تنها در ۶ ماه گذشته، مدیران شرکت‌های بزرگی مثل یونیلور و پپسی جایگاه خود را ترک کرده‌اند و قبل از آن هم تغییرات مدیریتی درشرکت‌های نستله و کمپبل سوپ رخ داده بود. کارشناسان می‌گویند نسل بعدی مدیران باید نخبگان دیجیتال باشند؛ چیزی که ظاهرا مدیران فعلی از پس آن برنمی‌آیند.

برخی از این مدیران، مثل مدیر عامل پپسی، ایندرانویی و مدیر عامل یونیلور، پائول پولمن، یک دهه یا بیشتر شرکت‌های خود را به خوبی مدیریت کرده‌‌ بودند. اما واضح است که این‌ غول‌هایی که محصولات‌شان در کل سوپرمارکت‌های دنیا پیدا می‌شود با چالش‌های بزرگی مواجه هستند و دستورالعمل‌ها واستراتژی‌های قدیمی بازاریابی آنها دیگر در این دوره جواب نمی‌دهد. رشد فروش در این صنعت سالانه ۲ تا ۳ درصد کاهش یافته است. هزینه‌ کالاها از بسته‌بندی پلاستیکی گرفته تا مواد اولیه در حال افزایش است و شرکت‌ها را وادار به افزایش قیمت محصول می‌کند. برندهای مصرفی بزرگ دیگر قدرت سابق را ندارند و موانع ورود به این صنعت، به‌ویژه در کالاهای مصرفی بسته‌بندی شده کمتر شده است.

بخشی از این رکود به دلیل تغییر عادت خرید وخوراک مصرف‌کنندگان نسل هزاره در آمریکا و اروپا است. شرکت‌هایی که کالاهای مصرفی تولید می‌کنند دیگر نمی‌توانند استراتژی‌های قدیمی توسعه و به‌روز رسانی محصول را برای بالا بردن قیمت به‌کار ببرند و از طرف دیگر غول‌هایی مثل آمازون و علی‌بابا خرید آنلاین را به یک جریان اصلی تبدیل کرده‌اند. شاهد این واقعیت تازه بستنی «هالو‌تاپ»(HaloTop) است که از بازاریابی تهاجمی با تاکید بر سلامتی در اینستاگرام استفاده کرد و ظرف سه سال به ششمین برند محبوب بستنی در آمریکا تبدیل شد.

صنعت کالاهای مصرفی برای مقابله با این مشکلات، تحت فشار سرمایه‌گذاران فعال به کاهش هزینه و تغییرات مدیریتی روی آورده است.

منبع: www.IEB.today