اپلیکیشنی برای نجات افراد در مواقع اورژانسی

یک اپلیکیشن جدید به نام Second Chance با استفاده از گوشی‌های هوشمند علائم و نشانه‌های اوردوز را در افراد شناسایی می‌کند. وقتی گوشی فرد روی میز یا مبل تقریبا در فاصله یک متری او قرار داشته باشد، این اپلیکیشن حرکات و تنفس او را تحت نظر قرار می‌دهد. البته استفاده از این اپلیکیشن هنوز به‌طور کامل عمومی نشده، اما کاربرد آن این است که به محض تشخیص یک مشکل در شرایط جسمی کاربران، هشدار می‌دهد و اگر پاسخی دریافت نکند، به‌صورت اتوماتیک با اورژانس تماس می‌گیرد.

این اپلیکیشن از امواج صوتی استفاده می‌کند. اسپیکر گوشی هوشمندی که Second Chance روی آن نصب شده سیگنال‌هایی صوتی که قابل شنیدن نیست به سینه فرد هنگام نفس کشیدن او ارسال می‌کند. انعکاس این سیگنال‌های صوتی توسط میکروفون گوشی ضبط می‌شود و یک الگوریتم با استفاده از داده‌ای که به دست آورده، می‌تواند تنفس فرد را آنالیز کند و کند شدن یا متوقف شدن آن را تشخیص دهد. این اپلیکیشن همچنین می‌تواند حرکات فرد را بررسی کند و اگر او دیگر تکان نخورد، آن را تشخیص دهد.

نانداکومار، دانشجوی دکترا در مدرسه مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه واشنگتن که از محققان بررسی اثربخشی این اپلیکیشن است می‌گوید، در واقع ایده این اپلیکیشن این است که گوشی تلفن هوشمند را به یک ردیاب صوتی فعال تبدیل کند.

محققانی که روی این اپلیکیشن کار می‌کنند، آن را روی چند شرکت‌کننده در ونکوور کانادا امتحان کردند. وقتی شرکت‌کنندگان «تنفس خطرناک» داشتند و تعداد دم و بازدم آنها در یک دقیقه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یافت، اپلیکیشن Second Chance در ۹۰ درصد مواقع تشخیص درست می‌داد. تست اپلیکیشن در دنیای واقعی نشان داد که می‌توان روی آن حساب کرد. این اپلیکیشن همچنین در اتاق عمل که متخصصان بیهوشی معمولا از مواد شبه افیونی استفاده می‌کنند، تست شده است.

جاکوب سان‌شاین، استادیار بیهوشی و دردشناسی در مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «کنترل کردن چنین رویدادهایی واقعا چالش‌‌برانگیز است. وقتی کسی اوردوز می‌کند و با مشکل تنفسی جدی مواجه می‌شود، یک وضعیت اورژانسی تهدید‌کننده پیش‌ می‌آید. بنابراین فراهم کردن امکاناتی که بتواند به افراد در موقعیت‌های پرخطر کمک کند، یک موقعیت منحصر به فرد بود.»‌

تولیدکنندگان این اپلیکیشن بر حفظ حریم خصوصی کاربران هنگام استفاده از آن تاکید دارند. صداهایی که منعکس می‌شود قابل شنیدن نیستند و هیچ مکالمه یا داده‌های شخصی ضبط نمی‌شود. آنها برای نهایی کردن این محصول در حال حاضر منتظر تایید «سازمان غذا و دارو» آمریکا هستند و امیدوارند با توجه به اهمیت این مشکل و اینکه فعلا با یک اپلیکیشن راه ساده‌ای برای حل آن پیدا شده، این فرآیند سرعت بیشتری بگیرد.