فرمولی برای بی‌نیاز شدن از خشکشویی

تحصیلات و تجربه کاری، این دو نفر را سر راه هم قرار داد و به آنها کمک کرد فرصت پیشرفت در دنیای نگهداری و مراقبت از لباس را بربایند. وایتینگ می‌گوید فرضیه اصلی ما این بود که دیگر نیازی نباشد افراد لباس‌های گران خود را به خشکشویی ببرند. در سال ۲۰۰۲ آنها بر تولید فرمول‌های مختلف برای انواع پارچه متمرکز شدند و تحقیقات در این زمینه را شروع کردند. روش آنها با شوینده‌های دیگر که یک نوع محصول برای انواع پارچه و لباس به‌کار می‌رود فرق داشت و به فرمول‌هایی رسیدند که هرکدام برای یک نوع خاص پارچه مناسب است.

در سال ۲۰۰۴ وایتینگ و بوید استارت‌آپ لاندرس (Laundress) را تاسیس کردند. اوایل ایده آنها کمی احمقانه به نظر می‌رسید: در دنیایی که بیشتر مردم سراغ فروشگاه‌های تخفیف‌دار می‌روند تا خوار‌بار خود را ارزان‌تر بخرند، لاندرس خودش را یک شرکت لوکس تولیدکننده انواع شوینده و لکه‌بر لباس معرفی کرد.حالا ۱۵ سال از آن روز گذشته و لاندرس به یک پدیده جهانی تبدیل شده و محصولات معمولی را تحت‌الشعاع قرار داده است. کار آنها ایده‌ای نامتعارف برای ایجاد برندی بود که همه نشانه‌های یک برند لوکس را داشته باشد: مواد اولیه باکیفیت، تمرکز بر طراحی زیبا و یک تجربه برتر. مسلما این ویژگی‌ها قیمت را هم بالاتر می‌برد. یک گالن حدودا ۳ کیلویی پودر تاید در سایت آمازون ۱۲ دلار قیمت دارد، در حالی که یک بطری حدودا یک کیلویی شوینده لاندرس ۵/ ۲۰ دلار در وب‌سایت این شرکت به فروش می‌رسد. خانم بوید می‌گوید: «تاکید ما همواره بر مواد اولیه است. مواد طبیعی چند برابر مواد مصنوعی اثربخش هستند و البته قیمت بالاتری دارند. ما دوست نداشتیم کیفیت را فدای قیمت کنیم.»

 ۵۱ هزار فالوور لاندرس در اینستاگرام عکس‌های اتاق‌های رختشویی را که بطری‌های سفید شوینده‌های مخصوص لاندرس در آنها چیده شده و جالباسی‌هایی که لباس‌های کثیف روی آنها منتظر شسته شدن هستند، دنبال می‌کنند.

 ریسکی که به نتیجه رسید

ایده اولیه این استارت‌آپ کمی نامتعارف و پرریسک بود، اما به نتیجه رسید. وایتینگ و بوید سرمایه شخصی خودشان را وارد کار کرده و هیچ سرمایه‌گذاری جذب نکرده بودند. امروز لاندرس بیش از ۸۵ نوع محصول مختلف دارد که فقط به شوینده‌های لباس محدود نمی‌شود و دیگر محصولات پاک‌کننده خانگی مثل سفیدکننده، پاک‌کننده سطوح و قرص ماشین ظرفشویی را هم دربرمی‌گیرد.لاندرس جزو اولین برندهای پاک‌کننده خانگی بود که فروش محصولاتش را با وب‌سایت شروع کرد و از همان ابتدا بر ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده متمرکز شد. اما این برند در حال‌حاضر در شبکه بزرگی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی از طریق بیش از ۱۵۰۰ دفتر عمده‌فروشی هم عرضه می‌شود. بر خلاف برندهای شوینده سنتی که در مغازه‌ها یا داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، لاندرس در بوتیک‌های لوکس و فروشگاه‌های بزرگ هم یافت می‌شود. لاندرس با برندهای لوکس دیگر مثل برند عطر لی‌لابو مشارکت می‌کند و به‌عنوان یک برند لوکس خانگی در کنار دیگر برندهای لوکس در قفسه‌ها قرار می‌گیرد.

 فروش برند برای توسعه جهانی

بنیان‌گذاران لاندرس، اخیرا شرکت خود را به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به یونیلور فروختند. حالا محصولات این شرکت در کنار انواع برندهای فروشگاهی با پورتفوی یونیلیور مثل محصولات آرایشی و بهداشتی داو قرار گرفته‌اند. در واقع، بوید و وایتینگ مشارکت با یونیلور را به خاطر پتانسیل توسعه به سوی خرده‌فروشی‌های بزرگ‌تر، به‌ویژه در بازارهای بین‌المللی مورد استقبال قرار دادند.

بوید و وایتینگ همچنان در دفاتر مرکزی لاندرس و فروشگاه‌های این شرکت در نیویورک مدیریت می‌کنند. مالکان جدید می‌گویند تغییری در این برند ایجاد نخواهند کرد و روابط خود را با کلیه خرده‌فروشی‌های فعلی لاندرس حفظ خواهند کرد، اما با پیدا شدن طیف گسترده‌تری از مخاطبین، آنها قصد دارند به شبکه‌ عمده‌فروشی بزرگ‌تری توسعه پیدا کنند. به گفته بوید، طرح کسب‌وکار آنها از همان ابتدا بر این مبنا بوده که در ادامه کار یک شریک استراتژیک داشته باشند تا به توسعه بیشتر آنها کمک کند.

 دوری از مواد سمی

لاندرس از همان ابتدای کار بر استفاده از مواد شیمیایی دوستدار طبیعت که از نظر زیستی تجزیه‌پذیر هستند، در فرمولاسیون خود تاکید داشت. وایتینگ می‌گوید آنها عقیده داشتند اثرگذاری این مواد، از مواد اولیه ارزانی که برندهای دیگر استفاده می‌کنند، خیلی بیشتر است. به هر حال، مزیت افزوده موادی که آنها استفاده می‌کنند، عاری بودن از ترکیبات سمی مثل پارابن، فسفات و فتالیت است.

لاندرس این فرصت را به یونیلور می‌دهد تا از بازاری که مصرف‌کنندگان آن به اثرات مخرب محصولات شیمیایی بر بدن خود و نیز بر محیط‌زیست اهمیت می‌دهند، بهره‌برداری کند.