در میان ۱۰۰ نفر اول در لیست ثروتمندان جهان از نگاه مجله فوربس، تنها ۱۶ نفر مدرک MBA داشتند. در لیست اما دانشجویان برتر رشته کسب‌وکار وجود داشتند مانند وارن بافت که سومین مرد ثروتمند جهان است با مدرک لیسانس مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه نبرسکا.  یازدهمین نفر که مدرک MBA دارد مایکل بلومبرگ است: موسس، مدیر عامل و مالک بلومبرگ ال‌پی. بلومبرگ مدرک MBA خود را از دانشگاه کسب‌وکار هاروارد گرفت مانند بقیه فارغ‌التحصیلان MBA که در لیست هستند. بدون شک بر اساس تحلیل‎های بتوی اینسایدر، هاروارد دانشگاهی محبوب میان میلیاردرها و ثروتمندان لیست مجله فوربس است. دومین دانشگاه محبوب برای اخذ مدرک MBA، دانشکده کسب‌وکار استنفورد است که چهار میلیاردرِ این لیست، مدرک MBA خود را از آنجا گرفته‎اند.  گفته می‎شود دو نفر از این چهار نفر که در دانشگاه استنفورد بوده‎اند دانشگاه را رها می‎کنند: موکش آمبانی که در جایگاه شانزدهم است و ثروتش را در صنعت پتروشیمی به دست آورده و استیو بالمر در جایگاه بیست و دوم. بیل گیتس بالمر را ترغیب کرد که دانشگاه را رها کند و به او در مایکروسافت به‌عنوان مدیر کسب‌وکار کمک کند.

پنج نفر دیگر در این لیست ۱۰۰ نفره، مدرک خود را از دانشگاه‎های اروپا گرفته‎اند. سرژ داسو( Serge Dassault)، رئیس گروه داسو، مدرک EMBA خود و همچنین دو مدرک مهندسی دیگر را از اچ‌ای سی پاریس گرفت. انگلستان نقش پررنگی در میان افراد دارای مدرک MBA در این لیست دارد. جیمز رتکلیف(James Ratcliffe)در جایگاه هفتاد و پنجم و توماس ووک (Thomas Kwok) در جایگاه هفتاد و هشتم، هر دوی آنها از دانشگاه کسب‌وکار لندن فارغ‌التحصیل شده‎اند. رتکلیف ثروت خود را به‌عنوان مدیر عامل شرکت تولید محصولات شیمیایی اینوئس(Ineos) به‌دست آورد و کواک قائم مقام و مدیر عامل املاک سان هانگ کایی(Sun Hung Kai)، بزرگ‌ترین شرکت ساخت املاک در هنگ‌کنگ است و در کنار برادرش ریموند کار می‌کند. سومین مدرک MBA توسط دانشکده بازرگانی نیوکاسل در دانشگاه نورثامبریا به الکسی مورداشف غول صنعت فولاد روسیه داده شده است که در جایگاه شصتم قرار دارد.  طی سال گذشته، که تعداد زنان در لیست میلیاردر‎های جهان افزایش یافته است، نام سه زن که مدرک MBA دارند در میان این ۱۰۰ نفر دیده می‎شود.

بالاترین آنها سوزان کلتن(Susanne Klatten)، فارغ‌التحصیل MBA از دانشکده کسب‌وکار آی‌اِم‌دی است که سرمایه‎گذار و همچنین وارث یک شرکت دارویی است.  در کمال تعجب هیچ یک از افراد لیست ثروتمندان فوربس از دانشگاه‎های چین فارغ‌التحصیل نشده‎اند. اما این لیست ۱۰۰ نفره، میزبان فارغ‌التحصیلان برتر دانشکده‎های کسب‌وکار آسیا است. مانند جک ما (Jack Ma)یکی از موسسان و مدیر عامل گروه علی بابا که در جایگاه بیست و دوم فوربس قرار دارد. ما، دوره مدیریت اجرایی در مدرسه کسب‌وکار تحصیلات تکمیلی چونگ کنگ در پکن را گذرانده است.  بیشتر میلیاردرهایی که مدرک MBA دارند اهل آمریکا هستند. جالب است که میانگین سن میلیاردرهایی که MBA دارند ۶۵ سال است و میانگین سن کل لیست ۱۰۰ نفره ثروتمندان فوربس، ۶۹ سال است.  اگرچه از این اطلاعات می‎توان نتیجه گرفت که مدرک MBA باعث می‎شود در سن پایین‎تری میلیاردر شوید، اما تعداد نمونه‎ها خیلی کم است و فاکتورهای زیاد دیگری وجود دارد که باعث می‎شود نتوانیم چنین تعریف و نتیجه‌ای داشته باشیم.  براساس اطلاعات بتوی اینسایدر میانگین سن میلیاردرها در زمانی که اولین معامله میلیونی زندگی‌شان را کرده‌اند ۳۷ سال است ولی میانگین سن میلیونرهایی که میلیاردر شده‎اند ۵۱ سال است.  لیست ثروتمندان مجله فوربس که مدرک MBA دارند را در زیر مشاهده می‎کنید.

24 (3)

تهیه شده در موسسه معنا