میشا انجینیر: پزشکی با روحیه کارآفرینی

انجینیر بعد از گذراندن شش سال تحصیلات پزشکی، زندگی کاری خود را به عنوان پزشک بیمارستان شروع کرد: «من یک دانشجوی نمونه و سختکوش بودم؛ از آن شخصیت‌هایی که باعث می‌شوند استادان بگویند انجینیر پزشک بسیار خوبی خواهد شد و البته، پزشکی شغل معنادار و ارزشمندی برای من است. بنابراین در سال‌های اول دهه ۲۰ زندگی‌ام به مهارت لازم رسیدم و کنجکاو بودم ببینم زندگی به عنوان یک پزشک چطور خواهد بود.» ارزش داشتن شغل و مهارت‌های انتقال‌پذیری که بتواند در برابر تغییر یا اختلالات تکنولوژی‌های جدید مقاومت کند، از همان سنین اولیه در انجینیر نهادینه شده بود. والدین او در دهه ۶۰ میلادی، بدون هیچ سرمایه‌ای از شرق آفریقا به انگلستان مهاجرت کردند و در دهه ۸۰ کسب‌وکار داروسازی خود را از ابتدا بنیان‌گذاری کردند. انجینیر طوری بزرگ شد که اهمیت کار سخت و معنادار را از همان ابتدا بداند: «والدینم این را در من نهادینه کردند؛ نیاز به ایجاد مهارت‌ها و منابعی که باعث احساس امنیت شود. طوری که اگر نیاز داشته باشید زندگی خود را تغییر دهید، چیزی برای عرضه کردن داشته باشید که هیچ‌کس نتواند آن را از شما بگیرد. پزشکی به عنوان یک شغل نوعی لانه کبوتر برای من بود: شغلی امن که می‌توانستم در آن رشد کنم و کارهای خوب انجام دهم.»

اما این شغل اشتیاق او را ارضا نمی‌کرد. لحظه «یافتم» ارشمیدس برای دکتر جوان اتفاق افتاد: «جنبه کسب‌وکاری مسائل، فراتر از درس‌های پزشکی که خوانده بودم در من بروز کرد. به عنوان یک دانشجو می‌دانستم که آینده واقعی من در کسب‌وکار نهفته است. با تجربیاتی که از کسب‌وکار خانوادگی همزمان با بزرگ شدنم به دست آورده بودم، حس می‌کردم این آینده به طور خاص در کارآفرینی به‌دست می‌آید.» در سال ۲۰۱۰ انجینیر آماده شد که از پزشکی به کسب‌وکار روی آورد؛ تصمیمی که باعث شد دوره MBA را در مدرسه کسب‌وکار لندن بگذراند تا مجموعه مهارت‌ها و دانش مدیریت را به دست آورد. تغییر مسیر به سمت کسب‌وکار، کار آسانی نبود، اگرچه او آن را در وجود خود حس می‌کرد. انجینیر می‌گوید: «فکر می‌کنم با یک روحیه کارآفرینی به دنیا آمده‌ام. برای ایجاد کردن و ساختن چیزی که از ابتدا مال خودم باشد. این ایده‌ها انگیزه تحول را درون من ایجاد کرد. اما در مدرسه کسب‌وکار لندن، تشویق شدم همه چیزهایی که داشتم را به چالش بکشم و فکر کنم برای رسیدن به اهدافم حاضرم چه چیزهایی را قربانی کنم. سعی کردم علاوه‌بر فکر کردن به نقاط ضعف و قدرتم، بیندیشم که چه چیزهایی را می‌توانم وارد کسب‌وکارم کنم و کسب‌وکارم چه انتظاراتی از من دارد. انعطاف‌پذیری خودم را تا حد امکان بالا بردم.»

این انعطاف کلید تحولات زندگی او بود. بعد از فارغ‌التحصیلی از مدرسه کسب‌وکار لندن در سال ۲۰۱۲، انجینیر و همسرش، اولین کسب‌وکارشان را به نام Fontus راه‌اندازی کردند که مکمل‌های غذایی باکیفیت و اقلام برندسازی شده، به «سرویس سلامت ملی» (NHS) انگلستان عرضه می‌کرد. موفقیت این کسب‌وکار، بعد از شش سال رشد سازمانی تثبیت شد و آنها در اواخر سال ۲۰۱۸ شرکت را به یکی دیگر از شرکایشان فروختند. دو سال پیش، این دو تاسیس شرکت فعلی‌شان، نورث‌آمبریا را با تمرکز بر عرضه خدمات توسعه دارو شروع کرده بودند. یک ارزش اصلی، رویکرد انجینیر را نسبت به کسب‌وکار و موفقیتش در یک بازار شلوغ و در حال رشد، پررنگ می‌کند: «بینش ما این است که محصولاتی با بالاترین کیفیت را به قیمت مناسب برای پزشکان و متخصصان فراهم کنیم؛ یعنی تولید محصول باکیفیت و مقرون به صرفه و انجام کسب‌وکار اخلاق‌مدار؛ یعنی مصرف‌کننده نهایی که بیماران هستند، کانون اصلی تمرکز ما باشند. در صنعت بهداشت و سلامت، همه چیز باید به سمت منافع بیمار متمایل باشد. این چیزی است که از آن استقبال کردم و به عنوان پزشکی که برخورد رو در رو با افراد داشتم، در کسب‌وکارمان درونی‌سازی کردم.»

انجینیر معتقد است درمان بیماران در سال‌های آینده باید تغییر کند، چون افراد آگاهی بیشتری در مورد وضعیت سلامت خود دارند و برای پیگیری شرایط موجود خود، به استقلال بیشتری رسیده‌اند. او فکر می‌کند سیستم‌هایی مثل سرویس سلامت ملی فوق‌العاده‌اند، اما در یک چارچوب تعیین‌شده فعالیت می‌کنند که به جای پیشگیری، صرفا بر درمان بیماری‌ها متمرکز هستند. «آینده بهداشت و سلامت، در پزشکی پیشگیرانه است. بنابراین باید با افراد و جوامع همکاری کرد تا سلامت عمومی ترویج یابد و هر جا امکان داشت، از بروز بیماری جلوگیری شود. باید به‌دنبال آموزش‌های بهداشتی بهتری باشیم و با ترویج عادت‌های خوب و تشخیص‌های بهتر و زودتر، احساس ناخوشی را در بیماران به حداقل برسانیم.

من معتقدم همه در حال حرکت به این سمت هستند. ما شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در داروسازی هستیم؛ در چیزهایی مثل تکنولوژی‌ ابزارهای پوشیدنی و حجم داده‌هایی که در مورد بیماران جمع‌آوری می‌کنیم. از اینکه صنعت ما چطور می‌تواند هوش مصنوعی را در اختیار بگیرد تا علاوه‌بر اکتشافات درون زنجیره درمانی، بتوانیم چالش‌های بزرگ را در حوزه بهداشت و درمان برطرف کنیم، هیجان‌زده می‌شوم.» انجینیر در پاسخ به اینکه آیا پشیمان است که دهه اول عمر کاری خود را به عنوان یک پزشک سپری کرده، می‌گوید: «هرگز. به عنوان یک پزشک تجربیات زیادی به دست آوردم که الان در اداره کسب‌وکارم از آنها استفاده می‌کنم.»