کاترینا سیریمپا: رسیدن به ایده‌هایی از هیچ!

این نقش هم به مدارک فوق‌لیسانس او – یکی در اقتصاد کسب‌وکار و یکی در سیاست – برمی‌گردد و هم به مهارتی که او در تامین مالی شرکتی در مدرسه کسب‌وکار لندن کسب‌ کرده است. سیریمپا که در ابتدا بر جغرافیای سیاسی متمرکز بود، همزمان و خیلی زود شیفته نقش محوری انرژی در اقتصاد جهانی شد و اینکه چگونه انرژی دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را شکل داده است.  پروژه‌های زیرساختی انرژی، متناسب با اهمیتشان از نظر سرمایه، بسیار پرکار و با جزئیات هستند و زنجیره‌های تامین پیچیده، میلیاردها دلار سرمایه از ده‌ها سرمایه‌گذار و گاهی دخالت دولت‌ها را در برمی‌گیرند. تثبیت کلیه مفاد یک قرارداد چندملیتی پیچیده ممکن است به سال‌ها تحلیل و برنامه‌ریزی نیاز داشته باشد بنابراین یک چالش فکری و مدیریتی بزرگ است. مقابله با این چالش‌ها، هم پاداش‌هایی برای تیم سیریمپا داشته و هم به نفع زندگی تعداد قابل‌توجهی از مردم بوده است.

از جمله این پاداش‌ها می‌توان به انعقاد قرارداد «اتصال دریای شمال» ‌(North Sea Link) اشاره کرد که شامل ساخت کابل برق ۱۴۰۰ مگاولتی جریان مستقیم ولتاژ بالا، از زیر دریا بین نروژ و انگلستان می‌شود. این پروژه که در سال ۲۰۱۶ مورد توافق قرار گرفت، سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت نروژی استات‌نت (Statnett) و شرکت نشنال‌گرید است که ارزش کل آن ۲ میلیارد یورو ارزیابی شده و با بهره‌برداری در سال ۲۰۲۱، طولانی‌ترین نوع خود در دنیا محسوب می‌شود. سیریمپا می‌گوید: «این قرارداد که در نوع و اندازه خود یکی از اولین‌ها است، واقعا خارق‌العاده است، چون عوامل بسیار مختلفی در آن دخیل است؛ از تامین‌کننده‌هایی که به ایجاد دارایی‌ها کمک کرده‌اند تا آژانس‌های صادرات در کشورهای خودشان. هماهنگ‌سازی همه این عوامل در یک قرارداد، با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و جلب رضایت ذی‌نفعان متعدد، هنر خاصی می‌خواهد.»  اما به سرانجام رساندن قراردادهای بزرگ، فراتر از صرفا اعداد و ارقام است. داشتن ذهنیت تجاری کمک می‌کند، اما توانایی چانه‌زنی، تمرکز بر اهداف و مانور دادن برای موقعیت‌های تجاری موفق، به همان اندازه مهم است.

در نهایت، به گفته سیریمپا «هر قرارداد خوبی به این معنی است که همه طرف‌ها در پایان آن، برنده باشند.» در میان مزیت‌های پیش‌بینی شده پروژه «اتصال دریای شمال،» می‌‌توان به استفاده بهتر و بهینه‌تر از انرژی‌ تجدیدپذیر اشاره کرد؛ چیزی که در اولویت دستورالعمل این پروژه قرار گرفته است. سیریمپا می‌گوید: «ما در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که مردم خواهان اقدامات عینی از طرف شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و هر کسی هستند که در فضایی قرار دارد که سودآوری را با اثرات اجتماعی و زیست‌محیطی مناسب، متوازن می‌کند.» او اضافه می‌کند که این روزها عدم توجه به اقدامات پایدار به عنوان یک «نیروی محرک» در کسب‌وکارها بی‌معنی است. در عصرهای قبلی، ممکن بود یک شرکت فقط بر اساس عملکرد مالی مورد قضاوت قرار بگیرد. اما امروز مردم به طور فزاینده‌ای می‌خواهند بدانند یک سازمان چگونه به مسوولیت‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و نظارتی خود پایبند است.  پافشاری بیشتر سرمایه‌گذاران بر اینکه شرکت‌ها در مواجه شدن با تغییرات اقلیمی حساس باشند و دارایی‌های سبز را توسعه دهند، بر این فشارها می‌افزاید. این دسته‌ از سرمایه‌گذاران ناگزیر در حال افزایش هستند و دیگر در شرکت‌هایی که این مسائل را نادیده می‌گیرند، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و به سوی آنهایی روی می‌آورند که برنامه‌های پایدار دارند؛ حتی اگر با زیان مواجه شوند.

البته «دوستدار محیط‌زیست» بودن به تنهایی کافی نیست. سیریمپا می‌گوید: «اقدامات سبز شرکت‌ها یک قدم به سوی اثرگذاری محیط اجتماعی بر محیط‌زیست است، اما ما شاهد تحول از تامین مالی سبز به سوی تامین مالی پایدار هستیم. یعنی هم مصرف‌کننده‌ها و هم سرمایه‌گذاران دوست دارند بدانند شرکت‌ها چگونه بر جوامع خود اثر می‌گذارند.» او معتقد است نشان دادن، تعیین کیفیت و اطلاع‌رسانی در مورد اثرات اجتماعی مثبت، به زمان و پول نیاز دارد. همزمان، هزینه‌های سرمایه‌ای انرژی‌های تجدیدپذیر طی پنج سال گذشته، کاهش یافته است. برای اولین‌بار، یک منبع رقابتی برای منابع انرژی سنتی پیدا شده که از نظر زیست‌محیطی، بسیار پاک‌تر است.  از هر لحاظ، سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر، فقط نیمی از ماجرا است. نیم دیگر آن، به تولید، منابع و ملزومات زیرساختی برمی‌گردد که یک زنجیره تامین پایدار را حفظ خواهند کرد. سیریمپا می‌گوید: «منابع تجدیدپذیر انرژی در حال ارزان‌تر شدن هستند و به‌کارگیری آنها راحت‌تر شده است.

اما این منابع در نوسانند بنابراین لازم است راه‌حل‌های متناسب‌سازی شده برای ذخیره‌سازی برق، پیدا شود.» او معتقد است تکنولوژی باتری در این میان نقشی کلیدی دارد و سرمایه‌گذاری در آن، یک روند مهم است. ذخیره‌سازی کارآمد، مقرون‌ به‌صرفه و مقیاس‌پذیر باتری، می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها و صنایع دیگر هم کاربرد داشته باشد. «نوآوری‌هایی که منجر به تولید باتری‌های کارآمد و دوستدار کاربر می‌شوند، اثر مثبت قابل‌توجهی بر دسترس‌پذیری و جذابیت انرژی‌های تجدید‌پذیر خواهند داشت.»  برای شرکت نشنال گرید، این نگرانی‌ها باید با مسوولیت‌پذیری در جامعه متوازن شوند و کسب‌وکار هسته‌ای را رشد دهند و عملکرد را برای مشتری بهینه‌سازی کنند. سیریمپا می‌گوید: «استراتژی ما همواره این بوده که روش‌هایی برای خدمت‌رسانی بهتر به مشتری پیدا کنیم و آن را اولویت شماره یک خودمان قرار داده‌ایم.» از نظر او حل مشکل، تلاش برای پیدا کردن راه‌حل‌های جدید و همکاری با دیگران در سطوح و لایه‌های مختلف، پاداش خودش را دارد: «رسیدن به ایده‌هایی از هیچ، سپس ایجاد یک منبع ضروری و در نهایت یک دارایی ملموس که ارزشی فراتر از ارزش پولی دارد، برای ما بسیار رضایت‌بخش است.»