مطالعه‌ مت لایف در مورد روند ارائه مزایا نشان می‌دهد که «با این حجم از تغییر، کارکنان به دنبال ثبات بیشتر، امنیت شغلی و مقاومت در برابر حواس‌پرتی هستند. اگر کارکنان بتوانند این ویژگی‌ها را در کارفرمای خود پیدا کنند، قدردانی خود را با وفاداری نشان می‌دهند.» بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیر یا دورکاری ارائه می‌دهند و محل کار جذاب، دلگرم‌کننده و سرگرم‌کننده‌ای را ایجاد می‌کنند تا جایگاه خود را به‌عنوان «کارفرمایی محبوب» محفوظ بدارند. نکته‌ کلیدی آن است که بسته‌ جامعی از مزایا را فراهم آورند تا بهترین تجربه و ارزش را برای کارکنان خلق کنند.

براساس تحقیق مت لایف، مهم‌ترین خواسته‌های کارفرمایان از این قرار است:

۱. حفظ کارکنان

۲. افزایش بهره‌وری کارکنان

۳. افزایش رضایت کارکنان

۴. کنترل هزینه‌های مزایای بهداشتی و رفاهی

۵. جذب کارکنان

۶. کمک به کارکنان در اتخاذ تصمیمات مالی بهتر

در موسسه بین‌المللی سلکت، روان‌شناسان و مشاوران صنعت و سازمان در این زمینه سال‌ها تخصص دارند و به رهبران سازمان و متخصصان منابع انسانی در استخدام، افزایش مشارکت و حفظ کارکنان کمک می‌کنند. من بهترین منابع را گرد آورده‌ام تا به شما کمک کنم بتوانید خواسته‌هایتان از کارکنان را مدیریت کنید، برای آنها و سازمانتان نتایج مثبت ایجاد کنید که متعاقبا باعث می‌شود کارکنان‌تان را حفظ کنید.

در ادامه راه‌حل‌های پیشنهادی گردآوری شده برای کمک به شما در دستیابی به این اهداف آمده است:

۱. حفظ کارکنان: دستاوردهای شخصی و مشخص را تشویق کنید. پول همیشه چیزی نیست که سبب ماندن یا رفتن کارکنان شود. پاداش‌های مالی همیشه خوب هستند، اما تشویق صادقانه‌ کار خوب معنادار است و وفاداری کارکنان را افزایش می‌دهد. برای حفظ استعدادها در سازمان، باید از کارکنان قدردانی کرده، آنان را محترم شمرده و به آنان احساس ارزشمندبودن دهید و کارکنان احساس کنند که مشارکت‌شان مهم است. فرآیند استخدام موثری را پیاده کنید با این رویکرد مبنایی برای دیگر تاکتیک‌های حفظ کارکنان، مانند تشویق و پیشرفت است. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا با تعیین صلاحیت‌ها و مهارت‌های لازم برای موفقیت، افرادی را انتخاب کنید که هم برای شغل و هم سازمان مناسب هستند. سپس از ابزارهای معتبر استخدام برای شناسایی افرادی که دارای این ویژگی‌ها هستند، استفاده کنید. با استفاده از ارزیابی کارکنان، تناسب انگیزشی را ارزیابی کنید. اگر این کار را درست انجام دهید، احتمال بیشتری دارد کارکنانی را استخدام کنید که بمانند و به موفقیت سازمانتان کمک کنند.

۲. افزایش بهره‌وری کارکنان: وقتی افراد احساس توانمند شدن می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که سخت‌تر کار کنند و به جزئیات توجه کنند. نیروی کار توانمند به‌طور کلی برای بهره‌وری و جو کلی محیط کار بهتر است. رو به پیشرفت، متنوع و فراگیر باشید. براساس تحقیقات مرکز مک‌کینزی، شرکت‌هایی با تنوع جنسیتی ۱۵ درصد بیشتر احتمال دارد از همتایان خود عملکرد بهتری داشته باشند و شرکت‌های متنوع قومیتی ۳۵ درصد بیشتر احتمال دارد که بهره‌ورتر باشند.

بازی‌سازی کنید. «بازی‌سازی» محرک بهبود قابل‌ملاحظه بهره‌وری و نتایج مثبت سازمان است. مطالعه‌ موردی اخیری که انجام دادیم، نشان داد کارکنانی که جوایز و مدال‌های بیشتری در فرآیندهای بازی‌سازی‌شده به دست می‌آورند، دو برابر بیشتر احتمال داشت که از سوی سرپرستانشان به‌عنوان «کارمند برتر» شناخته شوند.

۳. افزایش رضایت کارکنان: فرصت‌هایی را برای پیشرفت فراهم کنید. این نکته به کارکنان‌تان می‌گوید که امکان پیشرفت وجود دارد. کاری چالش‌برانگیز و رقابتی به آنها واگزار کنید. شور و شوق کارکنان را تحریک کنید و به آنها اجازه دهید تا زمان و انرژی خود را بر پروژه‌هایی متمرکز کنند که می‌توانند از آن لذت ببرند. در مورد برنامه‌های توسعه‌ شغلی که برایشان دارید به آنها بگویید. بگذارید کارکنانتان احساس کنند مانند دارایی شرکتتان هستند. اجازه دهید کارکنان در کار خود احساس امنیت کنند. با اسمشان با آنها احوالپرسی کنید، بگذارید بدانند که می‌دانید چه کسی هستند و چه نقشی برای شرکت دارند. نظرات آنها را دریافت کنید. تشویق‌شان کنید هدف‌گذاری کنند و اجازه دهید هر چند وقت یک بار انتخاب‌های خود را بکنند.

۴. برنامه‌های سلامت و رفاه ارائه دهید. شرکت‌ها می‌توانند از اینکه نشان دهند با ارائه‌ برنامه‌های سلامت به تلاش‌ها و رفاه کارکنان ارزش می‌دهند، بسیار بهره‌مند شوند. پشتیبانی سازمانی از این برنامه‌ها مهم است. این کار نشان می‌دهد که شرکت واقعا به کارکنان خود اهمیت می‌دهد.

۵. جذب کارکنان: کارفرمایی محبوب باشید. برای درک بهتر موقعیت خود، تحلیل بازار انجام دهید تا ببینید که کارفرمایان محبوب در حوزه‌ شما در مقایسه با آنچه شما ارائه می‌دهید، چه مزایایی ارائه می‌دهند؟ آیا فرصت‌هایی برای پیشرفت وجود دارد؟ سازمان‌های دیگر چه مزایای فرهنگی ارائه می‌کنند که شرکت شما نمی‌کند؟ فرآیند استخدام و سیستم انتخاب خود را تحلیل کنید. تلاش‌های استخدامی خود را هدفمند کنید و بدانید که چگونه ویژگی‌های جذاب و چالش‌برانگیز شغل را برجسته کنید.

تست شخصیت فرهنگ سازمانی را با «چک لیست فرهنگ: آیا در سازمانی با فرهنگ خوب کار می‌کنید؟» انجام دهید.

۶. کمک به کارکنان در اتخاذ تصمیمات مالی بهتر:تحقیقات مرکز مت‌لایف نشان داد که کارکنان در مورد رفاه مالی خود نگران هستند و ۸۲ درصد کارفرمایان بر این باورند که حفظ سلامت و رفاه کارکنان مسوولیت کارفرمایان است. اگر بتوانیم حقوق همه کارکنان را افزایش دهیم، عالی خواهد بود، اما بدیهی است که این راه‌حل واقع بینانه نیست. وقتی نمی‌توانید حقوق و مزد را تنظیم کنید، پیاده‌سازی ترکیب خوبی از راه‌حل‌های مزایا می‌تواند به بهبود تخصیص مالی و رفاه کارکنان کمک کند.

چند نمونه عبارتند از: کمک‌هزینه تحصیلی‌ برای ادامه‌ دوره‌های آموزشی،ایجاد انگیزه برای زندگی سالم. (فکر کنید: چالش تعداد قدم‌های کارمند یا کمک‌هزینه‌ شرکت در کلاس ورزشی.) بنابر تحقیقات مرکز مت‌لایف، ۵۱ درصد کارکنان موافقند که دستیابی به رفاه مالی از طریق ارائه مزایا بر بهره‌وری آنها در کار تاثیر می‌گذارد. چه دلیلی بهتر از این تا در بسته‌های مزایایتان تجدید نظر کنید؟