فقط بیش از ۳۳۰ کسب و کار نوپا در سال جاری مانند Uber و Airbnb از طریق عرضه عمومی اولیه (عرضه اولیه یعنی سهام یک شرکت قرار است برای اولین بار در بورس عرضه شود) عرضه شد. نتیجه این معاملات سودی به ارزش میلیاردها دلار و ایجاد مشاغل جدید است. اگر امروز نوآوری‌های جدید و معاملات کلان با چنین سرعتی به وجود آمده‌اند، دستاورد دهه آینده،۲۰۲۰برای بشر چه خواهد بود؟ آیا شرکت‌هایی نظیر گوگل یا اپل راه‌اندازی خواهند شد؟ اتفاقات خاص دهه آینده چه خواهد بود و چگونه زندگی افراد تغییر خواهد کرد؟

اینترنت در اواسط دهه ۹۰ میلادی، در آستانه شروع به کار بود، کسب و کارهای نوپا هم مشغول کسب درآمد و استفاده از فرصت‌های مناسب برای ایجاد زیرساخت فیبر نوری و سیستم اینترنت پیشرفته برای رفع نیاز بازار بودند. تمام کارهای انجام شده در آن زمان، پایه و اساس اتفاقاتی بود که در دهه بعد رخ داد. سال ۲۰۰۰ دوران تولد موتور جست‌وجوگر بود. گوگل بازار را تحت تسلط قرار داد، آمازون عصر جدیدی از تجارت الکترونیک را آغاز کرد و شرکت اپل هم دسترسی به اینترنت را از طریق تلفن‌های همراه «آی‌فون» برای عموم میسر کرد. در سال ۲۰۱۰، شبکه‌های اجتماعی و اقتصاد مشارکتی شروع به کار کردند. فیس‌بوک تبدیل به پدیده اجتماعی شد و شرکت‌های Uber و Airbnb تصویر جدیدی از مسافرت، اقامت و حمل و نقل را ارائه دادند.

 در حال حاضر با سرعت به استقبال سال ۲۰۲۰ می‌رویم. چرخه بعدی نوآوری شاید مهم‌ترین اتفاق زمان باشد. چرا؟ سرعت نوآوری در تمام سطوح بالا است و فناوری‌ها نسبت به هر زمان دیگری در طول تاریخ، تاثیرات وسیع‌تری بر جای می‌گذارند. قانون‌گذاران هم در راستای وضع قوانین و مقررات برای فناوری‌ها، دچار دردسر شده‌اند زیرا فناوری‌های مفید در مقابل فناوری‌های مضرر قرار گرفته‌اند که باعث آسیب می‌شوند. در ادامه، گرایش‌ها و موج بعدی نوآوری‌ها را می‌خوانید که در سال ۲۰۲۰ اتفاق خواهد افتاد که برای ساده‌سازی روندها در پنج بخش مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

۱. ادغام فناوری

امروزه فناوری تقریبا در هر صنعتی نقش مهم اما میزان تاثیر‌گذاری متفاوتی دارد. در سال ۲۰۲۰، فناوری تقریبا در تمام صنایع بیشتر خواهد شد. یکی از زمینه‌هایی که فناوری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، مراقبت‌های بهداشتی است. در دهه آینده، برنامه‌های نرم‌افزاری باعث ارتقای کیفیت و کارآیی مراقبت‌های بهداشتی می‌شود همچنین به ساخت دستگاه‌های جدید برای تشخیص زودرس، مدیریت سلامت و بیوتکنولوژی کمک می‌کند. سایر صنایع از جمله مالی، تحصیلات، کشاورزی و ساخت و ساز نیز تحت تاثیر عمده ادغام فناوری قرار خواهند گرفت.

۲. ظهور فناوری‌های جدید

 ظهور فناوری‌های جدید قطعی است اما فناوری‌های جدیدی که سال‌ها آرزویشان را داشتیم به وقوع می‌پیوندند و روانه بازار خواهند شد. هوش مصنوعی و روباتیک تقریبا همه صنایع را تحت‌تاثیر قرار خواهند داد. وسایل نقلیه خودکار و شهرهای هوشمند به یک واقعیت جدید تبدیل خواهند شد. بیوتکنولوژی یا زیست فناوری با شگفتی همراه خواهد بود. این فناوری‌ها دیگر فقط یک نظریه نیستند و در حال حاضر در بسیاری از بازارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. صدها کسب و کار نوپا به شدت به دنبال فرصت‌های فراوان برای ایجاد فناوری‌های دائمی و سودآور هستند. همچنین شاهد تکامل فناوری‌هایی مانند اینترنت خواهیم بود که زمانی فقط در حد تصور بود.

۳. زیرساخت ارتباطاتی جدید

اینترنت نسل پنجم یا ۵G عامل توانمند‌سازی فناوری‌های جدید در تکنولوژی تلفن همراه است که به آنها اشاره شد. ۵G اطلاعات را بر اساس زمان واقعی به سرعت پردازش خواهد کرد و به‌طور کامل زیرساخت ارتباطات موجود را تغییر داده و ارتباطات کامپیوتر به کامپیوتر و ارتباط زمان واقعی بین ماشین‌ها را فراهم می‌کند.

۴. جهانی شدن کسب و کارهای نوپا و کارآفرینی

به غیر از سیلیکون‌ولی، شهرهایی مانند تورنتو، آتلانتا و آستین هم آماده و مستعد راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا هستند. این اتفاق در سال ۲۰۲۰ کاملا جهانی خواهد شد. برای مثال، امارات متحده عربی به تازگی اعلام کرده که به مرکز نوآوری تبدیل خواهد شد. گروهی از سرمایه‌گذاران در سفرهای خود از کارآفرین‌ها و ایده‌های جدیدشان حمایت می‌کنند. در گذشته کارآفرینان برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید مجبور بودند به جاهایی که سرمایه و ایده وجود داشت سفر کنند، اما امروزه به دلیل جهانی شدن کسب و کار، مهم نیست استعدادها کجا هستند، سرمایه‌گذاران آنها را پیدا خواهند کرد.

۵. سرمایه‌گذاری و نقش سرمایه‌گذاری خطرپذیر

در پنج سال گذشته، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (که از آن با عنوان‌های «سرمایه‌گذاری جسورانه» یا «سرمایه‌گذاری کارآفرینی» نیز نام می‌برند، عبارت است از تامین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرین که مستعد جهش و رشد ارزش و البته ریسک فراوانی است) تا ۱۰۰ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. اما میزان این گونه سرمایه‌گذاری در دهه آینده تا کجا افزایش می‌یابد؟ منابع این حجم از سرمایه‌گذاری چگونه تامین می‌شوند؟ آیا در ۱۰ سال آینده سرمایه‌گذاران جدیدی ظهور می‌کنند؟ علاوه بر SoftBank چه سرمایه‌گذارانی حاضرند تا این حد خطر کنند؟ آیا شرکت‌های نوپا که در مرحله اولیه شروع کار هستند، منابع مورد نیاز را پیدا خواهند کرد؟ دهه ۱۹۲۰ دوران تغییرات اجتماعی و سیاسی بود در حالی که دهه ۲۰۲۰ دوران تغییرات عمده فناوری خواهد بود. اگر پیش‌بینی‌ها تا حدودی هم به وقوع بپیوندند، اهمیت و رونق ۱۰ سال آینده، مانند صد سال گذشته خواهد شد پس برای اتفاقات هیجان‌انگیز و باورنکردنی آماده باشید.