بخش دوم

در بخش اول این مطلب گفته شد که دلایل بی‌علاقگی یا متنفر بودن شما از کارتان هر چه که باشد باید هر چه سریع‌تر از میان برداشته شوند و برای این کار باید از افزایش‌دهنده‌های سلامت کاری و شادی در کار بهره برد. در بخش اول این مطلب به دو مورد از این افزایش‌دهنده‌ها اشاره شد که عبارت بودند از مهار مشکلات و چالش‌های غیرکاری و نیاوردن آنها به محل کار و به یاد آوردن بهترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های همکاران و روسا و عدم توجه به نقاط ضعف و منفی آنها. در ادامه به سه مورد دیگر از این افزایش‌دهنده‌های احساس شادی در محل کار اشاره خواهد شد.

۳-زمان‌تان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید

ناتوانی در رعایت ضرب‌الاجل‌ها در محل کار نه تنها باعث می‌شود تا استرس‌های کاری‌تان افزایش پیدا کند بلکه موجب می‌شود تا روسای شما نسبت به عملکردتان دچار تردید شوند. یکی از بهترین ابزارها برای جلوگیری از این موضوع، مدیریت بهینه وقت و زمان در محل کار است. نوشتن برنامه کاری روزانه و رعایت دقیق مفاد آن و اولویت‌بندی فعالیت‌های پیش‌رو می‌تواند به انجام شدن به موقع همه کارها طبق برنامه پیش‌بینی شده کمک شایانی کند و نگرش مثبتی نسبت به شما چه بین روسا و چه بین همکاران‌تان ایجاد کند و به شما نیز اعتماد به نفس بیشتری برای آینده کاری‌تان می‌بخشد. بنابراین مدیریت زمان در محل کار می‌تواند دریچه‌ای باشد به افزایش احساس شادی در کار.

۴- از یک مربی یا مشاور برای برآورده ساختن نیازهای کاری‌تان کمک بگیرید

بر اساس تحقیقات جدید، کمک گرفتن از یک مربی یا مشاور حرفه‌ای در محل کار می‌تواند تا ۸۰ درصد بر بهبود زندگی کاری شما تاثیر مثبت بگذارد. یک مربی یا مشاور به شما کمک خواهد کرد تا اهداف کاری‌تان را به‌طور کامل و شفاف تعریف کنید، اعتماد به نفس‌تان را افزایش خواهد داد و توازن خوبی بین تجربیات زندگی شخصی و کارتان پدید آورید. علاوه بر این، یک مشاور و مربی به کارکنان و روسایشان مشاوره‌های حرفه‌ای و تخصصی می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانند عملکرد کاری‌شان را ارتقا دهند و به واسطه ارتقای عملکردها به رضایت شغلی و پس از آن احساس شادی در کار دست یابند.

۵- به خاطر موفقیت‌های به ظاهر کوچک و کم اهمیت احساس غرور و شادی داشته باشید

همه ما شاهد بوده‌ایم که شادمانی‌های کوچک در میانه گرفتاری‌ها و چالش‌های کاری می‌تواند اثر مثبت فراوانی بر جا بگذارد و احساس شادکاری را در میان کارکنان بالا ببرد. شاد شدن به خاطر چیزهای کوچک بسیار بیشتر از آنچه به نظر می‌رسد موجب رفع وضعیت منفی و افسردگی می‌شود و شادکاری را برای آنها به ارمغان می‌آورد. بنابراین با توجه به اینکه بسیاری از ما حدود ۳۰ درصد زمان روزانه‌مان را در محل کار به سر می‌بریم برگزاری جشن‌های کوچک و ارزشمند دانستن موفقیت‌های کوچک باعث می‌شود تا ما از کار کردن و بودن در محل کار احساس کسالت و خستگی نکنیم و شادی را در تمام دقایقی که در محل کار حضور داریم تجربه کنیم.

 

alavitarjomeh@gmail.com