راه‌های ایجاد یک فرهنگ سازمانی منحصربه‌فرد

* داستان‌های خود را با دیگران شریک شوید: شما به‌عنوان یک مدیر باید اصول مدیریتی‌تان را با صراحت و شفافیت تمام با اعضای تیم خود در میان بگذارید تا آنها هم از این اصول آگاهی یابند. تجربه ثابت کرده است انتقال مفاهیم و ایده‌های مدیریتی به کارمندان از طریق روایت داستان‌‌های خودتان یا دیگران، بسیار بهتر و بیشتر از بیان تئوری‌های مدیریتی بر کارکنان و اعضای تیم تاثیرگذار خواهد بود.

* از خودتان شروع کنید: از اعضای تیم خود بخواهید انتقاد از شما را شروع کنند و این اطمینان را به آنها بدهید که نه‌تنها از این انتقادها و به چالش کشیده شدن‌ها ناراحت نمی‌شوید بلکه از آن استقبال می‌کنید. همیشه به یاد داشته باشید که اگر کارکنان شما انتقاد نمی‌کنند به معنای کامل و بی‌نقص بودن شما نیست. به هر حال برای تشویق کارکنان به انتقاد از شما، نیاز به برگزاری جلسات پرچالش و پرهزینه هم نیست و با گشت و گذار در محل کار و هم‌کلام شدن با کارکنان هم می‌توانید از درد دل‌های آنها باخبر شوید و واقعیات نهفته در صحبت‌ها و گلایه‌های آنها را دریابید.

* به گفت‌وگوهای شغلی اهمیت بدهید: سعی کنید به بهانه‌های مختلف با کارکنان گفت‌وگوهای شغلی مفید داشته باشید و می‌توانید این کار را با پرسابقه‌ترین و قدیمی‌ترین کارمندان خود شروع کنید. البته به یاد داشته باشید که شکل‌گیری و گسترش گفت‌وگوهای شغلی بین مدیران و کارکنان به سبک قاطعیت مهربانانه (که معمولا با انتقادها و به چالش‌کشیدن‌ها همراه است) در ابتدا به سختی اتفاق می‌افتد و باید در اجرای آنها صبورانه و باحوصله عمل کرد و به تدریج، هم افراد و اعضای تیم‌های کاری را تغییر داد و هم فرهنگ سازمانی حاکم بر تیم‌های کاری را.

* گفت‌وگوهای فرد به فرد با کارمندان خود را به شکلی منظم برگزار کنید: همیشه سعی کنید به‌طور منظم و در فواصل زمانی مشخص (با توجه به تعداد کسانی که به‌طور مستقیم به شما گزارش می‌دهند) با تمام کارکنان خود، گفت‌وگوهای فرد به فرد داشته باشید و تلاش کنید این گفت‌وگوها به شکلی کاملا معنادار و موثر برگزار شوند و در طی برگزاری این گفت‌وگوها هم به‌دنبال راهنمایی کردن کارکنان باشید و هم در پی راهنمایی گرفتن از آنها. شما از طریق گفت‌وگوهای فرد به فرد خواهید توانست تا حد بسیار زیادی اعتماد و احترام کارکنان خود را به دست آورید و در نهایت یک فرهنگ سازمانی غنی و قدرتمند که احترام و اعتماد در آن موج می‌زند، را بنیان گذارید.

* از دیگران هم کمک بگیرید: مدیران در همه جا و همه حال باید به یاد داشته باشند که در هر شرایطی به مشاوره و کمک‌های فکری دیگران نیازمندند، از اعضای تیم گرفته تا همکاران و مشاورانی خارج از مجموعه و مربیانی که بتوانند نکات کلیدی و توصیه‌های کاربردی زیادی را به آنها گوشزد کنند. آنها باید بدانند که راهنمایی گرفتن از دیگران به اندازه راهنمایی کردن و هدایت کارکنان حائز اهمیت است و از سوی دیگر باعث می‌شود یک نوع احساس حمایت شدن و حمایت کردن بین تمام اجزای تیم‌های کاری شکل بگیرد و مدیران بتوانند اعضای تیم تحت‌هدایت خود را بهتر و بیشتر بشناسند و از استعدادها و توان ذهنی خود آگاه شوند.

* مطمئن شوید جلسات شما و کارکنان با حداکثر بهره‌وری همراه است: یک مدیر باید زمانی جلسات کاری عمومی با شرکت تمام کارکنان برگزار کند که حداکثر بهره‌وری و فایده را برای آن قطعی ببیند. پس نه‌تنها نباید این جلسات مهم را عجولانه برگزار کرد؛ بلکه با آمادگی ناقص هم نباید در آن حضور یافت و این فرصت ارزشمند را هدر داد. این وظیفه مدیر یک مجموعه کاری است که وجود حداکثر بهره‌وری در جریان برگزاری جلسات را تضمین کند.

* از غیبت و بدگویی کارکنان در مورد یکدیگر جلوگیری کنید: اگر مدیری نتواند یا نخواهد جلوی غیبت و بدگویی اعضای تیم خود در مورد یکدیگر را بگیرد و اجازه دهد تا هر کدام از کارکنان، دیگران را متهم به کم‌کاری و ضعف عملکردی کند، آن‌گاه مجبور خواهد شد جلسات متعددی را برای حل اختلافات به‌وجود آمده در درون تیم برگزار کند که این امر، زمان و انرژی زیادی را تلف خواهد کرد.

* سر خود را بیش از حد شلوغ نکنید: همیشه به یاد داشته باشید مدیری که بیش از حد سر خود را شلوغ کند، نخواهد توانست تمام کارهای خود را به درستی انجام دهد. علاوه‌بر این، هر مدیری نیازمند آن است که در هر روز کاری دقایقی را صرف اندیشیدن و تامل در شرایط و موقعیت‌های کاری کند تا در نتیجه بتواند برنامه‌های بهتری را تدوین کرده و تصمیمات مناسب‌تری را اتخاذ کند. واگذاری پاره‌ای تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات به زیردستان مورد اعتماد می‌تواند به مدیران برای اجتناب از تبدیل شدن به مدیرانی پرمشغله و گرفتار کمک کند.

* برای آینده تیم خود برنامه‌ریزی کنید: برنامه‌ریزی برای آینده تیم‌های کاری و نوشتن یک برنامه مدیریت رشد برای هر کدام از اعضای تیم ازجمله وظایف کلیدی و آینده‌ساز مدیران محسوب می‌شود. در این میان مدیران نباید فرض را بر این بگذارند که برنامه‌ریزی برای مدیریت رشد کارکنان فقط به تلاش برای ارتقای آنها محدود می‌شود؛ چراکه توجه به ستارگان سخت‌کوش و پاداش دادن به آنها به‌خاطر زحمات‌شان در کنار ارتقا به آنها و همچنین سوپراستارهای تیم از جمله وظایف ذاتی مدیران است که آینده آنها و کارکنان را روشن‌تر خواهد ساخت.

* اصول مدیریتی مورد نظرتان را در همه جا به کار ببندید: این کاملا ضروری است که اصول مدیریتی مدنظرتان را چه در زمان استخدام، چه در زمان اخراج و چه برای ارتقا دادن کارکنان و البته در هنگام بررسی عملکردها به مرحله اجرا درآورید و از مقاومت‌ها و واکنش‌های منفی دیگران نهراسید و بدانید که تغییر و تحولات بزرگ نیازمند زمان و صبر و حوصله هستند و پس از متقاعد شدن دست‌اندرکاران امر نسبت به مفید و موثربودن این سبک مدیریتی می‌توان بسیاری از غیرممکن‌ها را ممکن ساخت.