لزوم نگاه جهانی، انعطاف و سرسختی برای مدیران

روز بخیر دکتر سنگوپتا! ممنون که بخشی از زمان خود را برای مصاحبه با ما اختصاص دادید. برای شروع مصاحبه، به ما بگویید که برای یک رهبر دانشگاهی مانند شما یک صبح خوب چگونه آغاز می‌شود؟ به چه شکل می‌توان آماده روزی پرمشغله شد و بهره‌وری خود را افزایش داد؟

احتمالا یکی از مولفه‌های کلیدی برای شروع یک روز عالی، خوردن صبحانه‌ای سالم است؛ صبحانه‌ای که به ایجاد و انتقال انرژی مثبت کمک کند. یک نگاه گذرا به ایمیل‌های دریافتی در اول صبح هم، می‌تواند از حواس‌پرتی و غافلگیری در طول روز جلوگیری کند. همچنین فهرست کردن کارهای اولویت‌دار روزانه می‌تواند فکر خوبی باشد؛ پیش از آنکه تلفن‌ها به صدا درآیند، ایمیلی برسد و افراد مختلف درخواست برگزاری جلسه کنند. مروری بر دفترچه یادداشت به شما کمک می‌کند تا برای روز خود آماده شوید اما باید نگاهی رو به جلو هم داشت و برای اتفاقات و مواردی که ممکن است در ادامه روز اتفاق بیفتند، آمادگی داشت.

امروزه، کسب‌وکارها به دلیل جهانی‌شدن و دیجیتالی شدن به سرعت در حال تغییر و تکامل هستند. آیا در حوزه آموزش مدیران هم تغییرات یا روندهای برجسته‌ای به چشم می‌خورد؟ چالش‌های اصلی این حوزه کدامند؟

یکی از چالش‌های اصلی آموزش مدیریت در عصر کنونی، انطباق تحویل آنلاین (محصولات و خدمات) با مدل‌های به سرعت در حال تغییر کسب‌وکار در جهان است. این تغییرات، پارازیت‌های بسیاری با خود به همراه دارند که درک شرایط را دشوار می‌سازند. اما شواهد دیگری هم وجود دارند که از آینده‌ای باثبات‌تر و رسیدن به مدل‌هایی قابل‌پیش‌بینی‌تر از همکاری و اتحاد حکایت می‌کنند. دیجیتال در همه جا نفوذ خود را گسترش داده و در حوزه آموزش هم این مساله دیده می‌شود. با این حال، شاید آموزش دیجیتالی و آنلاین، تحول‌آفرین باشد، اما هیچ‌گاه کیفیت آن به یادگیری چهره به چهره در مراکز پرجنب‌وجوشی مانند آنچه ما در کمبریج داریم، نمی‌رسد.

مدرسه کسب‌وکار کمبریج جاج، یک نهاد دانشگاهی بااعتبار در آموزش مدیریت است و یکی از طلایه‌داران ارائه دوره‌های آموزشی باکیفیت به مدیران است. می‌توانید به ما بگویید که چه ویژگی‌هایی باعث تمایز شما از سایر دانشگاه‌ها شده و کیفیت دوره‌های آموزشی‌تان را بالا برده است؟

برتری کمبریج جاج ناشی از دو ویژگی است که البته آنها را می‌توان در سایر دانشکده‌های دانشگاه هم مشاهده کرد. نخستین ویژگی، قابلیت‌های پژوهشی است. ما ۱۶ مرکز پژوهشی داریم و همواره به دنبال افزایش تعداد آنها هستیم. دومین ویژگی، اندازه کوچک کلاس‌های ما است. تعداد اعضای هیات علمی ما نسبت به دانشجویان در مقایسه با بیشتر مدارس کسب‌وکار بسیار بالاتر است. تعداد زیاد استادان، باعث می‌شود که محیط علمی، متمرکز و فشرده باقی بماند. از طرفی باعث می‌شود هدایت اندیشه و آموزش تخصص‌های موضوعی براساس تجربیات جهان واقعی صورت بگیرد. بی‌دلیل نیست که دولت بریتانیا، ما را از نظر اعتبار پژوهش‌ها، دانشگاه شماره یک کشور نام‌گذاری کرده است. ما از اصطلاح «مداخله عمیق» استفاده می‌کنیم تا اثرمثبت پژوهش و کاربرد را بر یکدیگر توصیف کنیم و مشارکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی خود را از مزایای هر دو مورد بهره‌مند‌ سازیم.

با توجه به رقابت روزافزون موسسات آموزشی و ماهیت در حال تغییر بازار، مدرسه کسب‌وکار کمبریج‌جاج چه تغییراتی در واکنش به تغییرات و فرصت‌های بازار صورت داده است؟ همچنین چگونه به نیازهای متفاوت مدیران ارشد سازمان‌ها پاسخ می‌دهید؟

ما شرایط را رصد می‌کنیم؛ با پژوهش‌های خود می‌توانیم متوجه شویم که چه روندها و تغییراتی در حال وقوع هستند و مدیران ارشد سازمان‌ها در سراسر جهان چه انتظارات جدیدی از نهادهای آموزشی دارند. ما متوجه شده‌ایم که بسیاری از رهبران کسب‌وکار نمی‌توانند به سادگی از برنامه‌های روزانه خود جدا شوند تا به تفکر و یادگیری بپردازند. بنابراین باید بیشترین احترام را به زمان آنها گذاشت و بهره‌وری آموزش را به بالاترین سطح رساند. با توجه به توان بالای ما در پژوهش و همچنین نسبت تعداد استادان به شرکت‌کنندگان در دوره‌ها، برنامه‌های آموزشی ما معمولا فشرده‌تر و متمرکزتر از دیگر نهادهای آموزشی است. به نظر ما، این مساله در ارزش‌آفرینی برای مخاطبانمان اهمیت دارد.

با توجه به محیط متلاطم جهانی، رهبران کسب‌وکار باید از نوآوری‌های بنیادین و شبکه‌ ارتباطی خود بهره ببرند. به نظر شما، کدام بخش از برنامه‌های درسی و آموزشی شما ابزارهای مورد نیاز را به مشارکت‌کنندگان می‌دهند؟

ماهیت جهانی مراجعه‌کنندگان ما، به تنهایی باعث ایجاد شبکه‌ای قدرتمند می‌شود. شرکت‌کنندگان و مراجعه‌کنندگان ما که از نقاط مختلف جهان برای شرکت در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند، ارتباطات عمیق و ماندگاری شکل می‌دهند که فقط محدود به زمان کوتاه حضور آنها در کمبریج نمی‌شود. ما گروه‌هایی از رهبران ارشد سازمانی داریم که پس از گذشت سال‌ها از تحصیل آنها در دوره‌های تحصیلی و آموزشی ما، هنوز هم تجربیات، خاطرات و توصیه‌های خود را با یکدیگر و ما به اشتراک می‌گذارند. مشارکت‌کنندگان دوره‌های آموزشی، باعث شکل‌گیری گروه‌های متفاوت و چندملیتی از سراسر جهان می‌شوند که همین مساله به خودی خود، شبکه‌هایی داخلی ایجاد کرده و از قدرت یادگیری سازمانی به نفع همه آنها استفاده می‌کند. به‌طور کلی حضور شرکت‌کنندگان از نقاط مختلف جهان و صنایع گوناگون باعث این تفاوت‌ها شده است که نتایج مثبتی به همراه دارد.

یکی از بخش‌های جذاب برنامه‌های آموزشی در مجموعه شما، فرآیند تبادل یادگیری همکاران [همتایان] است. می‌توانید توضیح دهید که این طرح چگونه باعث موفقیت برنامه‌های آموزشی شما می‌شود؟

شاید برنامه آموزشی موسوم به «باز» را بتوان شاهکار ما دانست که فرصت تحول فردی را از طریق راهنمایی‌های همتایان و یادگیری به شکل استاد-شاگردی فراهم می‌سازد. این برنامه، که به وسیله فعالان موفق و باتجربه کسب‌وکارها انجام می‌شود، مکملی برای کلاس‌های صرفا نظری ما است و مثال‌هایی از جهان واقعی در جلسات رو‌در‌رو یا انجمن‌های آنلاین مطرح می‌شوند.

چگونه موفقیت و اثربخشی بلندمدت برنامه‌های آموزشی خود را می‌سنجید؟ چه معیارهایی برای این کار دارید و چگونه مطمئن می‌شوید که شرکت‌کنندگان و سازمان‌های آنها، بیشترین بهره را از دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی به دست می‌آورند؟

ما به‌طور دقیق، بر تمام جلسات و کلاس‌های آموزشی نظارت می‌کنیم و موفقیت آنها را براساس توانایی شرکت‌کنندگان و سازمان‌ها در رسیدن به اهدافشان می‌سنجیم. سنجش‌ها پس از تکمیل دوره‌های آموزشی ۳ ماهه و ۶ ماهه اتفاق می‌افتد و به بررسی تفاوت‌های رخ داده در رویکرد و نگرش مدیران می‌پردازد. این تفاوت‌ها حکایت از یادگیری شرکت‌کنندگان در دوران آموزش دارد. انجام کارها به شیوه‌ای متفاوت (یا شناسایی موانعی که باید تغییر کنند)، شاخص‌های مهمی برای سنجش موفقیت است. پس از این سنجش‌ها، بازخورد به دست آمده با اعضای هیات علمی به اشتراک گذاشته می‌شود تا آنها بدانند در چه حوزه‌هایی نیاز به بهبود و تقویت آموزش دارند.

شما پیش از آنکه یک رهبر دانشگاهی در یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان شوید، تجربیات حرفه‌ای بسیاری به دست آورده‌اید. به نظر شما در جهان پرتلاطم کنونی، به کدام انواع رهبران کسب‌وکار نیاز است و صنایع مدرن از چه نوع رهبرانی استقبال می‌کنند؟

با توجه به تجربه من که از کار در چند قاره مختلف به دست آمده، باید بگویم که رهبران کنونی کسب‌وکار احتمالا باید نگاهی جهانی داشته باشند و از بازارها و محیط نقاط مختلف جهان آگاه باشند. جهانی شدن باعث شده تا صادرات و واردات، تبادل دانش و گسترش فناوری‌ها از یک نقطه جهان به نقاط دیگر به سرعت و با حجمی بالاتر انجام بگیرد و بدون داشتن درکی جهانی، نمی‌توان به خوبی نسبت به تهدیدها و فرصت‌ها واکنش نشان داد. انعطاف بالا در کنار سرسختی، هوش احساسی و تواضع از ویژگی‌های شخصی هستند که به نظر من در موفقیت رهبران اثر می‌گذارند.

فارغ از کار، علاقه‌مندیم که بدانیم در روزهای غیرکاری چه می‌کنید. چگونه در تعطیلات و پس از فعالیت‌های پرفشار در دانشگاه، انرژی و انگیزه خود را دوباره بالا می‌برید؟

ماشین‌سواری سرعت، کشتیرانی، سرگرمی‌های جدید فناوری‌محور و موسیقی.

به‌عنوان سوال آخر، برایمان بگویید که موفقیت از نظر شما چیست؟ پیامی دارید که بخواهید به رهبران ما بدهید؟

در شغل کنونی، موفقیت حرفه‌ای خود را در آن می‌دانم که بتوانیم باعث موفقیت شرکت‌کنندگان برنامه‌های آموزشی و سازمان‌های آنها شویم. تقریبا مانند والدینی هستیم که کنار زمین فوتبال ایستاده‌ایم و اگر فرزندمان گلی به ثمر برساند، خوشحال می‌شویم. دستاوردهای دیگران برای ما رضایت درونی به همراه می‌آورد.