به کارگیری روبات‌ها در مزارع کشاورزی

دستگاه‌های کشاورزی بلو ریور روبات‌هایی هستند که به کشاورزان کمک می‌کنند زمین‌های خود را به شکل بهینه‌تری مدیریت کنند. در روش‌های قدیمی، کل زمین کشاورزی آغشته به آفت‌کش‌های شیمیایی می‌شود، اما بلو ریور تصاویر کامپیوتری را با الگوریتم‌های یادگیری ماشینی پیچیده ترکیب می‌کند تا به‌صورت گزینشی سم‌پاشی انجام دهد.

دستگاه‌ها به تراکتور وصل می‌شوند تا کل زمین را اسکن کنند و فقط اهداف مشخص و مناسب را سم‌پاشی کنند. در نتیجه، کشاورزان می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند و مزیت جانبی آن هم کم کردن حجم مواد سمی است که وارد محیط زیست می‌شود.

جورج هراد، مدیر عامل بلو ریور، چشم‌انداز بزرگی برای استارت‌آپش دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ توانست ۱۷ میلیون دلار سرمایه جذب کند که عمده آن از سوی سرمایه‌گذاران متمرکز در حوزه کشاورزی بود. او قصد دارد شرکتی جهانی بسازد که به کشاورزان در هر جایی کمک می‌کند زمین‌هایشان را برای هر گیاه مورد به مورد مدیریت کنند و هوش مصنوعی را به بخشی جدایی‌ناپذیر از کشاورزی تبدیل کنند.

هراد می‌گوید: «فرصت‌های زیادی وجود دارد که افراد بتوانند از هوش مصنوعی در بازار استفاده کنند. بزرگ‌ترین مشکلی که در کشاورزی با آن مواجهیم این است که چطور از فعالیت‌هایمان سود به دست آوریم، کار در مقیاس بزرگ را حفظ کنیم و برای همه مردم مواد غذایی تهیه کنیم و البته این کار را به شکلی پایدار انجام دهیم.»

  بازگشت به ریشه‌ها

پدربزرگ هراد در پرو کشاورز بود. او در همین کشور بزرگ شد و پدرش هم یک کارآفرین بود. او می‌گوید «یادم می‌آید نیمه اول تابستان همیشه سر زمین به پدربزرگم کمک می‌کردم و نیمه دوم آن به کالیفرنیا می‌آمدم تا کمک دست پدرم در استارت‌آپی که راه انداخته بود باشم.» در واقع او میل به کار کشاورزی و کسب‌وکار را به ارث بوده بود و همین باعث شد مدیریت کسب‌وکار در دانشگاه استنفورد بخواند.

در دانشگاه با لی ردن آشنا شد و در سال ۲۰۱۱ با هم یک گروه کاری تشکیل دادند و اولین طرح‌های بلو ریور را ریختند. ردن که زمانی در ناسا کار می‌کرد و دستی در تحقیقات روباتیک داشت، تصمیم گرفت ادامه تحصیل در دوره PhD را به تعویق بیندازد. این دو یک فضای خیلی کوچک اجاره کردند و کارشان را از همان‌جا شروع کردند. هدف آنها این بود که کشاورزی را از طریق بینش روباتیک و کامپیوتر پایدارتر کنند.

آنها تصمیم گرفتند روی برداشت کاهو کار کنند، چون محصولی یکساله است و در کالیفرنیا کشت می‌شود. هراد و ردن انرژی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص دادند و شروع به جذب نیرو کردند. آنها نمونه‌های اولیه روبات‌ها را ساختند، آنها را روی زمین واقعی تست کردند و سپس برای توسعه آن دوباره به لابراتوار برگشتند. در نهایت، در اکتبر ۲۰۱۴ اولین ماشین هوشمند خود به نام LettuceBot را معرفی کردند. این روبات با گرفتن عکس، تشخیص برگ‌ها و جوانه‌های اضافه کاهو در زمین، سم‌پاشی و تایید دقت و عملکرد سیستم، کار زمانبر و هزینه‌بر پاک‌سازی برگ‌های کاهو را انجام می‌دهد. آنها به سرعت مشتریان اولیه‌ای پیدا کردند و به درآمدزایی رسیدند.

نسل بعدی تکنولوژی بلو ریور دستگاه‌هایی به نام See & Spray است. این دستگاه‌ها طیف گسترده‌تری از گیاهان را با دقت بیشتر بررسی می‌کنند و تصمیم‌گیری‌های آنی در مورد مدیریت محصول انجام می‌دهند. این روبات‌ها در حال حاضر برای کشت و برداشت گیاه پنبه و دانه سویا مورد استفاده قرار می‌گیرند چون برداشت این محصولات، به‌خصوص پنبه، با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.

  به‌کارگیری تکنولوژی در مزرعه

نیکیل کریشنان، تحلیلگر عرصه تکنولوژی، در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۷ نوشته بود تکنولوژی کشاورزی از سال ۲۰۱۳ رشد سریعی داشته و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را فراهم می‌آورد.  بر خلاف تصور عموم، کشاورزان به‌شدت از تکنولوژی استقبال می‌کنند و آماده‌ پذیرش راه حل‌های نوآورانه‌ای هستند که هزینه‌های آنها را کمتر می‌کند. برای استارت‌آپ‌هایی که سعی می‌کنند در صنعت منظمی مثل کشاورزی به سرعت رشد کنند، موانعی وجود دارد؛ به‌خصوص وقتی قرار است محصولات غذایی تولید شود. این یکی از مسائلی است که شرکت‌های تکنولوژی وقتی وارد دنیای کشاورزی می‌شوند، باید با آن دست و پنجه نرم کنند. سختگیری قوانین و لزوم تولید آلودگی کمتر شرکت‌هایی مثل بلو ریور را با مشکل مواجه می‌کند.

هراد بلو ریور را بخشی از تکامل کشاورزی به سوی پایداری بیشتر – چه از نظر مالی و چه از نظر اکولوژیک – می‌داند. بیشتر افرادی که او در این صنعت با آنها در ارتباط است هم معتقدند باید اثرات مخرب هزینه‌ای و زیست محیطی در آینده کمتر شود. استفاده موثرتر از منابع موجود، بخشی کلیدی از اجرای چنین تصمیمی است.  در نهایت، هراد معتقد است آنچه او را سر پا نگه می‌دارد، مدیریت یک آینده پیچیده است. او می‌گوید: «ما گزینه‌های زیادی پیش روی خودمان داریم و به‌عنوان یک استارت‌آپ نباید اشتباه‌های زیادی مرتکب شویم.»