما مدیران هستید: یکی از واقعیت‌های دنیای امروز این است که هر جا مشکل و نقصی وجود دارد این تقصیر شخص مدیر و رهبر تیم است و هر جا که موفقیت و پیشرفتی حاصل شده این امر ناشی از عملکرد موفق تیمی است که به خوبی مدیریت و رهبری شده‌اند پس مدیران نباید کارکنان را مقصر بروز مشکلات و نواقص بدانند یا اینکه تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها را به خودشان نسبت دهند.