هنگامی که افراد محصول را پسندیدند و تایید کردند، آنها را متقاعد می‌کنیم که این محصول را حمایت کنند زیرا این افراد نفوذ زیادی در بازار هدف دارند و متقاعد کردن آنها به معنی متقاعد کردن حجم زیادی از بازار است. بازاریابی نفوذی طی چند سال گذشته به یک قدرت برتر در دنیای بازاریابی آنلاین تبدیل شده است زیرا علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کسب تجربه، موجب شهرت افراد و سازمان‌ها می‌شود. روند بازاریابی به‌ندرت برای مدت طولانی یکسان باقی می‌ماند. بازاریابی نفوذی، شاهد تحولات عظیمی بوده و لازمه دوام آن در آینده، تکامل بازاریابان و بازاریابی است.

در ادامه تحولات اتفاق‌افتاده در شروع بازاریابی نفوذی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به چه دلیل این استراتژی که تا به حال، کاربردکمتری داشته به‌تازگی مورد توجه بیشتر قرار گرفته است؟

بی‌اعتمادی نام تجاری: طی سال‌های اخیر، مصرف‌کنندگان احساس بی‌اعتمادی شدیدی نسبت به شرکت‌ها پیدا کرده‌اند. شرکت‌ها اغلب زیاده‌خواه هستند و به همین دلیل، مشتریان به‌جای اعتماد به شرکت‌های بزرگ به سمت افراد قدرتمند گرایش پیدا کرده‌اند. بدین نحو، نام‌های تجاری شخصی به‌عنوان عاملان تاثیرگذار مطرح می‌شوند که نسل جدید بازاریابی و تبلیغات را راه‌اندازی می‌کنند.

قدرت اجتماعی: قدرت رسانه‌های بازاریابی اجتماعی، حیرت‌انگیز است. روزانه صدها میلیون کاربر فعال به چندین پایگاه اینترنتی دسترسی دارند. استفاده از پایگاه‌های اینترنتی به‌تنهایی کار دشواری است در نتیجه نفوذگذاران، امکان دسترسی ساده تر را به شبکه‌های متعدد فراهم می‌کنند.

مطلوبیت: بازاریابی نفوذی می‌تواند بدون توجه به استراتژی بازاریابی آنلاین، مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای شهرت، بالا بردن آگاهی از نام تجاری، ایجاد محتوا، توزیع محتوا، بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجوگر و جذب فالورها، مفید است.

شبکه‌های ارتباطی تاثیرگذار: یکی دیگر از عوامل موفقیت در زمینه‌های مختلف، حضور شخصیت‌های تاثیرگذار بوده است. تعداد مخاطبان افراد مشهور، مدیران اجرایی و دیگر مقامات، گاهی نزدیک به صدها هزار تا میلیون‌ها نفر است که موجب درخشان‌‌تر شدن موقعیت اشخاص مشهور می‌شود.

  چالش‌های بازاریابی نفوذی

اعتماد مصرف‌کنندگان: همان‌طور که وقتی مصرف‌کنندگان متوجه می‌شوند شرکت‌ها منافعی برایشان درنظر نمی‌گیرند نسبت به آنها بی‌اعتماد می‌شوند، زمانی که مصرف‌کنندگان امروزی پی ببرند تاثیرگذاران تنها به‌عنوان واسطه برای نام‌های تجاری شرکت‌های بزرگ‌تر فعالیت می‌کنند، بی‌اعتمادی نسبت به تاثیرگذاران فردی نیز احساس خواهد شد.

رقابت و ایجاد تمایز: در رسانه‌های اجتماعی، میزان رقابت و تهدیدها بسیار زیاد است و حتی با وجود داشتن مهارت و استعداد به دلیل افزایش روز افزون اشخاص نفوذگرا، ورود به این عرصه، فعالیت و متمایز بودن، به‌طور باورنکردنی دشوار شده است.

هزینه‌ها: به دلیل تعدد درخواست‌ها، هزینه‌های بازاریابی نفوذی، سرسام‌آور است. اگر قصد دارید به‌عنوان فرد تاثیرگذار پیشرفت کنید، در ابتدا لازم است برای شکل‌گیری نام تجاری شخصی و اعتبار خود، زمان بگذارید. حتما از اشخاص تاثیرگذار کمک بگیرید، زیرا ارزش هزینه‌کردن را دارد و اغلب اوقات به معنای این است که برای تبلیغات هزینه می‌کنید.

گروه در برابر فرد: تعداد افراد تاثیرگذار در مقایسه با تاثیرگذاران گروهی امکان دارد کمتر باشد. برای مثال، یک نوشته را با مقاله‌ای که در ویکی‌پدیا توسط گروهی از منابع، طراحی و ویرایش شده، مقایسه کنید. کاربران به‌جای جست‌وجو برای یافتن پاسخ به یک سوال، بیش از پیش از دستیار دیجیتالی برای یافتن بهترین پاسخ‌ها کمک می‌گیرند. فناوری و شبکه‌های اجتماعی در خدمت گروه‌ها هستند و تغییراتی در کل مفهوم بازاریابی نفوذی ایجاد کرده‌اند.

  چگونگی تکامل بازاریابی نفوذی

•‌ اولویت شبکه‌ها نسبت به اشخاص: بازاریابان به‌جای تمرکز روی افراد تاثیرگذار بر کل شبکه‌ها یا صنایع تمرکز دارند و نظرات دیگران را در وبلاگ‌ها و انجمن‌های دیگر مورد بررسی قرار می‌دهند. بازاریابان نفوذی آینده می‌توانند از برخی مشکلات به‌وجود آمده به‌دلیل اعتماد به ارتباطات رو در رو اجتناب کنند، همچنین لازم است از فناوری‌ها نفوذی، مانند دستیار دیجیتال یا PDA استفاده شود تا کار بازاریابان نفوذی به بهترین صورت ممکن دیده شود.

•‌ اولویت مبادله کار به‌جای درخواست انجام کار: به‌جای اینکه از افراد تاثیرگذار بخواهید تا نام تجاری شما را تبلیغ کنند، بازاریابی نفوذی امکان دارد به یک بازار عادلانه‌تر تبدیل شود که اشخاص یا سازمان‌ها بر سر محتوا با یکدیگر همکاری کرده یا اینکه پست‌ها و دیدگاه مخاطبان را مبادله کنند.

•‌ مشارکت‌های محدود و طبیعی: افراد تاثیر‌گذار که برای بقا تلاش می‌کنند، نسبت به مشارکت‌های کمتر اما با کیفیت بالاتر، تمایل بیشتری نشان می‌دهند و در عوض پذیرش بازاریاب‌ها یا محصولات متفاوت، روی تشکیل روابط حرفه‌ای قوی تمرکز کرده و در کل کیفیت را به کمیت ترجیح می‌دهند.

•‌ آشکار‌سازی: یکی از دلایل دائمی نبودن تبلیغات بومی در طولانی مدت به این دلیل است که مبلغان به راحتی یا آشکارا به تبلیغاتی یا تبلیغاتی نبودن پست‌ها اشاره‌ای نمی‌کنند. افراد تاثیرگذار می‌توانند رسما با مشخص کردن نوع مشارکت، مشکلات موجود را برطرف کنند. با اینکه به نظر کار خسته‌کننده‌ای است اما باعث جلب اعتماد بیشتر مشتریان می‌شود. بازاریابی نفوذی به تنهایی و بدون استفاده از راهنمایی‌ها قطعا تکامل پیدا خواهد کرد. خواه به شکل جدید و پیچیده‌تر یا به نوعی که کمتر تاثیرپذیر است. استراتژی محیطی به صدها متغیر بستگی دارد و فقط برخی به‌طور مستقیم قابل‌کنترل هستند. از بازاریابی نفوذی موجود استفاده کنید که در حال‌حاضر یکی از کارآمدترین و مفیدترین استراتژی‌های بازاریابی آنلاین است و احتمالا تا چند سال آینده هم به همین منوال به فعالیت خود ادامه خواهد داد.