۱-افرادی با شخصیت شاد و پرامید را استخدام کنید

نخستین گام برای ایجاد سازمانی شاد و فرح بخش برای همه این است که افرادی را به استخدام سازمان درآوریم که هم خود شاد باشند و هم دیگران را به شاد بودن تشویق کنند. البته این کاملا طبیعی و پذیرفته شده است که اولویت اصلی در جذب نیرو توجه به تجربیات و توانمندی‌های فنی و کاری افراد باشد اما لازم است که در کنار آن افرادی گزینش شوند که از روحیه شادکاری و امیدبخشی برخوردار باشند. بارها مشاهده شده که آن دسته از متقاضیان استخدام در یک شرکت که دارای رزومه کاری درخشان و پرباری بوده‌اند به دلیل ناشاد بودن و افسردگی مفرط در محل کار به عاملی منفی و زیان بار برای کل سازمان به ویژه همکاران تبدیل شده‌اند و بهره‌وری انگیزه کار کردن در تمام سازمان را به شدت کاهش داده‌اند.

۲-از افرادتان بخواهید به فکر همدیگر باشند

یکی از خصوصیات سازمان‌های شاد این است که در آنها تمام افراد به فکر همدیگر هستند و وضعیت دیگران برایشان دارای اهمیت فراوانی است. در چنین سازمانی چنانچه فرد یا افرادی دچار مشکلات شخصی یا کاری شوند به‌طور کامل از جانب همکاران شان مورد حمایت قرار می‌گیرند و یک نوع شخصیت جمعی در درون سازمان شکل می‌گیرد و این وظیفه مدیریت سازمان است که فرهنگ به فکر همکاران بودن و به داد آنها رسیدن را در تمام بخش‌های سازمان گسترش دهد. فرهنگ سلام کردن و پرسیدن احوال کارکنان از سوی مدیران از جمله ابزارهایی است که مدیران عالی‌رتبه می‌توانند برای افزایش توجه افراد به هم مورد استفاده قرار دهند که در مرحله بعد می‌تواند توسط سفرای آنها در بخش‌های مختلف سازمان یعنی مدیران میانی پیگیری شود و در نهایت جوی آکنده از صمیمیت و شادی را در بین کارکنان پدید آورد.

۳-گاهی اوقات به همراه کارکنان از محل کار بیرون بزنید

بسیاری از ما در اوج مشغله‌های کاری و ساعات پرچالش به شدت به دقایق یا ساعاتی استراحت و فراغت از کار نیاز داریم و چه بهتر که این دقایق یا ساعات را به همراه همکاران و مدیران و به دور از مباحث و موضوعات کاری در مکانی خارج از محیط کار بگذرانیم. پس لازم است که مدیران ترتیبی دهند تا پس از اجرای پروژه‌های کاری سخت و طاقت فرسا، امکان بیرون‌رفتن همکاران با هم و شاد بودن همکاران در محیطی بیرون از دفتر کارشان را فراهم آورند. رفتن به پارکی در نزدیکی محل کار یا بازدید از یک گالری یا رفتن به سینما به همراه کارکنان از جمله گزینه‌های پیش روی مدیران برای تجدید قوای کارکنان برای اجرای پروژه‌های بعدی به حساب می‌آید.(ادامه دارد)

alavitarjomeh@gmail.com