تغییر نگرش برای موفقیت ایده‌های دیجیتال

بسیار ممنونم آقای مورتا که وقت امروز خود را به ما اختصاص دادید. برای شروع، درباره بهترین شروع روز یک رهبر موفق کسب‌وکار مثل خودتان صحبت کنید. آیا توصیه‌هایی برای بالا بردن بهره‌وری روزانه افراد وجود دارد؟

متاسفانه من فرد سحرخیزی نیستم اما تلاش می‌کنم که پس از بیدار شدن، خودم را آماده یک روز موفقیت‌آمیز کنم. به‌طور معمول، بلافاصله بعد از بیدار شدن سراغ موبایل خود می‌روم و اخبار داخل و خارج از جزیره (جرسی) را بررسی می‌کنم. همچنین در تعدادی خبرنامه دائمی درباره هوش مصنوعی، فناوری و... مشترک شده‌ام و تلاش می‌کنم مطالب آنها را پیش از شروع کارم بخوانم. معمولا برگزاری یک جلسه اول وقت با صرف صبحانه کاری با همکاران باعث می‌شود که از زمان خود به شکل بهتری استفاده کنم و از آخرین اوضاع داخل شرکت مطلع شوم. از نظر بهره‌وری شخصی، بهترین نیستم اما واقعا تلاش می‌کنم تا زمان‌هایی خالی در برنامه روزانه خود به فکر کردن اختصاص دهم. در شغلی مانند من، بسیار محتمل است که گرفتار زمان‌بندی‌ها شده و تمام روزتان در جلسات مختلف بگذرد. خالی گذاشتن زمان‌هایی برای فکر کردن و مطلع شدن از اوضاع تیم کاری، برای من اهمیت بسیاری دارد. شاید در این زمینه عالی عمل نکنم، اما دست‌کم تلاش خود را به کار می‌گیرم. در تمام دوران ۳۰ ساله کارم، هیچ‌گاه به اندازه ۴ سال اخیر در جرسی مشغولیت نداشته‌ام. دایره فعالیت‌های ما بسیار وسیع است و مواردی مانند آموزش، فناوری مالی، سلامت دیجیتال و دولت الکترونیک را در برمی‌گیرد.

 ما شاهد مسیر شغلی موفقیت‌آمیز شما هستیم و چند سال قبل هم که به‌عنوان مدیرعامل شرکت دیجیتال جرسی انتخاب شدید. برایمان از برجسته‌ترین اتفاقات شغلی‌تان تاکنون صحبت می‌کنید؟

من ۷ سال و نیم بعد از فارغ‌التحصیلی‌ام را به کار برای یک بانک گذراندم. افسوسی از این موضوع ندارم؛ چرا که مرا قادر ساخت تا نگاه گسترده‌تری نسبت به مدیریت به دست آورده و خلأهای مهارتی خود را پر کنم. همچنین به من این فرصت را داد تا وارد فضایی شوم که فناوری مالی نامیده می‌شود و شامل فرآیندهای کسب‌وکار و محصولات مرتبط با بانکداری و فناوری می‌شود. فکر می‌کنم آن تجربه، کلید موفقیت‌های بعدی من بود. در آن زمان وارد فناوری بانکداری و همچنین پرداخت‌ها و کارت‌های هوشمند شدم. بعد از آن زمان، انتقال از خدمات مالی به صنعت تلویزیون، تجربه بزرگی برای من بود. به این شکل، مهارت‌های کسب‌وکار و توسعه محصول من در حوزه فناوری جدیدی رشد کرد. پس از آن، چند سالی در تلویزیون دیجیتال و رادیو و سپس مخابرات و موبایل به فعالیت پرداختم. آنجا بود که سه سال از وقتم را صرف ایجاد یک پروژه سرمایه‌گذاری مشترک بین سه شرکت بزرگ مخابراتی کردم که در کمیسیون اروپا اعتبار فراوانی به دست آورد. همیشه از دنبال کردن جنبه‌های مختلف تجارت جهانی لذت می‌برم. کسب تایید طرح‌ها و برنامه‌ها توسط قانون‌گذاران یکی از چالش‌های بزرگ آن دوران بود. همیشه می‌گویم آمدن به شرکت دیجیتال جرسی و تبدیل شدن به مدیرعامل آن، یکی از فرصت‌هایی بود که تمام مهارت‌ها و دانشی را که طی سال‌های مختلف فعالیت در حوزه‌های گوناگون کسب کرده بودم، یکپارچه سازم. در حقیقت، دوست دارم به مردم بگویم که من یک رزومه کاری التقاطی و دست‌چین شده دارم که برای هیچ شغلی ارزش ندارد؛ به جز این شغل!

 هدف از تاسیس شرکت دیجیتال جرسی و حمایت از آن، تضمین رشد اقتصادی جرسی با تمرکز بر صنایع دیجیتال‌محور بوده است. به نظر شما، وضعیت بخش دیجیتال پیش و بعد از تاسیس شرکت دیجیتال جرسی چگونه بوده است؟

مهم‌ترین تغییری که باید صورت می‌گرفت، فرهنگی بوده است. مردم باید می‌پذیرفتند که دیجیتال بخشی از آینده منطقه آنها است و تنها به یک مزیت اضافی ختم نمی‌شود. به عبارت دیگر، دیجیتال یک بخش اقتصادی مجزا نبوده و زیرساختی حیاتی برای شیوه فعالیت‌های این جزیره به حساب می‌آید؛ از دولت و کشاورزی و گردشگری گرفته تا صنعت مالی. اگر نگاهی به وضعیت کنونی دیجیتال جرسی بیندازیم و افزایش بودجه یا تاسیس آکادمی جدید آن را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که این جزیره در حال سرمایه‌گذاری روی آینده دیجیتال است.

 رضایت کارکنان و رفاه آنها تبدیل به اولویت بسیاری از شرکت‌ها شده است؛ چرا که نقش این موارد را در موفقیت آنها بسیار پررنگ می‌بینند. شما در دیجیتال جرسی برای ایجاد تعادل بین زندگی و کار چه اقداماتی انجام می‌دهید و سلامتی روحی و جسمی کارکنان را چگونه تضمین می‌کنید؟

شرکت ما محل فوق‌العاده‌ای برای کار کردن است. فاصله شرکت تا محل اقامت کارکنان اندک است، در یک منطقه گردشگری زندگی و کار می‌کنیم که چشم‌اندازها و سرگرمی‌های فراوانی در آن وجود دارد. خوشبختانه از یک تیم کاری متنوع از نظر سن، جنسیت، تجربه، توانمندی‌ها و صنعت برخورداریم. همچنین پروژه‌های کاری بسیار متنوعی به شرکت ما ارجاع داده می‌شود و در حوزه‌های مختلفی فعالیت داریم که هر کدام از آنها می‌تواند گروهی از کارکنان را به وجد بیاورد. ما همچنین مسوولیت‌های بیش از حدی به افراد تحمیل نمی‌کنیم. اما مهم‌ترین مساله شور و اشتیاق کار است. من به اندازه‌ای که واعظ خوبی هستم، عامل خوبی نیستم. به همین دلیل گاهی به شور و اشتیاق کارکنان بیش از هر چیزی بها می‌دهم. آنها باید از کار خود لذت ببرند و این شور و اشتیاق را به جامعه هم تزریق کنند.

 به نظر شما در سال‌های پیش‌رو به کدام روندهای دیجیتال باید توجه بیشتری داشته باشیم؟

ما در هر زمانی باید مراقب باشیم که اسیر جار و جنجال‌ها و حباب‌های بازار نشویم. مدتی است که درباره بلاک‌چین صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود (و بازار آن بیش از حد داغ شده است)، اما به نظر من کسی به کاربردهای این فناوری توجهی ندارد. ما باید به فراتر از فناوریِ صرف هم فکر کنیم. هوش مصنوعی و خودکارسازی فرآیندها (اتوماسیون) اثر گسترده‌‌تری بر شیوه کار فناوری، کل اقتصاد، نیروی کار و در نتیجه لزوم توانمندسازی و افزایش مهارت کارکنان برای تغییر نقش‌هایشان خواهد گذاشت. بخش بزرگی از این تغییرات، شیوه استفاده ما از داده‌ها است. فکر کردن به این مساله، اهمیت روزافزونی برای جهان فناوری پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر بحث سلامت دیجیتال را در نظر بگیرید، افراد زیادی را می‌بینید که درباره ساعت‌های سلامتی شرکت‌های مختلف یا ابزارهای دیگر آنها صحبت می‌کنند؛ در حالی که واقعیت سلامت دیجیتال، در اختیار گذاشتن داده‌های درست برای افراد درست و در زمان درست است. همین موضوع درباره هوش مصنوعی هم صحت دارد. هرکسی که وارد حوزه کدنویسی می‌شود، این جمله را می‌شنود که اگر داده‌های ورودی آشغال باشند، خروجی هم آشغال خواهد بود. اگر شما داده‌های درستی در اختیار نداشته باشید، تصمیمات درستی هم نخواهید گرفت. دیجیتال و فراهم بودن اطلاعات متمرکز به سرعت در حال رشد است و منافع بسیار بیشتری نسبت به تصور مردم دارند. این‌گونه به موضوع نگاه کنید که بحث بر سر داشتن داده‌های درست برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌ای است که کسب‌وکارها و زندگی تمام ما را بهبود می‌دهند.

 به‌عنوان سوالی غیرفنی، دوست داریم بدانیم که یک مدیر و رهبر کسب‌وکار عالی‌رتبه مانند شما، روزهای تعطیل خود را به چه شکلی می‌گذراند تا آماده کار دوباره شود؟

 (با خنده) من همیشه در زندگی شخصی‌ام، معتاد رسانه بوده‌ام. بنابراین اگر اوقات فراغتی پیش بیاید، آن را صرف تماشای یک فیلم خوب می‌کنم. من عاشق شبکه‌های تلویزیونی اشتراکی خودم (نتفلیکس و آمازون‌پرایم) هستم، اما هنوز هم نقطه‌ضعفم رسانه فیزیکی است. من هنوز سی‌دی یا دیسک بلوری و اکنون دیسک ۴کی (۴k) می‌خرم. البته از بازیچه‌های مکانیکی هم لذت می‌برم و به تازگی یک موتورسیکلت برقی خریده‌ام. این وسیله به من اجازه می‌دهد که اندکی هوای تازه تنفس کنم و به گوشه‌وکنار جزیره سر بکشم.

 موفقیت چه معنایی برای شما دارد؟ چه توصیه‌ای برای مدیران و رهبران آینده‌ای که می‌خواهند در صنایع دیجیتال و فناوری مشغول به کار شوند، دارید؟

موفقیت در شغل کنونی‌ام، زمانی حاصل می‌شود که ببینم صنعت دیجیتال در جرسی رونق یافته، شرکت‌های فناوری بیشتری اشتغال‌زایی می‌کنند و افراد بامهارت بیشتری هم به‌صورت دائمی در آنها مشغول به کار می‌شوند. اما داشتن اقتصادی که دیجیتال‌محورتر از گذشته هم باشد، برایم اهمیت دارد. صنایع مالی، گردشگری و کشاورزی از کاربران خوب فناوری هستند و با استفاده بیشتر از فناوری‌ها و دستاوردهای جدید، نقش پررنگ‌تری در اقتصاد ایفا خواهند کرد. مطمئن نیستم که بتوانم به دیگران توصیه‌ای بکنم، اما چیزی که باید انجام دهید، کنجکاو بودن نسبت به تغییرات و پدیده‌های جدیدی است که به جهان معرفی می‌شوند. من از ذات خود فناوری لذت نمی‌برم، بلکه به مشکلات صنایع مختلف نگاه می‌کنم و با خودم فکر می‌کنم کدام بخش از فناوری می‌تواند به حل آن مشکلات کمک کند؟ فناوری‌های موفق، آن دسته از فناوری‌هایی هستند که چنین کاری کنند، نه آنکه صرفا راه‌حل‌هایی باشند که برای استفاده از آن نیاز باشد به دنبال یک مشکل بگردیم.