بخش سوم

در دو بخش پیشین این مطلب گفته شد که گفت‌وگوهای غیررسمی صمیمانه بین مدیران و کارکنان تاثیر بسزایی در افزایش روحیه شادی در محیط کار دارد چرا که به درک و شناخت هر چه بهتر مدیران از کارکنان‌شان و به تبع آن، تعامل بهتر و سازنده‌تر بین آنها کمک شایانی خواهد کرد. همچنین تاکید شد که گفت‌وگو در مورد داستان‌های واقعی از زندگی افراد و همچنین صحبت راجع به رویاهایی که آنها در سر می‌پرورانند می‌تواند این تعامل سازنده و موثر را تسهیل و تسریع کند و شرایط را به گونه‌ای برای کارکنان رقم بزند که آنها کارشان را در محیطی شاد و لذت‌بخش انجام دهند و به ندرت احساس کسالت و بیهودگی کنند.  در بخش سوم و پایانی این مطلب به سومین گفت‌وگوی صمیمانه و غیررسمی بین مدیران و کارکنان یعنی گفت‌وگو درباره اهداف ۱۸ ماهه کارکنان خواهیم پرداخت.

گفت‌وگوی سوم: برنامه ۱۸ ماهه

 در سومین گفت‌وگو بین مدیران و کارکنان، از کارکنان خواسته می‌شود تا از خود سوالات زیر را بپرسند:

• برای اینکه در مسیر تحقق رویاهای خود قرار بگیرم، به چه چیزهایی نیاز دارم؟

• چگونه باید آموختن چیزهایی را که برای رسیدن به رویاهایم نیاز دارم، اولویت‌بندی کنم؟

• چگونه می‌توانم نقش خود را برای آموختن آنها تغییر دهم؟

پس از اینکه افراد به‌طور شفاف فهمیدند که به آموختن چه چیزهایی نیاز دارند این امکان برای مدیران فراهم می‌آید تا فرصت‌های مناسب و موثری را جلوی پای آنها قرار دهند و زمینه تحقق یکسری از این رویاها طی یک دوره زمانی مشخص مثلا بین ۶ تا ۱۸ ماه را فراهم آورند. در این مرحله، مدیران می‌توانند با تمرکز بر حداقل یک رویا از بین رویاهایی که هر کدام از کارکنان اعلام کرده‌اند، به آنها مهارت‌های لازم برای تحقق آن رویا را بیاموزند و به این ترتیب به آنها کمک کنند تا از یک پله نردبان به پله بعدی صعود کنند.

برای این کار باید موارد زیر را با دقت تمام انجام داد:

• لیستی از تغییر وضعیت‌ها و تغییر نقش‌های مورد نیاز برای آموختن مهارت‌های جدید تهیه و مشخص شود تا افراد بدانند از طریق کدام تغییرات به مهارت‌های موردنیاز برای آموختن  ‌نقش‌های جدید خود دست یابند.

• باید مشخص کنند که این مهارت‌های جدید را از چه کسانی باید بیاموزند و کدام کتاب‌ها و منابع را به این منظور باید مورداستفاده قرار دهند.

• باید مشخص شود که چه کاری را در چه زمانی و با چه کیفیتی باید انجام داد تا به تحقق آن رویا کمک کند.

به‌طور کلی یاری رساندن به کارکنان برای یادآوری و بازگو ساختن داستان‌های زندگی‌شان و شفاف‌سازی ارزش‌ها و رویاهای مطلوب و سپس هدایت آنها به سمت پیوند زدن شغل با تحقق آن رویا به شکل چشمگیری موجب قوی‌تر شدن تیم‌های کاری و تک‌تک اعضای آن خواهد شد. همچنین باعث موفقیت و شادی بیشتر آنها در محیط کار را به دنبال خواهد آورد و تحقق بسیاری از غیرممکن‌ها را امکان‌پذیر خواهد ساخت و این وظیفه مدیران و روسای تیم‌های کاری است که زمینه و بستر مناسبی را برای کارکنان خود فراهم آورند تا با کمک آن قادر باشند با تمام وجود نسبت به کار و ایفای نقش خود علاقه‌مند و دلبسته شوند.

Alavitarjomeh@gmail.com