مشهورترین مثال ساده‌سازی محصولات و خدمات در عصر جدید، فرصت ارائه خدمات تاکسیرانی به شکل اینترنتی بود. اما صنعت هتلداری هم در اواخر دهه ۲۰۰۰ به همان اندازه آماده بهره‌گیری از فرصت‌های جدید عصر اینترنت و تحول ناشی از آن بود. در بسیاری از شهرهای جهان، هتل‌های واقع در مراکز پرجمعیت بیش از حد گرانقیمت بودند (و البته هنوز هستند) و جای خالی «حال و هوای» مکان اقامت به خودی خود در آنها به چشم می‌خورد. در این میان، کسب‌وکارهایی مانند ایربی‌ان‌بی (Airbnb) ظهور کردند. ایربی‌ان‌بی به صاحب‌خانه‌ها فرصتی می‌داد تا کاناپه‌ها و اتاق‌های مازاد و حتی کل خانه‌شان را برای اقامت کوتاه‌مدت به مسافران پیشنهاد دهند. با این اقدام و خارج شدن انحصار اقامت از دست هتل‌ها، ایربی‌ان‌بی تبدیل به شبکه‌ای از بیش از ۲۵ هزار میزبان فعال شد که در ۱۹۰ کشور به مسافران خدمات ارائه می‌کردند. از سال ۲۰۰۸ که بستر اینترنتی این شرکت راه‌اندازی شد، تا سال ۲۰۱۵، تعداد مسافران استفاده کرده از آن به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسید که در مجموع ۳۰ میلیون شب اقامت به ثبت رساندند. این روند پس از آن سرعت بیشتری هم گرفت.

زیبایی این خدمت جدید، در «تجربه» نهفته شده برای میهمانان و میزبان‌های آنها بود. اکنون میزبان‌ها می‌توانستند به سادگی، تجربه اداره کردن یک «هتل»، هر چند متوسط را با میهمانانی از سراسر جهان تجربه کنند. در همین حال، حق انتخاب مسافران هم به شدت افزایش یافت و آنها می‌توانستند با توجه به شرایط و خواسته‌های خود، موارد مختلفی را تجربه کنند. آنها می‌توانستند یک اتاق اضافه در آپارتمانی مشترک با میزبان درخواست کنند یا به دنبال یک خانه در حاشیه شهر یا ویلایی در کنار دریا بگردند. این شیوه هتلداری و اقامت، به وضوح بومی‌تر بود و تجربه‌ای فراتر از اقامت در هتل‌ها به مسافران ارائه می‌کرد که فاقد ویژگی‌های بومی و محلی بودند. از این رو، شعاری که ایربی‌ان‌بی برای خود انتخاب کرد (به هر کجا تعلق داشته باشید)، بسیار متناسب بود. کسب این تجربه، ساده هم بود. شما برای یک شهر جست‌وجو می‌کنید، تعداد میهمانان و شب‌های اقامت خود را مشخص می‌کنید و درخواست خود را برای یک اتاق در خانه‌ای مشترک (با میزبان) یا یک خانه کامل (بدون میزبان) ثبت می‌کنید. سپس می‌توانید محل اقامت، زبان میزبان یا وسایل پذیرایی مدنظر خود را مشخص کنید.

در نهایت، در بین گزینه‌هایی که با درخواست‌های شما انطباق دارد، می‌گردید و نظرات میهمان‌های قبلی را می‌خوانید. بسیاری از میهمان‌ها، تصمیم‌گیری درباره محل اقامت خود را به‌طور کامل براساس نظرات و نقدها انجام می‌دهند. زمانی که شما به مقصد می‌رسید، با میزبان مواجه می‌شوید، کلیدها را دریافت می‌کنید و توصیه‌های او را در مورد محل اقامت و شیوه رفتار مناسب در آن منطقه می‌شنوید. پس از پایان اقامت، تشویق می‌شوید که در مورد میزبان و محل اقامت نظر داده و هزینه اقامت خود را به حساب او واریز کنید. ایربی‌ان‌بی، صاحب‌خانه‌ها را قادر می‌سازد تا درآمدی اضافه از همان دارایی‌های کنونی خود کسب کنند. این شرکت، برای صاحب‌خانه‌ها هم خدمات کاملی ارائه می‌دهد تا بتوانند به خوبی اقامتگاه خود را به میهمانان معرفی کرده و ابعاد مختلف مالی (از رزرو تا شرح اقامتگاه و تضمین پرداخت و بیمه میهمانان) آن هم تضمین شود.

اما مانند اوبر که پیشگام اینترنتی کردن تاکسیرانی در جهان شد، ایربی‌ان‌بی هم با فشارهای مختلف سایر شرکت‌های فعال در این صنعت مواجه شد. جنبه‌های قانونی درآمدهای روزافزون ایربی‌ان‌بی مانند هشداری برای قانون‌گذاران و فعالان صنعت هتلداری در شهرهایی مانند نیویورک شد و به دنبال آن گروه‌ها و کمپین‌های مخالف بسیاری شکل گرفتند. در پاسخ به این مخالفت‌ها، شرکت تحول‌آفرین شروع به همکاری با نهادهای قانونی شهر کرد تا اطمینان ایجاد کند که تمام فعالیت‌هایش کاملا قانونی هستند. رقبای جدیدی نیز ظهور کردند که البته هیچ‌کدام از آنها به وجهه و جایگاه ایربی‌ان‌بی نرسیدند. این شرکت، در سال ۲۰۱۵ سرمایه‌گذاری‌های خود را به میزان ۸۰۰ میلیون دلار افزایش داده و ارزش بازار آن از مرز ۲۰ میلیارد دلار گذشت. اکنون گزینه‌های اقامتی که ارائه می‌شود، نسبت به هر هتل زنجیره‌ای جهان تنوع بیشتری یافته است.

ایربی‌ان‌بی، همچنین مانند اوبر، مزایای واضح مختلفی نسبت به رقبای سنتی‌اش دارد: هم برای میزبان‌ها و هم برای میهمان‌ها، پیدا کردن و فهرست کردن اقامتگاه‌ها بسیار ساده است؛ به سادگی می‌توان اقامتگاه‌ها را براساس دسترسی و خالی بودن اتاق‌هایشان فیلتر کرد؛ فرآیند پرداخت، ساده و مطمئن است؛ یک بستر جهانی است و شما می‌توانید در ۱۹۰ کشور مختلف به بررسی و رزرو اقامتگاه‌ها بپردازید؛ میزبان‌ها می‌توانند با یک کلیک، یک عکاس حرفه‌ای را طلب کرده و اقامتگاه خود را به بهترین شکل به تصویر بکشند؛ کارت شناسایی میهمان به سادگی قابل تایید است؛ هر دو دسته میهمان‌ها و میزبان‌ها دسترسی و حق نوشتن نظرات و نقدهای خود را دارند.