راکش ماتور: کارآفرین سریالی کسب‌وکارهای موفق

حالا که ۵۰ سال از آن روز گذشته، ماتور سفر خودش را به سوی قلمرویی ناشناخته شروع کرده است. او می‌خواهد روشی با هوش مصنوعی پیدا کند که بتوان بیماری سرطان را دقیق‌تر و مهم‌تر از آن، زودتر تشخیص داد. اگر این اتفاق بیفتد، دستاورد بزرگی خواهد بود؛ چیزی که ماتور آن را کاملا امکان‌پذیر می‌داند و بخش عمده مسیر شغلی خودش را در منطقه سیلیکون‌ولی و فراتر از آن، از طریق ساده‌سازی فرآیندها با کمک داده‌های بزرگ به آن اختصاص داده است. شرکت او با نام «وایت ربیت» (Whiterabbit) در اوایل سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. هدف شرکت آن بود که با استفاده از هوش مصنوعی، تعداد زیادی از تصاویر تومورها و سلول‌هایی که سرطانی بودن آنها تایید شده، پردازش کند، سپس هنگام بررسی بیمارانی که مبتلا به این تومورها هستند، مقایسه شوند. ماتور می‌گوید: «وقتی از هوش مصنوعی برای حل یک مشکل استفاده می‌کنید، داده مهم‌ترین دارایی شما است. هرچه نمونه‌های بیشتری به سیستم بدهید، کارآیی آن بهتر است. خوشبختانه ما حق دسترسی انحصاری به تصاویر و اسناد پزشکی مربوط به سرطان در دانشگاه واشنگتن را داریم که یکی از پنج مدرسه پزشکی برتر در آمریکا است.»

البته این پروژه بزرگ، برای آرتور ریشه‌ شخصی دارد. اولین باری که او با هوش مصنوعی آشنا شد، خبری به او رسید که پدرش به سرطان مرحله ۴ مبتلا شده است. او می‌گوید: «تصمیم من این بود که همزمان با مراقبت از پدرم در منزلم در کالیفرنیا، باید به دیگران هم کمک کنم. همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. اما بعد از آن، تصمیم گرفتم برای تشخیص زودهنگام سرطان یک کار متفاوت انجام دهم. شرکت وایت ربیت از دل همین تصمیم متولد شد.» تا امروز، این شرکت بر داده‌ها و تصویربرداری‌های سرطان پستان متمرکز شده و امیدوار است قبل از حرکت به حوزه‌های دیگر، این مدل را تکمیل کند. ماتور می‌گوید: «آمارهای فعلی در مورد سرطان پستان خیلی تکمیلی نیستند. در آمریکا، ۱۰درصد زنانی که مورد معاینه قرار می‌گیرند، برای معاینات بعدی فراخوانده می‌شوند و سرطان در ۴۲ درصد این گروه، تشخیص داده می‌شود. سطح دقتی که وایت ربیت در حال حاضر روی آن کار می‌کند، خیلی فراتر است.» داده‌های ابتدایی نشان می‌دهد در ۲۵ درصد موارد، شرکت آنها سرطان را یک سال زودتر از رادیولوژیست‌ها تشخیص می‌دهد.

این نرخ موفقیت، مورد توجه متخصصان دانشگاهی و رهبران کسب‌وکار قرار گرفته و باعث شده این شرکت بتواند برای ادامه کار حیاتی خود، تا امروز ۳۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. ماتور در برابر این موفقیت تاکنون فروتنانه رفتار کرده، اما به‌طور کلی برانگیختن علاقه سرمایه‌گذاران و افراد برجسته در این صنعت، چیز جدیدی برای او نیست. او که در سنین پایین، به اندازه کافی در «موسسه تکنولوژی هند» در بمبئی تجربه کسب‌ کرده بود، به آمریکا مهاجرت کرد تا در دانشگاه تگزاس آرلینگتون، تحصیلات عالی به دست آورد. سیلیکون‌ولی همواره هدف او بود و در اواسط ۲۰ سالگی‌اش توانست در یک شرکت تکنولوژی در آنجا استخدام شود. او می‌گوید: «سیلیکون‌ولی برای من به معنی تبدیل رویاهایم به واقعیت بود. این منطقه من را جذب کرد، چون لزوما قوی‌ترین‌ها به شرکت‌های چند میلیارد دلاری تبدیل نمی‌شوند، بلکه جوانانی که فقط با یک ایده کارشان را در یک گاراژ شروع کردند، در اینجا به موفقیت می‌رسند.» اولین شرکتی که ماتور تاسیس کرد آرمدیا (Armedia) نام داشت که تراشه‌های سیلیکونی طراحی می‌کرد. «نمی‌دانستیم این کار چطور پیش می‌رود. بنابراین با همسرم توافق کردیم که شغل او منبع درآمد اصلی ما باشد و شغل من، یک منبع درآمد فرعی.» نگرانی او بی‌مورد بود. تقاضا برای محصولات آرمدیا به سرعت بالا رفت و ظرف دو سال، یک تولیدکننده محصولات الکترونیکی به نام برادکام، آرمدیا را خرید.

کسب‌وکار بعدی او سایت مقایسه خرید جانگلی (Junglee) بود که توجه آمازون را جلب کرد. این توجه از طرف بزرگ‌ترین شرکت دنیا در عرصه خرید، برای او بسیار خوشحال‌کننده بود. در سال دوم تاسیس این استارت‌آپ، آمازون پیشنهادی چند میلیونی برای خرید سهام جانگلی داد و شغلی هم برای ماتور در دفاتر مرکزی سیاتل در نظر گرفت. او از این فرصت استقبال کرد تا با فرآیندهای داخلی آمازون آشنا شود، اما بعد از یک سال به کالیفرنیا برگشت تا دوباره کار استارت‌آپی خودش را در پیش بگیرد. او چند استارت‌آپ موفق دیگر تاسیس کرد. البته ماتور اشاره می‌کند که در این راه شکست‌های متعددی هم داشته؛ زمان‌هایی که برای یک اثرگذاری مهم، بسیار کند عمل کرده است. این کارآفرین سریالی کسب‌وکارهای موفق زیادی راه‌اندازی کرده، اما وایت ربیت نقطه برجسته کارنامه او محسوب می‌شود. اوایل امسال، یک اپلیکیشن در این شرکت طراحی شد تا بیماران بتوانند تصاویر پزشکی خود را در آن آپلود کنند و یک تشخیص اولیه فوری دریافت کنند.

ماتور می‌گوید: «ماموریت ما این است که در مراحل اولیه تشخیص، درد را حذف کنیم و بعد روش درمان را تغییر دهیم.» او معتقد است تکنولوژی وایت ربیت در بلندمدت در همه حوزه‌های پزشکی کاربرد خواهد داشت و به فاصله یک نسل دیگر، نرخ طول عمر انسان تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. ماتور اذعان کرده که کسب‌وکار جدیدش، خود او را هم عوض کرده است: «حالا موفقیت را کاملا به شکل متفاوتی می‌سنجم. پیدا کردن راه حل برای مشکلی که عموم مردم را درگیر کرده، خیلی امیدبخش‌تر از سخت کار کردن برای راضی نگه داشتن و ثروتمند کردن سهامداران است. در شرکت ما قلب انسانی می‌تپد.»