تیم کوپرا؛ تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری از دل فضا

کوپرا ۵۵ ساله دوبار به فضا سفر کرده؛ یک‌بار در سال ۲۰۰۹ و یک‌بار بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و مجموعا هشت ماه را در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین گذرانده است. او می‌گوید: «در شب، نقطه‌های نورانی را در شهرها می‌بینید. جاده‌‌ها شبیه شاخک‌هایی طلایی هستند که شهرها را به هم متصل کرده‌اند. بنابراین واقعا این حس به شما دست می‌دهد که زمین زنده است - نه فقط از دیدگاه طبیعت، بلکه همچنین از دید همه افرادی که روی زمین فعالیت می‌کنند.» کوپرا پس از آن، در راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری به نام «بلو بر» (Blue Bear) در ژانویه ۲۰۱۷ مشارکت کرد. کار این صندوق بر زنجیره تامین انرژی جهانی متمرکز است. مصرف حریصانه انرژی توسط انسان، از فضا بیشتر مشهود است و کوپرا تصویر کلی آن را از آنجا مشاهده کرده است. صندوق بلوبر در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که از آخرین تکنولوژی‌ها مثل هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده استفاده می‌کنند تا به هوشمندتر شدن و کارآمدتر شدن تامین‌کنندگان انرژی‌های معمولی (مثل نفت و گاز طبیعی) و انرژی‌های تجدیدپذیر (مثل باد، خورشید و آب) کمک کنند. این کار اهمیت بسیار زیادی دارد. با اینکه صندوق بلوبر «برنامه سبز»‌ آشکاری ندارد، اما اثرات ارتقای بهره‌وری انرژی، به نفع محیط‌زیست است. کوپرا می‌گوید: «بین بالا بردن بهره‌وری و اثرگذاری زیست‌محیطی مثبت، یک ارتباط طبیعی وجود دارد.»

او اضافه می‌کند که بالا بودن میزان قراردادها و علاقه شرکت‌های فعال در حوزه انرژی به اتخاذ راه‌حل‌های دیجیتال برای توسعه کسب‌وکارهایشان، بسیار مهیج بوده است. «طی دو سال گذشته، حدود ۱۲۰۰ شرکت را بررسی کرده‌ و بهترین‌های آنها را انتخاب و در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. همچنان به دنبال چند سرمایه‌گذاری دیگر هستیم. اخیرا یکی از این شرکت‌ها را در کمتر از دو سال رشد دادیم و بعد از مستقل شدن آن، سرمایه‌مان را خارج کردیم.» اما آیا این تغییر مسیر از خارج جو زمین به سمت دنیای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، یک مسیر شغلی غیرعادی نیست؟ در واقع، یک سرمایه‌گذار خطرپذیر بودن، همان مهارت‌هایی را نیاز دارد که کوپرا در شغل قبلی خود به‌عنوان یک فضانورد و قبل از آن هم به‌عنوان خلبان آزمایش‌کننده هواپیما از آنها استفاده می‌کرد. «ارتباطی که وجود دارد، کار کردن با تیم‌های برجسته کوچک و تکنولوژی پیشرفته است. چیزی که در شما به‌عنوان یک فضانورد ریشه می‌کند، درک عمیق نحوه به‌کار بردن تکنولوژی است.»

تصمیم قطعی کوپرا برای ورود به عرصه مالی، زمانی اتفاق افتاد که او دومین سفر برنامه‌ریزی‌ شده به ISS را در فوریه ۲۰۱۱ به دلیل آسیب جسمانی جدی هنگام دوچرخه‌سواری از دست داد. این ماموریت بدون او انجام شد و کوپرا تصور می‌کرد به خاطر آسیبی که دیده، دیگر چنین فرصتی را نخواهد یافت. او ۱۳ سال در ناسا بود. ابتدا به‌عنوان یک مهندس و سپس فضانورد. کار در ناسا با تجربه کاری قبلی او به‌عنوان خلبان ارتش آمریکا بسیار متفاوت بود. او همه این کارهای سخت را به سلامت پشت‌سر گذاشته و در نهایت، افتادن از دوچرخه او را از پا درآورده بود. چند هفته بعد از این اتفاق را در اوج ناراحتی سپری کرد، اما سپس تصمیم گرفت به جای ناامیدی، یکی دیگر از حوزه‌های علاقه‌اش را دنبال کند و به‌عنوان یک شروع تازه، در سال ۲۰۱۱ در دوره آموزشی مشترکی بین مدرسه کسب‌وکار لندن و مدرسه کسب‌وکار کلمبیا با عنوان EMBA ثبت‌نام کرد. «یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها برای من، درک و شناخت ذهنیت و زبان کسب‌وکار بود. انتقال از ارتش به دولت و سپس به کسب‌وکار یعنی کار کردن در فرهنگ‌های کاملا متفاوت. نحوه ارتباط افراد در هر کدام از این حوزه‌ها کاملا فرق دارد و درک این تفاوت‌ها بسیار مهم است. ما در کلاس ۷۵ نفر بودیم و تقریبا هرکاری که از چشم‌انداز کسب‌وکار از آن به بعد انجام داده‌ام، در دوستی‌ها و ارتباطاتی که در این دوره آموزشی به دست آوردم، ریشه دارد.»

بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی در این دوره در سال ۲۰۱۳، او مجبور شد این روابط کاری را موقتا کنار بگذارد، چون ناسا با او تماس گرفته و پیشنهاد یک سفر فضایی دیگر را داده بود. «اتفاق غیرمنتظره‌ای بود. اما شکرگزار بودم. به خاطر همین دو سال و نیم به روسیه می‌رفتم و می‌آمدم تا برای این سفر فضایی آموزش ببینم.»در دسامبر ۲۰۱۵ کوپرا به ISS بازگشت و با تیم پیک، فضانورد انگلیسی، چند ماه پر فراز و نشیب را در فضا گذراند. او در پاسخ به اینکه آیا دلش برای فضا تنگ می‌شود یا نه، می‌گوید: «برای بعضی جنبه‌های آن دلم تنگ می‌شود. مثل زمانی که از پنجره بیرون را نگاه می‌کردیم و هر ۴۵ دقیقه شاهد طلوع و غروب آفتاب بودیم. یا زمانی که پایین را نگاه می‌کردیم و زمین را می‌دیدیم، چون واقعا زیباست.»