۴- نشان دهید که کارکنان تان برای شما مهم هستند

هنگامی که کارکنان یک سازمان به این نتیجه برسند که به آنها توجه می‌شود و مدیران، نگاه خاص و ارزشمندی نسبت به آنها دارند آن گاه میزان بهره وری و بازدهی آنها به شدت افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی افراد یک نوع احساس شادی خاصی در محل کارشان تجربه می‌کنند. برای شکل‌گیری و تقویت چنین احساسی در کارکنان لازم است که در فواصل زمانی کوتاه مثلا دو بار در هفته از آنها در مورد خودشان و خانواده‌شان پرسش شود تا یک نوع احساس خودمانی و صمیمی بودن به افراد دست دهد. مدیران باید همیشه به یاد داشته باشند که گفتن یک جمله کوتاه مانند «حالت چطوره؟» هیچ خرجی ندارد اما تاثیرات مثبت آن باورنکردنی است.

۵- افرادتان را تشویق کنید تا گاهی اوقات روی پروژه‌های شخصی‌شان کار کنند

یکی از رموز شکل‌گیری و افزایش احساس شادی در کار این است که به افراد این اجازه داده شود یا حتی آنها را تشویق کرد تا روی پروژه‌های کاری یا شخصی مرتبط با کارشان که مورد علاقه شدیدشان قرار دارد کار کنند. در این حالت تا حد زیادی از استرس‌ها و خستگی‌ها در محل کار جلوگیری خواهد شد و افراد به احساس خوشایندتری از کار کردن دست خواهند یافت. در این میان مدیران نباید نگران این باشند که پرداختن کارکنان به اهداف کاری شخصی شان موجب عقب افتادن وظایف کاری‌شان می‌شود چرا که انرژی و علاقه مضاعفی که از این طریق به افراد دست می‌دهد تا حد زیادی بر بهره وری و کارآیی آنها خواهد افزود.

۶-همیشه نیمه پر لیوان عملکرد کارکنان‌تان را ببینید

متمرکز شدن بیش از حد مدیران بر نقاط ضعف و اشکالات کارکنان نه تنها درد چندانی را از ما دوا نمی‌کند بلکه روحیه کارکنان برای ادامه کار را خراب خواهد کرد. به همین دلیل لازم است که ضمن توجه به نقاط ضعف و مشکلات موجود و مدیریت هوشمندانه آنها به گونه‌ای عمل کرد که نقاط مثبت و امیدوارکننده موجود در عملکرد افراد نیز مورد توجه و تاکید قرار گیرد تا نگرش مثبت تری نسبت به کار و کار کردن در سازمان در ذهن افراد شکل بگیرد و این یعنی شادکاری بیشتر.

۷-همیشه پشتیبان و حامی افرادتان باشید

مدیران و روسا همیشه باید به یاد داشته باشند که بهترین حامی کارکنان شان کسی نیست جز مدیر مستقیم او و کسی که آن فرد به او گزارش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید روحیه و احساس شادی را در کارکنان تان افزایش دهید در برابر دیگران حتما از او حمایت کنید و اگر انتقادی هم از عملکرد او دارید تذکر دادن نسبت به آن را به دیداری خصوصی و پس از حمایت کامل از او در برابر دیگران، موکول کنید.

alavitarjomeh@gmail.com