ژولیت ایموان: استفاده از قدرت تکنولوژی برای جوانان

ایموان می‌گوید «با وجود تکنولوژی‌ها و اقتصادهای امروز، بیش از هر زمان دیگری مهم است که کسی در این عرصه عقب نماند. تکنولوژی این قدرت را دارد که برای همه شرایط یکسان فراهم کند. قرار گرفتن تکنولوژی در اختیار افراد به آنها امکان می‌دهد فرصت‌های خودشان را ایجاد کنند.» شعبه شرکت گوگل در نیجریه با ریاست ایموان، قرار است در مدت پنج سال مهارت‌های دیجیتال را به‌صورت رایگان به ۱۰ میلیون آفریقایی آموزش دهد. تاکنون، به واسطه ترکیبی از آموزش‌های آنلاین و حضوری، سه میلیون نفر این آموزش را دیده‌اند. در آفریقا که سالانه ۱۱ میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند تا برای کمتر از سه میلیون شغل جدید ایجاد شده با هم رقابت کنند، پروژه مهارت‌های دیجیتال، پیشرفتی که مورد نیاز است ایجاد می‌کند و این موضوع نه فقط به نفع نیجریه، بلکه به نفع کل منطقه است. ایموان می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکلی که در دنیا وجود دارد، ارتباط‌ناپذیری است. حالا با یک گوشی هوشمند می‌توانید با هر کسی در دنیا ارتباط داشته باشید یا به هر اطلاعاتی که می‌خواهید ظرف چند ثانیه دسترسی پیدا کنید. این یعنی افزایش قدرت و توانایی.» ایموان که در سال ۲۰۰۸ از برنامه MBA مدرسه کسب‌وکار لندن فارغ‌التحصیل شده، به‌طور مستقیم شاهد بوده که تکنولوژی چگونه می‌تواند زندگی‌ها را متحول کند. ایموان می‌داند به چه کسانی باید دسترسی داشته باشد؛ از کشاورزی که مورچه‌های آسیب‌زننده به محصولاتش را شناسایی کرده و کشت آن سالش را با مرور عکس‌های آنلاین از محصولات تحت تاثیر واقع شده نجات داده، تا مرد جوانی که همه شب بیدار بوده و فیلم‌های آموزشی یوتیوب را تماشا کرده تا فیلم‌سازی یاد بگیرد.

اما برای او چشم‌انداز بدون هدف فقط فکر کردن به یک آرزو است. بلندپروازی‌های ملموس به اثرگذاری قابل سنجش نیاز دارند. بنابراین، او و تیمش از طریق «برنامه‌های آموزش توسعه‌دهندگان گوگل» در حال آموزش دادن به ۱۰۰ هزار توسعه‌دهنده ظرف مدت سه سال هستند و به آن دسته از افرادی که در این آموزش‌ها می‌درخشند، کمک هزینه آموزش‌های فراتر می‌دهند. یکی از زنانی که در این آموزش‌ها مشارکت دارد، توانست با یادگیری کامل سیستم اندروید، درآمدش را ۱۰ برابر افزایش دهد. ایموان که خودش به‌عنوان یک زن در عرصه تکنولوژی فعالیت می‌کند، حضور زنان را در این آموزش‌ها غنیمت می‌شمارد. در منطقه‌ای که او زندگی می‌کند، آمار مشارکت زنان در مشاغل STEM (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) به طرز هشداردهنده‌ای پایین است. او در پاسخ به اینکه آیا همین موضوع دلیل انتخاب شغلی‌اش بوده، می‌گوید: «نه، وقتی می‌خواستم تحصیلات عالی را شروع کنم، کامپیوتر یک موج جدید بود و بنابراین ورود به آن برایم بسیار جالب بود.»‌ ایموان وقتی کودک بود یاد گرفته بود که اگر به اندازه کافی تلاش کند، از پس انجام هر کاری برمی‌آید. او در کنار چهار خواهر و دو برادر دیگر و توسط مادری بزرگ شده که خودش در کودکی والدینش را از دست داده و همه زندگی‌اش صرف پرورش مهربانی و جسارت در فرزندان خودش کرده بود. به همین دلیل ایموان مادرش را بهترین الگوی ممکن در زندگی می‌داند: «او جمله معروفی داشت که می‌گفت زندگی مهم نیست، جسارتی که برای گذراندن آن به کار می‌بری اهمیت دارد. من این جسارت را بارها از طرف او دیدم؛ آن هم در جامعه‌ای که معمولا زنان جایی برای پیشرفت ندارند.»‌

مادر ایموان در سال ۲۰۱۸ از دنیا رفت، اما او خرد مادرش را در نقشش به‌عنوان یک مربی و آموزش‌دهنده پیاده می‌کند. او به جوانان یاد می‌دهد خود-رهبری بسیار مهم است. «به آنها می‌گویم هر شرایطی را به بهترین تبدیل کنند. هر شرایطی یک فرصت برای یادگیری، رشد و ثابت کردن خودتان است.» در دنیایی که سرعت تغییر هر لحظه ما را از اتفاقاتی که می‌افتد شگفت‌زده می‌کند، ایموان معتقد است کاری که انجام می‌دهد، انسان‌ها را روی صندلی راننده قرار می‌دهد: «مردم می‌ترسند روبات‌ها شغل‌شان را بگیرند و دیگر کسی روی آنها حساب نکند، اما این به خود ما بستگی دارد که تصمیماتی بگیریم که با روحیات انسانی ما سازگار باشند. سرعت تغییر می‌تواند یک اهرم قوی برای جوامع باشد. کشاورزانی که به جای صرف چند روز، در چند ثانیه متوجه می‌شوند چه مشکلی برای کشت‌ و کارشان پیش آمده، محصولات‌شان را نجات می‌دهند.» در سال ۲۰۱۹ بیشتر کشاورزان هنوز چنین گزینه‌ای را در اختیار ندارند. بیش از نیمی از جمعیت دنیا به اینترنت دسترسی ندارد و چهار میلیارد نفر از هفت میلیارد جمعیت دنیا- عمدتا در بازارهای نوظهور- به وب متصل نیستند. ایموان می‌خواهد طرحی را به نام «کاربران میلیاردی بعدی» در آفریقا که ۷۰ درصد جمعیت ۲/ ۱ میلیارد نفری آن را جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند، پیاده کند.

او می‌گوید: «فرصتی که برای تعیین مسیر آینده تکنولوژی برای کاربران نسل جدید وجود دارد باورنکردنی است. مهارت‌هایی که به آنها یاد می‌دهیم باعث می‌شود با همتایان خود در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند و با ایجاد شغل و توسعه جوامع، اثرگذاری قابل توجه بر منطقه خودشان داشته باشند. اثری که ما در آفریقا داریم، به بقیه دنیا هم سرایت خواهد کرد.» یک مادر جوان در روستایی دورافتاده در نیجریه، حالا می‌تواند با گوشی هوشمند خود به همان اطلاعاتی دسترسی داشته باشد که یک مدیرعامل در سیلیکون ولی دسترسی دارد. از نظر ایموان، این قدرت واقعی تکنولوژی است.