دستورالعمل ادغام هنر با صنعت

جناب کریستف گرنجارهیر، به شما و تیمتان بابت افتتاح مرکز تولیدی جدید آی‌دبلیوسی تبریک می‌گوییم. نخستین ماه‌های فعالیت در این مرکز چگونه بوده است؟

تجربه لذت‌بخشی داشته‌ایم. با انتقال به این مکان، بلافاصله تغییری اساسی در جو و فضای کار ایجاد شد. مرکز تولیدآی‌دبلیوسی، به خوبی توانسته ویژگی‌ها و هویت نشان تجاری و همچنین حس غرور کارکنانمان را متجلی سازد. برای نخستین بار در صنعت ما است که شما می‌توانید افراد را در محیطی منعکس‌کننده ویژگی‌های یک نشان تجاری ببینید که دور هم نشسته و هنر و مهارت‌های خود را در ساخت ساعت‌ها به کار می‌گیرند. اگر شما در مرکز تولیدی ما قدم بزنید، تمام این موارد را خودتان احساس خواهید کرد. هیچ مکان دیگری نمی‌تواند این‌گونه کامل نشان دهد که هویت و رسالت آی‌دبلیوسی چیست. زیبایی این محل کار هم همین است.

این موضوع، چرا تا این حد برای آی‌دبلیوسی اهمیت دارد؟

ما برای اولین بار در تاریخ شرکت خود توانسته‌ایم، هر سه بخش تولیدی قطعات محرک، مونتاژ قطعات محرک و بدنه‌سازی را در کنار هم جمع کنیم. این مساله باعث می‌شود تا بتوانیم به خوبی فرآیندهای تولیدی خود را سازماندهی کنیم، به بهترین روش تولید ممکن برسیم و اطمینان یابیم که تولید در حالت بهینه و با کیفیتی بدون نقص در حال انجام است. تمام فرآیندهای ایجاد ارزش (از تبدیل مواد اولیه خام به قطعات محرک و سپس مونتاژ و تولید ساعت) به‌صورت منطقی و تنها در یک طبقه تولیدی طراحی شده‌اند. ما هم مانند بنیان‌گذار شرکت، فلورنتین آریستو جونز در سال ۱۸۶۸، هنرهای صنایع دستی را با فناوری مدرن ادغام کرده‌ایم. به‌عنوان مثال، ما از مراکز فرزکاری و تراشکاری دقیقی استفاده می‌کنیم که قطعات محرک ساعت‌ها را با دقت بی‌نظیری تولید می‌کنند و انحراف اندازه آنها با یکدیگر تنها چند هزارم میلی‌متر است. در طرف دیگر، مونتاژ قطعات متحرک، کاملا دستی انجام می‌شود و در خط تولید نوآورانه‌ای صورت می‌گیرد که ایده اولیه آن را بنیان‌گذار شرکت، ارائه کرده بود.

شما یک معمار کارکشته هستید و مرکز تولیدی آی‌دبلیوسی را خودتان طراحی کردید. برای طراحی و ساخت این مرکز، چه ملزوماتی در اختیار داشتید؟

ساختمان جدید ما، نیاز بود که شرایط بهینه‌ای برای تولید فراهم سازد و شرایط کاری فوق‌العاده‌ای هم برای کارکنانمان به ارمغان آورد. همچنین باید برای بازدیدکنندگان از مرکز هم تجربه‌ای منحصربه‌فرد ایجاد می‌شد. ولی ما تنها به دنبال ایجاد یک کارخانه به‌دردبخور نبودیم. ما می‌خواستیم به جهان نشان دهیم که از نظر ما، یک مرکز تولید ساعت در قرن ۲۱ باید به چه شکلی باشد. بنابراین ساختمانی بنا کردیم که زیبایی‌اش چشم‌نواز بود و روح نشان تجاری ما را هم در خود مجسم کرده است. به همین دلیل بود که زمان و فکر زیادی صرف طراحی این ساختمان کردیم. ما باید مشخص می‌کردیم که ساختمان جدید آی‌دبلیوسی چه ویژگی‌های معمارانه‌ای باید به کارکنان و مراجعه‌کنندگانمان ارائه دهد و چه روحیاتی را به آنها القا کند.

از کجا ایده طراحی این ساختمان به ذهن شما خطور کرد؟

ایده طراحی این ساختمان، زمانی که از نمایشگاه‌های بین‌المللی معماری نوین‌گرا بازدید می‌کردم، به ذهنم خطور کرد. پاویون‌ها و خیمه‌های بزرگی که در این نمایشگاه‌ها به فعالیت می‌پردازند، به کشورهای مختلف اجازه می‌دهند تا برجسته‌ترین دستاوردهای هنری، فناوری و علمی خود را به نمایش بگذارند. در این خیمه‌های بزرگ، ترکیبی از کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه و فضای فنی در کنار یکدیگر ادغام شده و این احساس را به من داد که ترکیب مشابهی در فضا، می‌تواند برای نشان تجاری ما بسیار ایده‌آل باشد. ما تولیدکننده‌ای با ۱۵۰ سال قدمت هستیم و در عین حال، همواره به آینده نگاه می‌کنیم.

چگونه معماری می‌تواند شرایط محیط کاری را بهبود بخشد؟

یکی از ویژگی‌های مهم محیط‌های کار، نزدیک بودن دفاتر و فضای تولیدی است. اگر ساختمانی از این ویژگی برخوردار باشد، به معنای آن است که واحدهای کاری مختلف می‌توانند در کوچک‌ترین زمان و به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تیم‌های ما می‌توانند در لحظه به بحث در مورد کیفیت و بهینه‌سازی فرآیندهای تولیدی بپردازند. عملا شیوه کار به‌طور کامل عوض می‌شود. با این حال، همه چیز در یک لحظه به انسان الهام نمی‌شود. یک ایده به ذهنتان خطور می‌کند، آن را در کامپیوتر طراحی می‌کنید، ماکتش را می‌سازید، آزمایشش می‌کنید و آنگاه ایده‌هایتان را به فردی که کارش با آن ماشین است، می‌دهید تا نظراتش را گفته و ایده‌های جدیدی به شما بدهد. با توجه به این فرآیندها است که ما از زمان گشایش ساختمان جدید خود، تغییرات فراوانی را پشت سر گذاشته‌ایم. ما به‌طور دائم، در حال یادگیری و ایجاد بهبود در فرآیندها و محصولات خود هستیم و این موضوع، دقیقا همان چیزی است که به خاطرش ساختمان جدید خود را ساختیم.

قرار است سال ۲۰۱۹، سال ساعت‌های خلبانی شما باشد. می‌توانید به ما بگویید که چرا تصمیم به ارائه دوباره این مجموعه از ساعت‌های خود گرفتید؟

ساعت‌های خلبانی یکی از موفق‌ترین خطوط تولیدی ما است. تاریخچه این ساعت‌ها به روزهای نخست علم ناوبری بازمی‌گردد؛ زمانی که خلبان‌ها برای تعیین موقعیت خود به قطب‌نما و مکان اجرام آسمانی متکی بودند. به همین دلیل، آنها به ساعت‌های مچی بسیار دقیقی نیاز داشتند که در هواپیما و در شرایط سخت پرواز بتوانند از آن استفاده کنند. شرکت آی‌دبلیوسی، نخستین ساعت ناوبری خود را در سال ۱۹۳۶ ساخت. اما برجسته‌ترین و معروف‌ترین ساعت خلبانی ساخته شده شرکت، «مارک ۱۱» بود که در سال ۱۹۴۸ و برای استفاده اختصاصی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا مهندسی و ساخته شد. این ساعت، استانداردهای جدیدی برای ساعت‌های خلبانی تعریف کرد که هنوز هم برخی از آنها رایج هستند؛ به‌عنوان مثال می‌توان به استفاده از فولادهای کم‌کربن (آهن نرم) در محفظه داخلی ساعت‌ها اشاره کرد که باعث می‌شوند قطعات محرک از آسیب میدان‌های مغناطیسی در امان بمانند. (این نوع از فلز، به سرعت خاصیت مغناطیسی پیدا می‌کند و به سرعت هم مغناطیس خود را تخلیه می‌کند.) همچنین طراحی جدید ساعت‌های خلبانی که در عین سادگی و نظم، مانند سیستم‌های ناوبری هواپیما هستند، از ساعت مارک ۱۱ الگوگیری شده است.

انتظار چه نوآوری‌هایی را می‌توانیم داشته باشیم؟

در سال جاری، تمرکز اصلی ما روی مجموعه ساعت‌های اسپیت‌فایر (Spitfire) است. اسپیت‌فایر، یک جنگنده بریتانیایی بود که به خوبی شمایل و عملکردش با هم انطباق داشتند. شکل بیضی‌مانند این جنگنده، نه تنها مانورهای هوایی آن را آسان کرده بود، بلکه ظاهری به یادماندنی هم برای آن ساخته بود. ما به یاد آن جنگنده، در این مجموعه از ساعت‌های خود، مساله طراحی و ظرافت را به شدت مورد توجه قرار داده‌ایم.

مساله مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها، به‌طور روزافزونی اهمیت می‌یابد. چرا برای یک شرکت ساعت‌سازی مساله مسوولیت اجتماعی اهمیت دارد؟

من عمیقا باور دارم که یک محصول لوکس که مردم آن را برای ارزش نمادین و لذت حاصل از استفاده آن خریداری می‌کنند، باید به‌طور مسوولانه‌ای ساخته شود. این مساله به شدت مهم است. بخشی از مسوولیت‌پذیری شرکت ما آن است که تمام قطعاتش در سوئیس ساخته شده، شرایط کاری فوق‌العاده‌ای برای کارکنان فراهم است، امکان توسعه و ارتقای شغلی در اختیار آنها قرار دارد و همچنین از مواد خام و انرژی به کاراترین شکل ممکن استفاده می‌کنیم. ما در سال ۲۰۱۸، تبدیل به نخستین ساعت‌ساز لوکس سوئیس شدیم که به‌صورت داوطلبانه به انتشار گزارش اقدامات پایداری محیط‌زیست براساس استانداردهای بین‌المللی اقدام کرد. ما به‌طور دقیق به بررسی و اندازه‌گیری اقدامات خود می‌پردازیم، پیشرفت خود را در احترام به مسوولیت‌های اجتماعی خود می‌سنجیم و مجموعه اهداف روشنی را هم برای سال ۲۰۲۰ خود تعیین کرده‌ایم.

چگونه اثر فعالیت‌های خود بر محیط‌زیست را کاهش می‌دهید؟

ما سال‌ها قبل، میزان کربن (گازهای گلخانه‌ای) انتشاری خود را به صفر رساندیم و گواهینامه زیست‌محیطی آن را هم دریافت کردیم. ما تنها از برقی استفاده می‌کنیم که در نیروگاه‌های برقابی تولید شده و سوخت فسیلی برای آن سوزانده نشده است. در مرکز تولیدی جدید آی‌دبلیوسی هم از پنل‌های خورشیدی بهره بردیم و برای سرمایش و گرمایش مجتمع، از منابع آب سطحی استفاده می‌کنیم. ما مصرف انرژی خود را با استفاده از سیستم‌های خودکار کنترل روشنایی و همچنین بهره‌گیری از لامپ‌های ال‌ای‌دی کاهش داده‌ایم. در دسامبر ۲۰۱۵، در گزارشی که به بررسی اثرات زیست‌محیطی ۱۵ نشان تجاری مختلف در حوزه ساعت و جواهر سوئیس پرداخته بود، ما به‌عنوان بهترین و پاک‌ترین نشان‌تجاری حوزه انتخاب شدیم. با این حال، می‌دانیم که هنوز هم کارهای بسیاری باید انجام دهیم؛ به ویژه در حوزه شفاف‌سازی و مستندسازی اقدامات.

به‌عنوان سوال آخر، اولویت‌های شما برای سال ۲۰۱۹ چیست؟

ما همچنان به دنبال افزایش نفوذ خود در آسیا و البته در آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار ساعت‌های لوکس جهان هستیم. من فرصت‌های زیادی را پیش روی شرکت می‌بینم و دارایی‌های خود را برای رسیدن به موفقیت صرف کرده‌ایم. من بر سر کار هستم تا یک اعتبار پایدار برای نشان تجاری‌مان ایجاد کنم. می‌خواهم بیشترین ارزش‌آفرینی برای سهامداران، مشتریان و کارکنان حاصل شود. چشم به بلندمدت دوخته‌ام و نه تنها به چند سال آینده.

24 (2)